Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 7891 ggr
Levethia
0

Behöver lite hjälp?

Hej, ville kolla med er om ni kanske har några förslag eller ideer ?

Eftersom jag bor i en etta så försöker jag komma på ideer för att få det snyggt med det jag redan har och eventuellt skapa nya ideer.

1.Har tänkt att slipa och måla mitt köksbord ink stolarna i svart blankt eller svart matt eller eventuellt betsa det svart. Vilken skulle vara det mest optimala, har djur som hårar en massa och dammar ner så kanske blankt är ett dumt val ? Sen är tanken att stolarna skall få fasta sittdynor i Silver tyg och svart spets. Tänkte göra utbytningsbart tyg( Alltså eventuellt fästa kuddstoppliknande material på  och sedan tyg med tryck knappar på tyget och under stolen ). Så vilket tygmaterial skulle vara det mest optimala ?

2. Så har jag tänkt att bygga en Minimalistiskt sängram .
Och måla den svart . Och ja förminska den till 120 och höjja den lite så man kan ha lådor för sängkläder under den.  Här är det väll inget jag behöver hjälp med.

3. har en jätte snygg bokhylla i vit, den är alldeles för stor och klumpig, men har flyttat ut den i hallen och den behöver lite färg och renovering och eventuellt snyggas till lite extra, tänkte måla den mörkt brunt eller svart och  klä hyllorna i ngn form av vinylplast och eventuellt klä vinylplast eller tapet på skivorna bakom hyllorna ( alltså bakom där böckerna står )  
Och i vitrin delen skulle jag vilja ha glas upphängare, metallstänger som man sätter fast i skåpets "tak" och detta har jag svårt att hitta, jag hittar för företag och resturanger eller på väldigt dyra ställen där dem tar ca 900 kr för en som får plats med 4 glas ? och det är lite för dyrt!!

Sen har jag för många ideer och tankar men älskar min lägenhet och vill ha det snyggt. Och i dagens hemska Shabby Chic värld så är det svårt att få tag på det man tycker skulle vara snyggt.

Finns många intressanta Stilar om man vet var man skall leta. Men oftast har dem extremt hög prisklass och kanske inte passar in på en liten lägenhet.

Har ni några tips på inrednings sajter som har gör det själv tips ?
Är tacksam för alla svar och hjälp  Glad

Medarbetare på Science Fiction

Halvdansken
0

Den där sängramen… är du säker på att du fixar den? Det ser inte helt jätteenkelt ut, även om det nu står "nybörjare". Har du alla verktyg o sånt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Levethia
0

Jo den fixar jag det är inga problem, verktyg får jag låna. Tänkte fjäska med byggvaruhuset om att få dem att såga bitarna för det är ngt jag absolut inte vågar själv ( livrädd för sågar). Enda jag måste göra när det gäller den är ju att räkna ut hur många cm jag skall höjja den och  omvandla den till en 120 säng istället. Och blir det problem får jag ringa Pappa som har varit snickare och har fler som kan hjälpa till om jag stöter på problem. Enda problemet är ju bara att få tag på rätt tjocklek på träet och få hem det.

Halvdansken
0

Ok, om pappa varit snickare, så finns det säkert rätt prylar att få tag i! Glad

De där glasupphängningsfiduserna vet jag att fler letat efter, det är tydligen inte helt lätt att få tag i. Har du kollat på nätet?

Färg o sånt är ju en smaksak, jag hade nog hellre tagit svart än mörkbrunt, om du ska måla mörka färger. Ska du betsa så ska du ju ha rent trä, annars blir det inte snyggt, så om möblerna är målade eller lackade så hade jag valt bort det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Levethia
0

Ja sen har jag byggt en säng ram tidigare i skolan ^^ ( extremt många år sen nu ) Så det är inte svårare än att sätta ihop en Ikea säng eller jysk Flört ( så länge byggvaru firman sågar åt en )

Jo det är bara på nätet jag letat efter dem för det är lite lättare. Och dem är Omöjliga att få tag på , finns för företag som har resturang och hotell verksamheter.  Grossisten som har det har super snygga champagne glas också ( typiskt). Och till och med där är dem ganska dyra och inte är väll för 3 glas eller ngt.

Och ja svart har jag tänkt men mörkbrunt på gränsen till svart är ganska snyggt också men tror det är lite svårt. Och ja det är bara sängramen som kommer att gå att  betsa möjligtvis köksbordet men då får jag nog kämpa ganska mycket kanske lite för mycket då det är lackat innan. Nu skall den slitna lacken slipas så fort vintern tar slut.

OCh tack för svaren :)

Lill-Kisse
0

Det där med stänger som man fäster i tak (i ditt fall under ett hyllplan om jag fattat rätt) kan man köpa i närmaste järnhandel. Där finns olika krokar för att fästa stängerna med också.

Så fiffig som du verkar, tror jag att du kommer på en smart lösning för billig peng.