köpa hus ?
nån som har nått tips på hur man ska tänka om man tänker på att köpa hus ? jag är en husmänniska, uppväxt i villa, och känner mig smått klaustofobisk i en liten tvåa på 56 kvm..
och här har jag ändå bara bott i dryga två år…
så nu tjatar jag på min sambo, som sjutton, haha.
men jag är ju ny på detta, jag har ju inte köpt nått hus innan.
jag har iaf hittat ett litet hus, utanför staden jag bor i nu.
1,5 mil ungefär, samma lilla samhälle som jag jobbar i, och delvis är uppväxt i. på ungefär 136 kvm..
nu till saken, min mamma och hennes man tycker att det är en bra investering, att vi ska slå till och köpa huset.
medans hans föräldrar tyckte det var onödigt, och att det faktiskt inte alls blev billigare att bo i ett hus, att det alltid är dyrare än bankens kalkyler säger. just nu betalar vi dryga 4500:- inräknat hyra+lånet på lägenheten, och enligt bankens kalkyler skulle vi betala 5300:- ink uppvärmning på huset.
plus att vi skulle kunna göra oss av med en bil….
utgångspriset för huset är 950 000:-
en liknande villa i stan skulle gott gå över 1,5 miljon, och ligga illa till, plus att den förmodligen skulle behöva totalrenoveras. vilket detta huset inte behöver, då det är renoverat 01.
men är det något som man speciellt borde tänka på ?
har ni nån erfarenhet av vad som är billigare/dyrare ?
Normalt sett brukar banker göra pessimistiska kalkyler, inte optimistiska eftersom de vill vara 100% säkra på att ni kan betala tillbaka lånet.
Att jämföra kronor och ören när det gäller sin bostad är lite fel eftersom det är fråga om livskvalitét.
Men generellt kan man säga att ett hus alltid kostar mer än de fasta kostnader du kan förutse eftersom det är du som får stå för alla oförutsedda utgifter. Går till exempel värmesystemet sönder är det du som får betala. Har du otur går det sönder mitt i vintern precis efter att du gjort av med alla dina pengar på resan till Mallis :-)
Trots alla 'problem' vi har haft med vårt hus skulle jag inte byta bort det mot en lägenhet. Livskvalitén är oslagbar!
Men ta med någon kunnig husbyggare eller hantverkare som får gå igenom hela huset och se efter om det är friskt och bra.
Tar du dit en besiktningsman ska du absolut inte ta dit någon som mäklaren eller säljaren rekommenderar!
Återkom gärna om du har några mer specifika frågor.
Lycka till!
Tom
aah tack Tom !
vi får väl se hur det blir, sambon min är ju inte riktigt förtjust i tanken av att flytta, och kanske är steget mellan bostadsrätt och hus rätt stort. vi får helt enkelt se.
men jag kan ju inte sluta titta på hus iaf, och det är ju alltid bra att ha i åtanke vad man ska tänka på.
visningen är ju imorron, får se vad han säger då :)

Jag får gissa att hans föräldrar bor i lägenhet?
Att kunna göra sig av med en bil betyder 1500-2000kr i månaden mindre att betala. Det är mer än halva räntekostnaden för huset. Om ni kan byta värmesystem på huset till värmepump eller pellets så kan ni halvera värmekostnaden. Totalt sett tror jag att ni kommer leva billigare i huset.
Sen betalar ni ju faktiskt till er själva. När ni beyar hyra så betalar ni räntan på någon annas lån. På huset så betalar ni räntan på ert eget lån. Vad får man när man flyttar från en lägenhet? Inte ett öre. Om du bor i ett hus i 10 år så får du sannolikt en vinst på huset.
Bara att sitta ute i sin trädgård på sommarkvällarna och äta/grilla är värt hur mycket som helst.
När vi köpte hus -93 så gick vi från en hyra på 2800 till över 9000kr per månad för huset. Då var det höga räntor 11-12%. Jag har inte kolla på vad vi betalar nu men jag uppskattar det till 6000/mån
Att jämföra lägenhet och villa är som att jämföra päron och morötter. Allt handlar inte bara om vad det kostar i månaden det handlar om livskvalitet också. Och då är livsvkvalitet olika för olika människor. För en del handlar livskvalitet om att ha naturen runt knuten, att kunna odla sina egna grönsaker, att kunna gå ut i trädgården på kvällen och lukta på rosorna, att sätta på grillen en ljummen sommarkväll, att barnen ska kunna ha stora ytor att leka på. För någon annan kan livskvalitet vara att ha gångavstånd till stadens uteserveringar eller gymet, att slippa klippa gräsmatta och att slippa skotta snö.
Gå på din magkänsla. Den brukar tala om vad som är rätt och fel.

Jag har gått i samma skor, har alltid bott i villa, föddes, växte upp, flyttade, flyttade och flyttade alltid till villa, utom en gång, då jag hyrde en lägenhet som öppnades från trapphuset. Gissa att jag mådde som en råtta i sin bur, fast råttan har fördelen men att inte tänka så mycket. Så jag har inte bott där mer än några månader, trots att det var billigt, hade centralt läge och 100 andra skulle stortrivts.
åter till hus: det finns inget roligare än att fräscha upp, ändra lite här o där, utan att man måste gå genom hyresvärden. Sysslorna i och runt huset är ovärderliga för själens skull. Byggvaror är idag så billiga, så jag tror knappast det räknas in i budgeten, om man nu inte vill ändra precis allt på en gång. Jag hoppas att din sambo förstår att om du mår bättre i huset, då får han mer glädje också.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Precis Maria, huset och trädgården är för mig inget direkt materiellt, utan snarare "pannåer" där jag kan avsätta mina idéer. Det blir en livsstil, en ständigt pågående skapande process. Det är omöjligt att bara använda sig av logik när man bedömer om man ska bo i lägenhet eller villa.

Tänk bara så skönt det är att kunna duscha klockan halv två på natten utan att oroa sig för grannarna….
duschar halv två på natten gör jag iaf, våra grannar gör så mycket konstigheter dygnet runt, så jag unnar mig en dusch.
det blev inget hus, planlösningen hade varit totalknasig, med massa korriodor och jättesmå rum.
badrummet var det enda som var bra.
men en sak hände med min sambo, han ändrade sig, han har sålänge jag känt honom sagt att han aldrig vill ha hus, delvis för att han tycker det är mycket jobb, sen är han gräsallergiker med, men idag kom han hem och sa, -jag har ändrat mig, jag ska aldrig säga att jag aldrig vill ha ett hus. jag vill bara hitta Det huset jag verkligen vill ha.
och det är ju helt sant. detta var inte vårat hus, men det finns sååå himla många till, dock inga som tilltalar mig för tillfället..
AktieTrader, nepp, dom bor faktiskt i hus båda två, hans mamma bor tillochmed på en bondgård..:)
men det ligger så mycket i vad ni säger, detdär med livskvalité.
det är ju helt sant, det är väl det jag saknar här.
visserligen är det bara för oss att åka till min mamma eller pappa, men det hade varit mysigt att kunna göra det själva, eller tillsammans med vänner utan att behöva planera så…
men nångång….:)
när köpte ni era hus då ? hur gamla var ni ?
jag räknas nog som ung husägare om jag hade blivit en, snart fyllda 21, sambon är 26 så för honom kanske det skulle ligga lite mer i normalläge…men det är nog olika…

Vi var 24 när vi köpte vårat hus.
Vad roligt för dig att även din sambo tycker att hus känns rätt, ni ska ju trots allt leva där och trivas där bägge två. Själv har jag bott och haft eget hus sen jag var 22 år. Och det är inget jag ångrar, det har känts rätt hela tiden med den friheten som ändå ett eget hus innebär.
Leta i lugn och ro, helt plötsligt så hittar ni huset som bara känns så rätt på alla sätt.
Det är svårt att jämföra när man köpte hus med en Stockholmare och en som kommer från landet. Normalt brukar landet-människor köpa hus mycket tidigare på grund av kostnaderna.
Tom
:O LANDET ! ;)
nä, jag bara skojjar, jag räknas nog som en från landet människa, haha. iaf för er…;)
För en Stockholmare är allt utanför tullarna "på landet" …
.
På tal på priser och Sthlm så läste jag nyss om ett nytt prisrekord i Sthlm då en lägenhet på 9 m2 i Vasastan såldes för 940.000 kr, (den hade dock toa och dusch!!!) Jag begriper inte hur man över huvudtaget har råd att köpa en normalstor lägenhet i Stockholm. Får man pengar över till något annat än att bo? I och för sig ligger lönerna högre i storstäderna än "byarna" men så mycket kan det väl inte skilja??? eller??

Det är så sjukt att det är f**n inte sant!!!!! Jag bor i en mellanstor stad MEN i norrland. Dyraste kåken som sålts här (hösten-05) gick på 1,2 miljoner…. Då var det alltså ett superfint hus med helt underbart läge och såg nästan nybyggt ut…. Mitt egna hus köpte jag för 150.000…(sen lite mer för att renovera) Då var jag 30. Mitt ex och jag köpte kåk. Jag 23 han 25…