Problem med diskmaskin!
Jag hoppas att jag lagt detta rätt, och att någon känner igen problemet…
Vi har nyligen köpt en diskmaskin, och fick då med en kartong Finish All in One tabs. Disken blir ren, inget snack om den saken, däremot blir det små äckliga fläckar på glas, tallrikar, matlådor… Ja, de flesta ytor! Det är svagt vitfärgade fläckar, när man tar på dem smetas de ut, lite som om det vore fett. Först trodde vi det var kalkfläckar (innan vi märkte att de smetas ut även efter ett dygn!) men nu funderar jag på om det är spolglans? För i All in One-produkter ska ju det ingå. Och kalkfläckar är såvitt jag vet inte kletiga och kladdiga!
Vi har fyllt salt i avhärdaren, har ändrat inställning på den flera gånger för att se om det hjälper, men gör ingen eller liten skillnad.
Vet någon om det är spolglans som sitter på alla våra glas, matlådor och tallrikar nu? Är det farligt så vi i så fall måste diska om rubbet för hand? Borde vi gå över till tabs utan sådant, och dosera spolglans själva? Om någon har minsta aning om vad det är som är fel blir vi så himla tacksamma!
Jag skulle kontakta tillverkaren och fråga. Om det är något från diskmedlet kan jag inte tänka mig att det är nyttigt.

Låter som om den sköljer dåligt. Problem med vattenintaget? Har ni tagit bort "flyttsäkringen". Vet inte vad det heter, men oftast finns det en spärr man ska ta bort som skyddar maskinen när man installerar den.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag antar att ev flyttsäkring är borta, då vi hade en person här som fixade med vatten, installation och rördragning. Från olika håll har vi fått olika tips. Allt från att ha i spolglans utöver det i tabletten, till att byta märke på medlet. Det brukar ligga kvar diskmedel i botten på maskinen efter disk, men det verkar som att den sköljer som den ska, har testat både "Normaldisk"-program och "Auto" med samma resultat.

Transportsäkring tror jag det heter.
Använd mindre diskmedel? Nya maskiner använder säkert mindre mängd vatten, kan vara det. Kortprogram kan också vara ett av problemen med att diskmedlet inte löses upp ordentligt. Men om du provat olika program med samma resultat så vet jag inte…
Tabletter går ju inte att dela på… Åtminstone inte utan att de flyger över hela köket. Har aldrig kört kortprogram, utan de program jag kört har haft 2-4 sköljningar. Förvisso är den ju ny, men man kan ju tycka att diskmedlen borde utvecklas i hyfsad takt? Läste någonstans att det kan bero på gammalt diskmedel, och förvisso vet vi ju inte när kartongen vi fick är producerad. Kan ju ha stått i åratal någonstans på ett lager…
Har köpt hem extra spolglans att testa med de tabletterna, sedan köpte jag även hem ett paket Yes Powerdrops som ska fungera till kortprogram, kör en omgång nu för att se om det blir någon skillnad.
Jag hörde på radion en man som reparerat bla diskmaskiner under 20 år. Det vanligaste felet som ställer till bekymmer är att man använder för mycket diskmedel. Han sa att det räcker med 50 % av det rekommenderade.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Det är möjligt. Är väl samma med tvättmedel. Vi har ingen aning om vattnets hårdhet så byn har egen brunn. Finns avhärdare innan vattnet går ut till hushållen dock. Tvättmedel doserar vi som för mjukt vatten, det räcker bra. Hur det är med diskmedel vet jag ej. För handdisk har vi en sprayflaska med 1/4 diskmedel och 3/4 vatten blandat som vi sprayar på disken. Däremot har vi ju tabletter i maskinen, och de går inget vidare att dela på.
Yes diskmedel gav bättre resultat, men fortfarande inte alls bra. Så nu gör vi som Finish rekommenderar och lade till spolglans efteråt och kör med deras tabletter. Får se om det gör skillnad. Blir inte klok på vad sjutton vi ska göra annars.

Kolla om spolglans ingår i tabletterna så du inte överdoserar det.
Det ska det göra, men eftersom de rekommenderar att man tillsätter det så… Har spolglansdoseringen på strax under medel nu, minns inte exakt.
Avhärdningen är inställd på nivå 7 (skalan är 0-9 där 9 är mest avhärdning). Känns som att hårt vatten (om vi nu har det) inte borde vara problemet i så fall. Om en timma är maskinen klar, återstår ju att se om det blir bättre nu.

Har ni problem med kalk i kaffemaskinen och duschen o sånt så har ni hårt vatten.
Nja, vi hade rejält med kalk i vattenkokaren, men den hade nog inte avkalkats på åtminstone två år. När man handdiskar och låter glasen självtorka blir det ränder av kalk ibland, om man lämnat dem alldeles för blöta.

Jag hade köpt diskmedel i pulverform istället och doserat halvt. Jag tror det är det som är problemet. har ni mjukt vatten så är det jättesvårt att skölja rent.
Om ni behöver avkalka kaffebryggaren vartannat år har ni mjukt vatten. Vi avkalkar vår en gång i månaden….
Nja… Behöver och behöver. Det var innan jag flyttade in permanent som det hade avkalkats innan… Efter ett tag stod jag inte ut och tvångsavkalkade vattenkokaren. Hade gått två år sedan jag träffade sambon, så minst två år. Hade nog behövt göras betydligt tidigare! 😉
Kaffebryggaren används väl kanske max fyra gånger i månaden, så den är ingen bra referens alls.
Det finns inte något vettigt i pulverform där vi bor. Antingen är det ICA Basic, eller jättejättedyrt Finish pulver som finns. Och då menar jag dyrt. Utbudet är inget vidare.
Nu när jag använde spolglans lade jag märke till följande:
- Mindre diskmedelsrester i botten på maskinen, även om det låg några korn här och där.
- Fortfarande fläckar på disken, nu med skillnaden att det även fastnat pulverkorn utanpå glasen, och fläckarna är mindre, men mer jämnt utspridda.
En tanke, hur är det med så kallade lågdoserade tabletter? Såg att det fanns på ICA. Skona, hette det.

Vad är det för fel med ICA basic eller annat? Jag köper alltid det billigaste. Det är ju dumt att vräka ut kemikalier på det viset, kostar gör det också.
Jag har inga bra erfarenheter av ICA Basic, utom med några få varor. Generellt brukar det hålla medelmåttig kvalitet. Men det är min åsikt. Skona har min mamma som tvättmedel, så därför är jag nyfiken på dem. De har ju dessutom miljötänk. Funderar dock på om lågdoserat är lågdoserat nog, så att säga.
Pratade med sambon nu, och han misstänker att vi inte har mjukt vatten, men inte heller jättehårt. Helt enkelt någonstans däremellan.
Testa att halvera mängden diskmedel.
Vi drog ner avhärdningen till en lägre inställning, liksom spolglansen, och så använder vi snabbupplösande tabs eller lågdoserat. Verkar vara betydligt mindre bekymmers nu i varje fall.