Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2109 ggr
Carrolinline
0

Handpenning

Hej!

Vet inte om jag kommit rätt men har en viktig fråga som jag behöver få svar på nu och kan inte hitta något på google :(

Frågan är vad händer om man inte betalar handpenningen vid köp av lägenhet?

Tacksam för svar! :)

Lorita
0

då har du inte bokat lägenheten och den kan säljas till någon annan, handpenningen är en pant som visar att du menar allvar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Carrolinline
0

Okej men om man skrivit på kontraktet, tänkte på om det finns några regler om att man får böta eller något? Men det händer alltså ingenting?

Lorita
0

nej, inga böter handpenningen är säljarens säkerhet om du ångrar dig eller inte får låna, så tillfaller handpenningen säljaren

Carrolinline
1

Okej tack för svar! Nu känns det bättre jag skrev på ett kontrakt igår och ska då betala inom tio dagar, men det visade sig vara saker som mäklaren borde berättat för mig så jag känner mig lurad och vet inte hur jag ska göra riktigt.. Men då vet jag att jag har några dagar på mig att lösa detta med honom och blir det inte löst betalar jag helt enkelt inte handpenningen! :)

[Rödluvan]
0

Men du måste ju betala handpenningen, den tillfaller ju säljaren eftersom du skrivit på kontraktet.

Carrolinline
0

Måste och måste? Det måste ju finnas en ångerrätt eftersom mäklaren inte gav mig tillräckligt med info.. Det var därför jag undrade vad händer om man inte betalar den, så du får gärna ge en förklaring också?

oh-la
0

#6, vad är det mäklaren inte har berättat? tyvärr är det så att det är köparens skyldighet att ta reda på allt om bostaden de köper, inte säljarens, tyvärr. gäller det saker som du hade kunnat ta reda på genom att kontakta styrelsen, läsa igenom den ekonomiska planen och liknande är det ditt ansvar. mäklaren behöver i princip inte ge någon info alls. däremot får dom ju inte ljuga, men det är upp till dig att ta reda på om allt står rätt till med lägenheten.

Lorita
0

handpenningen går till baka till köparen om inte säljarens/mäklaren beskrivning är korrekt och affären slutförs inte. 

Besiktning görs ju ofta efter skrivet kontrakt inte innan och stämmer inte objektet med vad det utlovat behöver köparen inte köpa.

Carrolinline
0

Det är väldigt invecklat men ska försöka förklara snabbt, men allt är nu löst! Vi diskuterade vem som ska stå på kontraktet, mina föräldrar ska stå på lånet då jag inte har fast jobb! Jag frågade honom vem som då ska stå på kontraktet och han sa att det är bäst den som bor i lägenheten står på det, så sa jag det är jag och då blev det att jag skrev på det sen fick vi veta utav banken att det går inte.  Och detta tycker ju jag att mäklaren borde vetat lite om eftersom jag frågade honom vem ska stå på kontraktet och föklarade om lånet o mina föräldrar osv…. Men som sagt e löst nu, så igentligen inte lönt att diskutera mer om det ;)