Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 15944 ggr
signemo
2010-10-13 12:48
0

Köksrenovering

Vi skall renovera köket. Efter lite funderingar blir det ett Ek kök från Himlekök.  Nu är det dags att tänka på golv bankskivor och kakel o tapeter.

NI som har ek kök vad har Ni på golvet?.

VAd har Ni för kakel till?

VAd har Ni för bänkskiva?

Om NI har lust att antingen sätta in foto eller Pm:a mig foto och tips då skulle jag bli tacksam.

Köket kommer delvis att vara öppet mot ett vardagsrum där skall också golv läggas om.

Var rädda om varandra

Halvdansken
2010-10-13 18:51
0

Vita luckor, helt släta (enkelt att hålla rent). Såndär standard "prickig korv" aktig bänkskiva i vitt/svart/grått. Grått kakel över spisen. Svarta stora klinger på golver (45 x 45 cm)

Det låter jäkla tråkigt, men man har ju massor med färg bland koppar, glas, maskiner osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2010-10-13 19:28
0

Vi köpte också vita luckor. Kaklet är vitt i mitt emellan storlek på rutorna. Golvet blev ett mörkare tarkettgolv (ekvariant) som går ihop med vardagsrummet. Jag var lite tveksam men det har varit så hållbart och lätt att rengöra.

Bänkskivorna är i tjock ek som jag oljar en gång i kvartalet och hittils är de fina.

Inte mycket färg här heller men det känns tidlöst. Man har ju inte råd att renovera kök titt och tättFlört

Det får bli som halvdansken skriver färger på annat istället.

/Maria

Halvdansken
2010-10-13 21:01
0

Vi hade först en vinylmatta på golvet, i den där klassiska svart-vit rutiga, lagd på diagonalen. Sen vid en större renovering (mögelskador) så la vi in golvvärme och fortsatte med de stora klinkerna från hall och grovkök också i köket.

Jag blev lite ledsen för jag älskar de där rutiga golven, men efersom vi tog bort dörrar och trösklar så hade det inte fungerat.

signemo
2010-10-13 21:26
0

Tack goa Ni.  Vi är också såna att vi tror att det är bättre att sätta färg på saker som gardiner m.m.. För det är ju som NI skriver kök gör man ju inte om så där bara. Är dyrt.Och jag nästan skäms . Visserligen är det gamla köket över 30 år. Men luckorna sitter ju uppeFlört

Därför vore det så skönt om man får nått man trivs riktigt bra med och som fungerar bra och håller länge.

Vi var först inne på vitt kök. Ja iallafall jagSkrattande.

Men efter lite funderande och tittande så kom jag på att okej. det funkar med ekkök också. Min man tror att det vore snyggt med en gråaktig bänkskiva. och det blir det säkert. Jag är kanske lite rädd att det blir för mörkt.

Ni har klinker. TYcker Ni det fungerar, blir det inte smuts i ränderna ?

Är tacksam över att få ta del av hur ni har det och om ni tycker det blev bra.

Tack o kram

Var rädda om varandra

Halvdansken
2010-10-14 00:32
0

Vilka ränder? Du fogar ju, så det blr rent av dammsugare. Man måste ju heller inte ha vit fog, vi har en mörkgrå.

signemo
2010-10-14 00:39
0

Bara jag som tänkte att det kanske så småningom ser smutsigt ut i fogarna hur väl man än dammsuger. Men det kanske inte är så.

Var rädda om varandra

DesK
2010-10-14 23:18
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Beträffande fog mellan klinker så ska man inte ha för ljus fog, då ser den snabbt smutsig ut. Ett annat alternativ är att lägga laminatgolv som ser ut som klinker i köket. Fördel det bygger mindre på höjden och man slipper problemet med fogar som blir fula. Nackdel det är ett slags plastgolv och en del upplever det som slamrigt - ljudmiljön i köket blir alltså högre.

I vårt nuvarande kök har vi vita luckor, metallgrå handtag, ljust kakel, ljusa trämönstrade bänkskivor och klinkermönstrat mörkt laminatgolv. Vi gjorde en halv renovering av köket, behöll de gamla luckorna men bytte handtagen, la nytt golv och köpte till köksön. Kaklet sattes in när köket byggdes i början av 1990-talet.

/Désirée

[Asta]
2010-10-16 22:50
0

Vi har ett gammalt hus och har därför byggt oss ett gammeldags kök. Vi har furugolv. Granitskiva, rostfri diskbänk. Kanske inte något kök i den stil du är ute efter.

Gluskap
2010-10-17 00:36
0

I min förra lägenhet renoverade jag delvis köker, jag behöll de vita stommarna och satte nya släta ekluckor.

Mörkgrå kakel, mörkgrå nästan svart bänkskiva.

På golvet la jag klickgolv i ek

signemo
2010-10-17 12:27
0

Tack snälla NI har så fina kök.

Igår var vi och lånade hem det vi trodde skulle bli snyggt. Ett just som ser ut som klinker och ett mörkt  Mocca Ek hette det.

Gluskap. HUr tyckte du det blev med ekgolv till eken. Kände man att det blev för mycket?.

Var rädda om varandra

Gluskap
2010-10-17 14:03
0

Eftersom själva stommen var vit och väggarna vita med ekhyllplan så blev det inte för mycket, det blev så snyggt så jag inte ville sälja!
Risken är kanske stor att det blir för mycket ek om man har stommen i ek också?

signemo
2010-10-17 18:27
0

Hej igen. NU har vi gjort en söndagsutflykt och varit uppe i Göteborg på " HUsknuten". Där en massa husfirmoe har en hel hög visningshus.

I några av dem var det inredning i ek. samt med ekgolv. Vi har kommit på att det skulle funka hos oss. Pga vår planlösning i köket och att det är öppet mot ett annat rum.

Sen såg har vi varit på Göteborgskakel o Vedums kök och hittade klatschiga kakel som vi tror skulle liva upp lite.

Vi får väl se hur det blir till slut :-)

Var rädda om varandra

[Asta]
2010-10-17 20:30
0

Vi har en egendesignad ekbokhylla. I den har vi satt lådor i rött, svart och vitt. Och jag måste säga att alla de färgerna passar alldeles utmärkt med ek.

signemo
2010-10-17 20:49
0

Låter fint Asta. Då är vi inte helt fel ute  Det är så intressant och kul att få ta del av hur NI har det.

Det är ju inte så ofta här görs om eller tapetseras . Därför blir jag så glad när vi gör det

Och tar tacksamt emot, ideer, bilder m.m.m.mSkrattande

Var rädda om varandra

signemo
2011-05-18 15:12
0

Så här blev det. Det skall ju bytas lite gardiner m.m. så småningom.

Och letas efter mattor som passar i färg. Men vi bor in oss lite först

Var rädda om varandra

signemo
2011-05-18 15:13
0

en till

Var rädda om varandra

signemo
2011-05-18 15:15
0

och det sista. Det gamla köksbordet står i vägen  men håll tillgodo

Var rädda om varandra

mariatingsund
2011-05-23 14:56
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det var mycket bra planlösning på inredningen, ert kök har rätt ovanliga detaljer med väggar, fönster o dörröppningar. Det kan inte ha varit enkelt att komma på hur ni får ut det mesta av köket och det har ni lyckats med. Och det är mysigt att sitta där också. Jag undrar, vilken typ av belysning har ni i vitrinskåpen? Jag har inte hittat något jag vill ha (vill ha varmt sken och lampa utan transformator)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

signemo
2013-08-07 14:28
0

Ojoj, det har gått två år sen jag skrev, förlåt mig. Belysning i vitrinskåpet satt i från början. De gjorde skåpet så det skulle passa imellan uterumsdörren o fönstret. NU har vi ju hunnit bo in oss i den nya planlösning i köket. I och med att vi öppnade upp till rummet bredvid så försvann ju möjlighet att ha mer bänkyta.  Kan sakna lite mer bänkyta vid spisen. Men det är helt ok.  Tidigare hade vi ett L-kök, och vägg mot andra rummet.

Var rädda om varandra

mariatingsund
2013-08-07 19:46
0

Bättre sent än aldrig , 😉tack för ditt svar, fast du skrev inte vad det är för lampor i skåpet, men vet du inte då är det inget att göra åt😃

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

signemo
2013-08-07 19:50
0

Skall kolla om det står nått. Det är ledlampor . De byggdes in i skåpet av  Himlekök. När vi gjorde köket så var det nog nån brytpunkt på ledlampor. Först tänkte vi inte ha det i taket, då de gav ett blått sken, men sen hann det komma med mjukt behagligt sken. Bra blev det iallafall😃

Var rädda om varandra