Hyllvägg
Hej! Ny på hemmet iFokus, men är annars mest nätaktiv på min blogg leica.blogg.se. :)
Tänkte höra med er om min planerade renovering av vardagsrummet. Har snedvägg och endast ett fönster, så för att öka "ytan" i rummet har jag tänkt samla alla prylar mot innerväggen (mitt emot fönster/balkongdörr).
Min tanke är att sätta upp hyllor på övre halvan av väggen, och även sätta spotlights på undersidan av de nedersta hyllorna - det jag har börjat fundera på är om detta kommer bli konstigt? Dvs kommer det skapa ett intryck av att det är mycket lägre i tak? Och kommer belysningen nedåt förstärka detta?
Förstår ni hur jag menar och har ni några bra idéer? Ni får gärna också fundera kring fondtapet på denna vägg - blir det alldeles för jättemycket samlat på en vägg då?
Tacksam för all hjälp!
Linnea
Hej Linnea och välkommen till Hemmet iFokus!
Jag tror att det kan bli ganska snyggt om man gör som du beskriver. Du kanske ska ha spotar som är lite riktade mot väggen eftersom det finns risk att de bländar annars. De sitter ju i ögonhöjd om jag har förstått det rätt.
Kan du inte låta hyllorna gå ner hela vägen till golvet på soffsidan så att du slipper effekten av att rummet blir lägre. Bygg hyllorna runt soffan.
Eller sätt likadana spotar i taket ovanför den oversta hyllan också för att få ljuset hela vägen upp till taket.
Jag bara spånar. Det är alltid mycket lättare när man har sett hur det ser ut i verkligheten.
Tom