''Rent hus''
Sitter och tttar på ''rent hus''..
Och hur sktigt det än är i ''Lasses'' hus-… å kan jag inte hjälpa att jag får lust att smälla till de där städtanterna!
Visst, de har rätt i att han behöver säda mer.. men hur kan de bara prata med honom som om han vore ett litet barn och trycka ner honom så grundligt, klappa honom lite på axeln.. man ser ju hur nergjord han känner sig trots att han försöker ta det med ett leende. Det måste ju finnas ett bättre sätt att visa hur skitigt där egentligen är utan att få personen i fråga att känna sig som ett misslyckat litet barn. Jag hade blivit fullständigt galen..
Sen är det kul att se hur det ser ut innan och efter städning och få lite tips.. har ju själv precis torkat golv, och även om det fortfarande är rätt stökigt (pysslar, dricker kaffe o småäter och tog bara en snab-iller-lukt-städning) så är det iaf hygieniskt :)
En annan sak jag velat se är tanterna i ett iller-hem.. illrar har ju en tendens att sätta viss lukt.. jag undrar hur de hade tacklat det och klarat av att bli av med riktigt ingrod illerlukt :P (Har inte haft iller så länge men trots att golven torkas var-varannan dag, alla ''olyckor'' torkas med vinäger och alla filtar tvättas en gång i veckan så visst luktar det en svag lukt av iller :)
Svårare att hålla rent har det också blivit med leksaker överalt och diverse illerpåhitt som att slänga ut pelletsen i lådan, dra in grus från balkongen och i allmänhet stöka till det…
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Man kan lät få städdille när man tittar på det där programmet. Sjäv sätter jag igån och städar på de ställen som ibland glöms bort emellanåt.
#0 När jag var liten hade grannarna iller i bur. Den lukten är bland det värsta jag känt. Hur man kan ha såna djur inomhus övergår mitt förstånd…
#2 Du får gärna komma hit och lukta :P
Håller man rent så luktar det väldigt lite. Och djur i bur brukar lukta mer, tex har det luktat mycet mindre kanin hos den som haft sina tre kaniner helt lösa än de jag känner med en kanin i bur. ;)
#3 Det var du som skrev:
"illrar har ju en tendens att sätta viss lukt.. jag undrar hur de hade tacklat det och klarat av att bli av med riktigt ingrod illerlukt :P (Har inte haft iller så länge men trots att golven torkas var-varannan dag, alla ''olyckor'' torkas med vinäger och alla filtar tvättas en gång i veckan så visst luktar det en svag lukt av iller :)"
Du lägger tydligen ner rätt mycket jobb och får ändå inte bort lukten…
#4 Jo visst, det är en viss lukt. Svag, men man känner ju den mer pga att man inte är så van vid den. Ungefär lika mycket som det luktar om andra djur med normal städning hos dem. Men det betyder ju inte att det stinker eller att man inte kan leva med den utan att må dåligt. Som sagt, du får gärna komma och lukta och se om det är obeboligt i min lilla etta pga illern. ;)
Sen vet jag att det ofta luktar lite mer hos en del människor med iller, pga att de fortsätter städa normalt, som om det var en hund eller katt eller inget husdjur alls, och då luktar iller lite mer. Men det är ju deras val och betyder inte att det stinker där heller.
Fast man brukar ju inte känna av lukten i egna hemmet på samma sätt. Så om du tycker det luktar svagt tror jag att det stinker…
Fast det är ju inte så långt till Bjuv om jag nu skulle vilja komma och sniffa…

#6 Sant, men så är jag hypernervös för att det ska lukta för mycket :P Så jag är kanske känsligare än andra, än så länge :P Luktar alltid extra när jag precis kommit in utifrån och så.
Men man vet aldrig, kom gärna hit :P