Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 6005 ggr
Pony
0

Erfarenhet av bolån?

Hej!
Det är så att jag är väldigt sugen på en lägenhet som jag hittat.. men jag behöver isf låna pengar till den.

I dagsläget har jag enbart en vikarietjänst som jag haft i två år, jag hoppar helt enkelt in och jobbar då ordinarie personal inte kan. Antalet jobbpass varierar med andra ord från månad till månad. Jag söker jobb, och har ev ett på G nu, det är en deltidstjänst och kommer få ut ca 6200 kr/mån på det (om jag får det dvs). Min vikarietjänst kommer jag att ha kvar (och kommer att få jobba många pass i sommar då ordinarie personal har sin sommarledighet).

Hur omöjligt tror ni att det är för mig att få ett lån på ca 500.000 kr? Jag har 100.000 att bidra med ur egen ficka.
Hyran på lägenheten är 2090:-/mån.
Min mor är villig att stå med som medlåntagare också, hon har fast anställning, mycket bra månadsinkomst, och har själv inga lån.

Det kanske kan hjälpa mig att få lån också att teckna sån där låneförsäkring, vad tror ni?

Någon som har någon erfarenhet av lån i min situation?
Jag är inte så jättesugen på att ansöka om lån hos t ex bluestep eller liknande heller, utan vill ha en schysst deal med överkomlig ränta och så..

mariatingsund
0

Om din mor går i borgen för dig då borde det inte vara problem. Banken vill bara vara säker på att få tillbaka sina pengar. Du eller borgenären betalar, spelar ingen roll. Men det är bäst att fråga alla bankerna, fråga inte bara en, för att få bästa avtalet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Halvdansken
0

Det beror på hur mycket du får ut totalt sett. Om du inte är garanterad mer än de 6200 så tror jag inte det hjälper med en borgensman. Tyvärr.

Men kolla med bankerna. Givetvis.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pony
0

Tackar för svar! :)

Nu har jag ett annat jobb på G också, som jag skulle kunna få ut ungefär 7300/mån på.. fast det lutar åt att jag hellre tar det första jobbet, där verkar det finnas god chans till fler timmar i framtiden.

Vi får se hur det går helt enkelt, ska börja med att boka ett möte med handelsbanken där både jag och min mor redan är kunder.

mandariiin
0

Så länge du inte har fast inkomst/anställning sen minst 6 månader tillbaka så beviljar inte banken dej ett lån tyvärr, oavsett inkomst.

så då kommer det bara din mamma som får stå som låntagare. om banken sen beviljar henne ett bolån beror ju på vad hon har för anställning, inkomst och tidigare skulder.

[Mova]
0

Jag och min sambo får inte ens ett bolån av våran tjuriga bank. Han har 24.000 kr innan skatt och jag har ca 11.000 kr innan skatt. Han har fast jobb men inte jag. Min pappa kunde gå i borgen för oss men de sa ändå nej för vi hade ingen kontant insats. Men nu har vi kontantinsats på ca 400t (en tomt vi ska bygga på) Men vi väljer att gå till en annan bank i närliggande kommun för de ska inte få tjäna pengar på oss. Så gå till många banker om den första säger nej.

Pony
0

Verkar ju inte sådär jättelovande det ni säger :o(

Har räknat lite på min ekonomi, men det är ju bara hur den skulle se ut i sommar. Får jag något av dom jobben jag har på G så får jag ut mellan 6000 och 7000 i månaden. Om jag uttöver det dessutom jobbar säg en 3 dagar i veckan på extrajobbet så kommer jag totalt att få ut drygt 19000/mån efter skatt.
Men det är ju som sagt en sporadisk inkomst.. så jag vet inte.

Funkar det inte att pantsätta lägenheten då, för bankens säkerhet s a s? Plus att min mor går i borgen för mig, alltså tar på sig ansvaret att betala ifall mina betalningar uteblir.

Har hört från flera nu att handelsbanken verkar vara tjuriga med bevilja bolån.. så det är kanske bättre att börja med någon annan bank. Det skadar ju aldrig att vara envis och försöka i alla fall ;o)

[Mova]
0

Jag tycker du absolut ska gå och höra med alla banker :) lycka till :)

Pony
0

Tack! Flört
Tänker kämpa för att få den där lägenheten!

Det är ju inte tal om heller att låna något jättebelopp, jag tänker försöka pruta ner lägenheten till ett bättre pris (verkar inte vara någon annan som vill ha den). Så jag behöver antagligen inte låna mer än kanske 400 tusen.

[Mova]
0

#8. Och det är nog ett jätte plus att du hade den där höga kontantinsatsen, då ser dom att du kan hålla i pengarna! :)

zabelle
0

#8 Vissa banker godkänner lån om du sätter lägenheten som säkerhet.

Zabelle   

Tom
0

#10, Det är snarare så att ingen bank godkänner ett lån utan säkerhet. Med andra ord är säkerheten (lägenheten) en av grundförutsättningarna för att du ens ska kunna söka ett lån.

Pony
0

Nu ni!

Jag har fått lånelöfte beviljat (tack vare att min snälla söta gulliga mor står med på lånet) och på söndag skriver jag kontrakt!
Ingen är gladare än jag just nu! Wohooo! Glad

[Saiva]
0

#12 Grattis!! :oD

mariatingsund
0

Vad var det jag sa, skulle jag säga, hehe. Grattis. Ge en massa pussar till din mamma nu :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Pony
0

Tack! Det är så spännande att jag inte vet vad jag ska ta mig till! Haha! :)

Denna kommentar har tagits bort.