Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 3742 ggr
[AshJ]
0

Elen hemma

Denna fråga kanske inte passar in här alls. Men tycker min elräkning är väldigt hög i förhållande till vad man faktiskt använder hemma. Har aldrig några kontakter i nästan. Har sällan min tv på. Stänger alltid av datorn och så vidare. Vad är egentligen "normen" i el för en månad? Jag bor i en etta och får mellan 300 - 500 i månaden. Tycker detta är ganska högt. Men elbolaget säger att det inte är det. Så jag kanske är ute och yrar?

valley
0

Det är mycket som kräver el. Spis, kyl/frys, micron, vattenkokare, diskmaskin, hårtork, dammsugare, belysning, batteriladdning osv. TV o dator är en mycket liten del av totalsumman.

Maria
0

Jag tycker nog att din räkning låter ganska hög när du bor i en etta.

Är det bara elen du pratar om eller är abbonemang/nätavgift, moms och energiskatt med i summan?

/Maria

[AshJ]
0

Nej, det är väl bara elen och det är det som är underligt. Använder sällan micron, har inget annat speciellt heller. Dammsuger gör man ju någon sväng i veckan men SÅ mycket borde det ej bli? Jag har ganska ny spis och kyl samt frys. Brukar ej det dra mindre? Är sparsam med att ha lampor på och så vidare.. Underligt.

Maria
0

#3 Kan du kontakta några andra i huset som också bor i lika stor lägenhet som du och fråga hur mycket de betalar?

Annars hade jag nog kontaktat elbolaget igen och frågat.

Det är inte så att du betalar för varmvatten i den summan?

/Maria

Maria
0

Jag kollade mina egna elräkningar och vi betalar cirka 500-600 varannan månad och då är det bara hushållselen utan alla extraavgifter.

Värme och vatten betalas separat.

Vi bor i ett litet radhus och jag slösar med att ha mycket lampor tända (lågenergi), datorn är igång hela dagarna och det enda som möjligen sparar är att vi har gasolspis men ugnen går på el.

/Maria

[AshJ]
0

5# samt 6#

Jag har funderat på det. Men bor i hus, som är lägenheter. Så jag har den minsta. De andra två familjerna som bor här har treor. Men antar det är värt att fråga ändå. Så man får en liten fingervisning om vad en familj som borde förbruka mer än mig har.

Undrar också på det där med varmvatten. Eller om man skulle råka betala för någon annans el. Har hänt förr elbolaget gjort fel och sänt mig andras räkningar i mitt kuvert. Men detta avfärdas givetvis.

Tack för tipset. Snarare påminnelsen om att fråga grannarna, haha. Jag tycker nämligen ej att detta stämmer. Sedan är det väl dumt att man kanske ej vet vad man betalar för ens. Det måste tas reda på så priset kanske verkar vettigare.

Maria
0

#6 Hoppas verkligen det löser sig.

/Maria

[AshJ]
0

7" Ja, samma här. Känns som det är lite väl att betala.. Använder för övrigt också lågenergi så. :)

Maria
0

Jag funderar också på om man delar upp elen för fastigheten? Har du en egen elmätare eller delar ni mätare och räkningen blir fel för den sakens skull?

/Maria

[AshJ]
0

9# Just i den delen är man dessvärre ej så insatt. Men frågade om det kan vara så att man råkar betala för grannens med på något vis ibland. Men de sade det ej var möjligt så antar man har en varsin elmätare. Men dessa hus är så pass gamla så vet det fan om man tror på det..? Fast vet ej vad det är för prodedur som sker för att sätta in en elmätare, förvisso. Är en hel del att se in i så man blir lite klokare nu när man sett vad du har sagt. :)

Maria
0

Försök att fråga värden eller någon granne var elmätaren sitter. Har du bott där länge?

Oftast gör de ju en beräkning av elen under året och har man betalt för mycket så dras det av kommande år eller vid flytt. Eller tvärtom har beräkningen varit för låg så kan man åka på en större avräkning. Men det lär ju inte du få besvär med.

Sedan skiljer det kanske mellan olika elbolag också hur de brukar göra.

Det är en hel djungel och jag är inte så insatt tyvärr.

Hoppas någon annan vet.

/Maria

[AshJ]
0

11# Jag har bott här i tre, fyra år så. Räkningen har väl mer eller mindre varit densamma under tiden. Reagerade inte första året. Vet inte varför. Eftersom man hade en större lägenhet förut med mer saker och då gick elen på 150 ca per månad. Men när släkt med hus och så vidare påpekade att de vid vissa tillfällen får lika mycket, men varannan månad. Så började man bli tveksam som du kanske kan förstå!

Ja. Ska börja med att haffa någon granne om man ser dem på gården och fråga lite..

Snällt av dig att svara så ingående för övrigt. Uppskattas!

beem
0

Som någon sagt - jämför med en granne som har samma storlek på lägenheten. Det borde ge en fingervisning.

Om man misstänker att någo i lägenheten drar mycket el kan man köpa en mätare på tex Clas Olsson som man kopplar till det uttag man vill kolla.

Om du  har gammal kyl/frys så brukar de kunna sluka el rejält.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[AshJ]
0

13# Elbolaget sade att man kunde låna en mätare av dem. Men är man inte insatt vet det fan hur det ska göra en klokare!

Har inte gammal kyl och frys.

Nåväl. Man får väl höra sig runt lite och kolla helt enkelt. :) Ville bara höra mig om eftersom det kändes som man betalade lite väl mycket.

dolfen
0

Jag har själv tänk köpa en sådan där elmätare. Tänkte att jag skulle få en bättre uppfattning om hur mycket olika saker (verkligen) drar.

Lill-Kisse
0

Du ska naturligtvis ta reda på fakta från grunden. Elmätarens nummer framgår av fakturan. Av fakturan framgår också din beräknade årsförbrukning i kwh. Vet du inte var mätaren sitter, kan du få besked av elverket. Det har uppgiften för att kunna läsa av eller utföra byte av mätare vid behov.

Vilket eller vilka hushåll som är kopplade till just din elmätare, kan inte elverket se. Det kan du be en elektriker komma och kontrollera, för det beror ju på hur elledningarna är dragna i huset.

För övrigt ska du inte mäta el i kronor, utan i kwh när du jämför med hur mycket andra förbrukar. Priserna är nämligen olika hos olika bolag. Lägg också märke till att du betalar nätöverföring, fast avgift, förbrukningsavgift och energiskatt.

[GunillaR]
0

På elräkningen står det uppskattad årlig förbrukning i kWh. Det brukar också redovisas på både elhandelsräkningen och näträkningen om hur stor förbrukning det varit per månad.

Ta kontakt med ditt elbolag och hör även med grannar med liknande lägenhet. Det verkar mycket för en etta!

Halvdansken
0

Vad har du för värme? Om du har direktverkande el så kan det bli dyrt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaybrew
0

Enklast är att du skriver ut hur många kWh som du har i räkningen. Själv så gör jag konstigt nog av med närmare 8000+ kWh per år och då bor jag i lägenhet med fjärrvärme.

/Fridaybrew

mariatingsund
0

ett tips att du köper en sådan elmätare som ser ut som en timer på t.ex. Clas Olsson, som du sticker i stickkontakten mellan t.ex. kylskåp 0ch väggen, mäter en dag, skriver upp, tar nästa elpryl du har, allt från telefonladdare till dator. När du har mätt precis allt på en månad, räknar du ihop hur mycket el du har använt och enligt pris du har på fakturan räknar du på vad det skulle kosta. Men glöm ej att förr betalade man bara en räkning för el, nu får man betala en för själva ledningen och en för förbrukningen. Man kan också ha avtal eller utan avtal som kan påverka vad det är för pris du betalar. Om du tog hänsyn till allt detta, och det visar sig att de räknar fel, då kan du boka ett möte och visa dina egna mätningar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Fridaybrew
0

Det är just därför det är bättre att kolla upp faktiskt kWh än kronor och ören.

/Fridaybrew

PogoPedagog
0

Du har väl valt vilket prisvtal du har? Om man bara har ett tillsvidare avtal utan att ha gjort något aktivt val blir det ofta dyrt.