Sevice-mindedness
Knallar in på Åhléns för att kika lite på gardintyger. Medan jag går runt och tittar, kommer det in en tjej i tjugoårsåldern som pratar med expediten. Hon frågar om ett speciellt linnetyg skulle fungera till stolssitsar. Varpå expediteten hånskrattar och svarar att "Nej, det kan man verkligen inte rekommendera." Tjejen säger då att hon tycker det verkar tättvävt (vilket det är, det är dessutom från Borås så det är hyfsat bra kvalitet) och expediten svarar att det är uteslutet.
Kunden: "Har ni något tyg som skulle kunna fungera att ha om min stolsdyna?"
Expediten. "Nej, det har vi verkligen inte."
Kunden: "Nähä. Okej, nästa fråga - jag har precis köpt den här pläden" (visar, den är lindblomsgrön med guldinslag) och undrar om du kan rekommendera nåt gardintyg i den nyansen."
Expediten: "Nej tyvärr, den färgen har vi inte."
Jag vänder mig om och ser bale på bale med varmgrönt tyg.
Behöver jag säga att jag inte handlade mina gardiner där?
Kvalitet och service är ute - billigt är inne!
Anställ den som accepterar lägsta lönen, och investera inte ett öre i utbildning.
Å vad jag längtar till den dag då pendeln svänger tillbaka - så att kvalitet och service blir "inne" igen…
#2: Tur att det finns undantag. Vi var på Ikea i helgen och handlade ny säng och fick jättebra hjälp från en kille där. Bra frågor för att guida oss rätt och ansträngde sig verkligen för att vi skulle få prova med precis rätt bäddmadrasser och kuddar efter tycke.
Att deras dyraste säng kostar under 4000 kr (160cm) och man ändå får den hjälpen imponerande.
Heja Ikea!
Mvh // Johan

Gick till Åhléns vid Skanstull idag istället för det i City och fick ett mycket mycket trevligt bemötande. Trist att de har en sån tråkig kollega…

Är inte Åhlens rätt kända för att ha just sura expediter? Handlar så sällan där så jag vet inte riktigt hur det egentligen är, fast det är definitivt den känslan jag får när jag hör varumärket.

#4 håller med, någonstans i bakhuvudet skvalpar det ett minne om en artikel som handlade just om servicemedvetenhet och där var Åhléns (City) på någon delad jumboplats…
Fast det finns ju mycket trevligt att handla där trots allt, så behöver man inte råd och tips så fungerar det ju utmärkt att gå dit ändå:)

Ja, här inne i Gävle är väl Åhlens bland de sista ställena man går in på. De flesta som jobbar där är sura och puttriga. Och jag vet när dottern gick före mig in en dag för att kolla ut något till farsdag så gick hon runt och tittade efter något passande samtidigt som jag också kollade fast i en annan ände av affären. Så hittae min dotter således en tröja som hon tyckte skulle passa pappa, tog tröjan (storlek/modell herr) och började gå mot mig för att visa den, varpå hon blir stoppad ca tre meter ifrån mig med orden att hon genast ska hänga tillbaka tröjan, för de har minsann ögonen på henne.
Behöver jag säga att jag blev förbannad. Gick fram till expediten och min dotter. Konstaterade att vi köper kläder till pappa någon annan stans. Tröck tröjan i näven på expediten, gick till kassan, krävde att få prata med chefen. Tvingade fram en ursäkt, sedan gick vi därifrån.
Sedan dess inget Åhlens för min del.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#6, Skamligt! Att ta förgivet att någon annan ska begå brott säger mer om expediten än om din dotter.
Tom
#6 Bra agerat!

#7: Ja, visst gör det. Bara för att de ser en ensam unge behöver det inte betyda att hon är ensam och att hon ska stjäla. Dåligt, därav anledningen till att jag blev arg. Man ska vara jäkligt säker innan man anklagar folk för stöld.
#8: Tack. Jag gjorde vad vilken annan förälder skulle ha gjort, kanske bara lite mer argt;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars