Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettteknik-och-media
Läst 3071 ggr
tillalex
0

Logga värmepumpen

Har länge gått och funderat på att kolla upp min IVT värmepump lite bättre. Det finns ju en del inställningar och jag skulle vilja veta hur ofta/mycket/effektivt den går. Det lagras ingen historik utan man måste i så fall stå och läsa av momentana värden hela tiden. Helt orimligt. Till min förtjusning har jag hittat en vanlig serieport på pumpen som man troligen kan logga data på. Det som behövs är en PC/mikrodator och kunskap om vilket protokoll som används.

Nu visade sig att någon annan redan klurat ut allt detta. En kille i Piteå har skrivit ett program som loggar allt du vill veta om din IVT pump och dessutom lägger han ut det på sin hemsida. Där kan alla som köpt hans lilla paket /prog+interface) lägga upp sig som användare och dela med sig av sina driftdata.

Sånt här tycker jag är kul! Jag köpte ett paket med en gång. Så fort jag får det skall jag installera grejerna och lägga in mig i listan.

Fortsättning följer…

Niklas
0

Internet! Hur skulle det där ha gått till för 20 år sen? :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
0

Kul! Bara en webbkamera som saknas. Sen kan man ha fullständig koll på de som har lagt upp sig.

Tom

tillalex
0

Nu är jag med i listan!
Väntar på att interfacet kommer med posten. Sedan kan ni kolla när vi duschar…

#1 Jadu, då frös de nog ihjäl, stackarna :-)

#2 Skall jag sätta upp en kamera på pumpen menar du?

Tom
0

Nej, inte på pumpen. Den har jag ju redan all information om. Jag tänkte på en kamera som visar er som bor i huset ;-)

Tom

tillalex
0

Aha, Big brother värmepumpspecial.

Visst, ska bara fråga min fru först…

AktieTrader
0

Är inte Big brother redan pumpspecial? :-)

tillalex
0

Hehe, då kan ju Tom titta på TV istället ;-)

Tom
0

TV? Nä tack! TV är bara för passiva slöhögar som inte orkar aktivera sig. Tacka vet jag att använda datorn. Då måste man verkligen engagera sig!  =)

Tom

jen
0

vad är det för pump du har?

tillalex
0

IVT bergvärme, Rego600 heter reglercentralen som kan loggas.

jen
0

okej, trodde det var en IVT luftare. funkar den bra?

tillalex
0

Den funkar kanonbra. Har skrivit mer här.

jen
0

#12 ok, jo den har sålts väldigt bra Glad  vilket år är den tillverkad?

tillalex
0

Nu är jag inkopplad!

min rapportsida kan ni se när och hur pumpen går. Just nu är historiken lite kort bara…

#13 2004, köpte precis innan Mitsubishikompressorn kom. Lite synd, inbillar mig att den hade varit ännu bättre.

tillalex
0

#13 Hur vet du det förresten?

jen
0

#15 jag arbetar med värmepumpar på IVTGenerad

Tom
0

jen, Vad är det som går sönder på pumparna?

Tom

jen
0

#17 hur menar du?

tillalex
0

#16 Där ser man. Då vet jag vem jag skall fråga när det krånglar. :-)

Varför har inte IVT något loggprogram att erbjuda?

Tom
0

Jag menar att du som arbetar med IVT kanske vet vad som är IVT:s svaga punkter. Vad IVT är bra på kan vi läsa i all reklam men vad de inte är lika bra på är svårare att få veta.

Jag brukar ofta fråga vad som reklameras oftast när jag köper dyrare saker. Om de svarar att de aldrig reklameras eller att de inte vill svara så väljer jag utan tvekan ett annat märke från en annan butik.

Tom

jen
0

programvaran i vissa sorters pumpar har krånglat tidigare,men man har bytt ut till bättre nu iallafall.

sen vet jag att IVT s pumpar är dyrare än andra märken, fast IVT har bättre försäkringar, så det jämnar väl ut sig i längden

Tom
0

Tack, så ingenting förutom den gamla programvaran går sönder?

Tom

jen
0

jo, det händer ju förståss att annat KAN gå sönderGlad

men inget speciells som jag vet om, när pumparna kommer tillbaka för service så är det olika fel på dom, jag jobbar inte med bergvärme utan med luft, det är den andra fabriken som kör berg.

Tom
0

OK, Tack för dina svar!

Tom

tillalex
0

Det här är riktigt roligt! Det funkar gôrbra. Nu kan jag för första gången kolla noggrant hur en förändring i inställningarna påverkar

Finns mycket att finjustera. Pumphastigheter, kopplingsdelta, timerinställningar, mm.

Nu har jag fått ett pedagogiskt flödesschema på Husdata också.

Det jämrans WLAN:et dör ibland bara och då kan datorn inte ladda upp senaste driftdata. Men så är det med en D-Link…

Tom
0

#25 Haha, vad kul!

Men blir det inte lite instabil värme hos er när man kan ändra parametrar på nätet?

Jag ändrade siffrorna i den röda burken och fick temperaturen att stiga några grader i de röda ledningarna. Coolt!

Tom

tillalex
0

Joo nu ble de svinkallt, vem har vari å pillat nurå…