sov problem
hej jag är 13 snart 14 och varje gång jag tänker sova så kan jag inte. Eftersom jag vill ha det kallt på min säng men det blir för varmt även om jag inte ha täcket över mig och sen då jag vaknar så vaknar jag 12:00 eller 04:00 eller 05:00. Hjälp mig jag vet inte vad som är felet
Har du fönster i ditt sovrum? då kan du vädra ett par timmar innan du ska sova
Testa annars med ett tunt täcke eller ett påslakan med en tunn filt i
Ta en "kall" dusch på kvällen kanske, drick kallt vatten hmm mer kommer jag inte på
ok tack för allt
Tror du att något av dem skulle hjälpa dig?
jag provade att dricka kallt vatten men det funkade lite bara
okej jag kommer tyvärr inte på något mer. själv blir ja lätt varm men utan täcke fryser jag så jag vet lite hur de är
En sak jag gjort när det varit som varmast är att ha en sån där blå isklamp under kudden så att kudden är extra sval när jag flippar runt på den och om du kan byt till ett svalare lakan det man ligger på påverkar faktiskt den upplevda temperaturen rätt mycket.
det har jag inte tänkt på tack

Man ska faktiskt ta en varm dusch om man ska sova.
Kroppen fungerar så att temperaturen sjunker när man sover, så om man tar en varm dusch och därmer höjer kroppstemperaturen, och så går och lägger sig, kommer temperaturen att gå ner när man lägger sig, vilket ger signal till kroppen att man ska slappna av och sova.
Och tvärtom när man ska upp. Duscha kallt - temperaturen minskar tillfälligt, och stiger sen, som ger besked till kroppen att nu ska vi igång igen.
Det är därför man rekommenderar varmt att dricka om man ska sova. Samma princip med temperaturer.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Lite lätt konstgjord blåst kanske?
ok
Varm mjölk brukar hjälpa. Om man dricker eller duschar kallt börjar kroppen jobba för att värma upp igen så det är ingen bra ide.
Vi har en fläkt från Clas Ohlson som är superbra. Det blir svalt på nolltid även en riktigt varm kväll. Ju mer man vill betala ju större kapacitet på fläkten får man.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
ok tack