Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 3010 ggr
[japptravare]
0

Husets historia!

Någon som vet var man kan få reda på sitt hus historia? Gärna hemsida

[Asta]
0

Det beror ju på vad du är ute efter? Vi har ett gammalt hus och har från kommunen beställt samtliga byggritningar som de hade för att få husets yttre historia. Lantmäteriet har en sida man kan gå in på med sitt bankid, den sidan heter Min fastighet. Ibland kan man vända sig till länsmuséet, på andra ställen är det andra som har det. Det är nog inte så lätt att hitta allting på ett och samma ställe.

Halvdansken
0

Beror ju också på var och hur du bor. Lägenhet, stad, gård, villa, landet?

Det finns ju en del hus här i landet, så att hitta en hemsida som omhandlar just ditt är väl omöjligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AndersE
0

#0 Det beror ju mycket på hur gammalt huset är. Frågeställningen har vi berört på mitt forum Proveniens.

Är huset från ungefär 1800-talet eller äldre kan man använda samma källor som släktforskare gör. Enda skillnaden blir väl att man söker vilka personer som bott i huset istället för vilka hus om vissa människor bott i? Dvs man kan titta i husförhörslängder, församlingsböcker osv och mycket av detta finns på nätet även om en del kräver att man köper ett abonnemang.

Även för senare tid finns källor. Så finns t.ex. Sveriges befolkning 1970 och 1980 på CD-skiva och där kan man naturligtvis se vilka människor som bodde på en viss adress dessa årtal.

Mycket fler källor finns naturligtvis. Enklast är väl att höra hos kommunen och se vad de har?

Bjornen
0

Fastighetsboken hos tingsrätten (landsarkivet) berättar vem som ägde fastigheten från ca: mitten av 1800-talet.

[japptravare]
0

Huset byggdes 1909, alltså är det precis 100 år gamalt. Jag är mer intresserad av att veta vem som bott här

[Asta]
0

Då är det inskrivningsmyndigheten du ska vända dig till. Finns nu för tiden hos lantmäteriet. Och lite kan du få fram genom länken jag skrev i mitt förra inlägg.

AndersE
0

Det gavs ut en serie (egentligen flera) böcker om "Gods och Gårdar" där mankan hitta information. Flera av dem finns på CD. Det finns också böcker där vanliga villor finns med, t.ex. "Svensk bebyggelse".

De här böckerna gavs ut på 40- och 50-talen och innehåller ibland om vilka som bott i olika tider.

Jalking
0

Börja med att fråga äldre grannar. Det brukar alltid finnas någon som har bra koll.

lisette
0

vilken bra tråd! länken i #1 ska jag kolla när jag kommer hem!

Tom
0

Jag hittade mitt hus men fick inte de historiska länkarna att fungera. Annars verkar det vara en bra sida.

lisette
0

#10 laddade du ner programmet så du kunde öppna filerna?

jag hittade tre filer som hade information om vårt hus. 1909 blev det avstyckat till nuvarande fastigheter.

Tom
0

Jag har Google Chrome och uppenbart så finns inte stör för det. Jag provade med gamla IE och då fungerade det. Coolt!