Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 1529 ggr
AktieTrader
2006-04-09 19:28
0

Elfråga

Jag har ej jordat uttag där jag har mina datorer. Elelementen har ju framdragen jordkabel. Kan man dra jordkabeln vidare från elementen till en väggkontakt? (givetvis ska en elektriker göra inkopplingen)

Tom
2006-04-09 19:57
0

Ja om det är samma säkring borde det inte vara några problem. Är det olika säkringar får man inte blanda i samma dosa.

Tom

AktieTrader
2006-04-09 21:20
0

Nä det är inte samma säkring, men jordkabeln är ju det samma i hela huset. Den går ju till samma kopplingspunkt som alla andra jordledningar.

Men regler är regler..

Tom
2006-04-09 21:57
0

Regler är till för att brytas   ;-)

Jag tror att det kan bli farligt om jorden inte är jord utan sammankopplad med nollan. Det är den ibland i äldre hus.

Tom

AktieTrader
2006-04-09 22:29
0

Här är ordning på elen i vårt hus. Mej jordfelsbrytaren går det lätt att kolla om det skulle vara felkopplat på jorden. Mät mellan jorden och fas eller nolla då ska jordfelsbrytaren slå direkt om det är rättkopplat.

Det ingen vet om finns inte ;-)

[slo]
2006-04-11 01:09
0

Gah, för bövelen! Det är strängt förbjudet att jorda i elementen, iaf om du har vattenburen värme. Anledningen? Tänk dig följande scenario, du sitter där med din dator, jordad i elementet och din fru/sambo/whatever står i badrummet och duschar. Helt plötsligt händer det något med datorn och jordledaren fyller sin funktion, dvs leder bort strömmen från datorn och ut i vattenledningen… Behöver jag säga att risken för att personen i duschen får en ganska ordentlig stöt och, med lite otur, kolar?

Tom
2006-04-11 02:16
0

eeh, nää det är klart…  Jorda inte elen i grannens kalsonger heller. Grannen kan dö med lite otur… ;-)

Tom

AktieTrader
2006-04-11 09:58
0

#5 Som där står i #0 gäller det elelementen och jordkabeln som är framdragen till elelementet.
Lite trött i ögat? Flört

[slo]
2006-04-11 16:35
0

Jag var grymt trött igår, ber om ursäkt Generad

Tom
2006-04-11 22:55
0

#8  Kan hända vem som helst =)

Tom

[slo]
2006-04-12 10:20
0

Får jag fortfarande påpeka saker? =) Glöm inte att om du ska jorda ett elutag i rummet måste alla jordas. Men det vet nog elektrikern Flört

Jag är livrädd för hemmafix när det gäller el, har en pappa som sysslat med det sålänge jag kan minnas, och det är ingen ordning på nåt. Jag säger inte att alla är så, men det finns en anledning till att elektriker går utbildningar =)

//Jonas

Tom
2006-04-12 13:09
0

#10, är det verkligen så? Man får alltså inte dra ett nytt jordat uttag till datorn utan att samtidigt jorda alla andra uttag i det rummet?

Tom

[slo]
2006-04-12 14:38
0

Det är jag helt 100% säker på, ska du ha ett jordat uttag i ett rum måste alla andra vara jordade. Det är också förbjudet att dra in en jordad förlängningssladd från till exempel köket in i ett ojordat rum.

//Jonas

tillalex
2006-04-12 15:36
0

Nä, usch och fy det hör man ju direkt hur farligt det är. De andra uttagen kan nog bli avundsjuka och starta ett uppror. :-)

Om man bor i ett gammalt hus med bara ojordade uttag kan det ibland vara lite jobbigt. Jag har rätt många "fulskarvar" där jag har jordad stickpropp men ojordat uttag. Såna får man inte heller ha men det är ju skit samma när uttaget i väggen ändå inte är jordat.

När jag mäter med oscilloskop i joobbet får jag ibland problem med jordströmmar. Då brukar jag klippa av jordtråden i matningskabeln, fy på mej! Fast mina mätproblem brukar försvinna…

Om man är det minsta osäker bör man inte försöka sig på egna lösningar. Ibland känns det dock frustrerande att man inte får koppla något själv.