Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 7348 ggr
Cerrolyn
2010-11-22 13:47
0

Orkidé

Jag hittade ingen sajt om blommor så jag testar här.

Jag undrar om någon är duktig på orkidéer här? Jag har en och nu står den i knopp (fick den förra året). Jag har vattnat den en gång i veckan eller när den har blivit för torr och den har fått blåkorn som gödning. Men nu funderar jag på att köpa en till och då undrar jag helt enkelt hur ska de skötas igentligen?

**MVH Cerrolyn

Maria
2010-11-22 14:17
0

Inne på trädgård iFokus finns mängder med kunniga människorGlad

Annars brukar orkideér vara väldigt lättskötta. Kräver lite vatten alt. att man dränker dem en gång i veckan. De får absolut inte stå i vatten.

Det finns särskild orkidéejord att köpa.

När blomstängeln har blommat färdigt har jag för mig att man ska klippa den så att det finns två "leder" kvar så finns det god chans att den blommar igen på samma stängel.

/Maria

Cerrolyn
2010-11-22 14:51
0

Tackar

**MVH Cerrolyn

Gunlog
2010-11-22 16:13
0

Vi har 3 st i köket. De är hur enkla som helst. Lite vatten då och då, det är det enda. När alla blommorna fallit av och stängeln har börjat bli lite "träig", då klipper vi av dem, eller om det går, snurrar av dem så långt ner som möjligt, men utan att skada själva plantan.

Jorden som Bumbleboo pratar om är ju bark-aktig, och det kan vara lite jobbigt att plantera om dem. Vissa blomsterbutiker hjälper till med omplantering av orkidéer. När plantan börjar få luftrötter, dvs när stänglar börjar krypa på utsidan av krukan, då ska du plantera om snarast. Se till att du planterar om i samma innerkruka, eller i en likadan fast i större storlek. Innerkrukorna till orkidéer har nämligen en extra fot för att vattnet ska ha en chans att rinna av. Klipp av döda rötter, så att de nya får bra plats.

Det finns speciell orkidénäring att köpa, men det är inte helt nödvändigt. Du har dem säkert i rätt läge, att låta stå ljust, men de tycker inte om sol.

Lycka till!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Cerrolyn
2010-11-22 17:37
0

Min har rötter utanför nu, men vågar jag plantera om när den har knoppar, är det inte bättre att vänta tills den har blommat klart?

**MVH Cerrolyn

Anders 50
2010-11-22 20:47
0

Har för mig att rötterna behöver ljus också. Jag har en som börjat blomma jättevackert nu sedan jag började vattna den!  Skäms

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
2010-11-22 21:28
0

#5 Det stämmer nog för många orkidéekrukor är ju genomskinliga.

/Maria

Anders 50
2010-11-22 23:55
0

Läste i nån tidning att man kan plantera den som en ampel och hänga upp den om man inte har plats i t.ex. fönstret.

Funderar på att göra så så att katterna får plats!  Tungan ute

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Forest]
2010-12-01 12:32
0

Låt rötterna synas det är så att orkide växer igentligen på andra träd o har allså inte jord att rota sig i. Du ska ha genomskillning plastkruka så rötterna får sol. Finns även glaskrukor man kan plantera i om man vill. och vattningen på sommaren är en gång i veckan lättast är att doppa ner hela krukan i en hink vatten låt den inte stå o dra vatten den ska allså ta ett snabb dopp. Vitertid varannan vecka OM du inte har varma eliment under blommorna. Näring ska man inte ge vanlig blommnäring då den är för stark, det finns näring som är gjord för orkider liksom. Plantera om dom behövs oftast 3e år, då finns det bark som är till för orkide köp detta hos din blommserbutik.  Ställ den på soligaste stället du har om vintern o sommaren ska den stå i sol dok inte för stark solljus. Lycka till! Glad