Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 13334 ggr
Elega
2009-06-15 00:18
5

Stopp i duschen

Hejsan!

Nu vägrar vattnet åka ner i duschen och vi kan inte duscha här hemma! Jag har rensat bort så mycket skit jag kan med min hand men det hjälpte inte ett dugg. Men jag har hört att det finns något medel man kan använda som rensar upp avloppet.

Vet någon här inne vad det är för medel och om det finns någon mer man kan göra?

Jalking
2009-06-15 01:24
0

Kaustiksoda.
Annars finns medel som heter Propplösare. Kolla hos din färghandlare.
Det är rätt häftiga grejor, läs varningstexten på förpackningen innan du använder.

Mitralis
2009-06-15 18:14
2

Propp i avloppet

För att lösa propp i avloppet på ett miljövänligt sätt kan du spola med kokande vatten, 1/4 kopp bakpulver och 50 milliliter vinäger.

Rengöring med vaskrensare

Räcker inte den vanliga rengöringen för att få bort stoppet kan du prova en vaskrensare av gummi. Tejpa igen översvämningshålet i hon och tryck fast vaskrensaren över avloppshålet.

Fyll sedan tvättstället eller diskhon till hälften med vatten och pumpa upp och ned för att se om proppen lossnar av sugkraften. Om sugproppen inte fastnar ordentligt, släpp in lite vatten under den.

Så löser du proppen i röret

Maria
2009-06-15 20:54
0

Sedan finns det rensband som man når ganska långt med.

/Maria

mariatingsund
2009-06-15 22:11
0

Gripen Avloppsrens, biologisk, naturens egen lösning, finns i en grön plastflaska i pulverform.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

lkn02001
2009-06-16 16:07
0

jag undrar om det inte var gripens vi köpte sist. på den stod det att den kan lösa upp järnrör!! så se upp om du har gjutjärnsrör. Vi köpte en annan variant som också var miljövänlig och det löste stoppet på en kvart!

MagArne
2009-06-16 17:18
3

Propplösaren brukar mest bara lösa upp skiten i vattenlåset men vattenlåset rensar man ju på 5min för hand så jag förstår inte vitsen med otäcka kemikalier som bara gör ett halvdant jobb. Det behövs rensband, vattenslang, elementborste eller liknande och mekansikt jobba bort skiten efter vattenlåset.

Du kommer inte åt med en vattenslang att knöla igenom vattenlåset och spola bort skiten? Går det lyfta bort vattenlåset eller ta bort nån rensplugg för att få ner slangen långt ner i avloppet?
Kanske köra slangen förbi vattenlåset i toa-stolen om avloppet är sammanbyggt med duschen och stoppet sitter långt ner. Händer det något ovanligt när du spolar?

Klädnypa för näsan och skurhandskar remkonederas :-P

Maria
2009-06-16 17:21
0

#6 Håller med.

Har tidigare föreslagit rensband framför massa propplösare. Lite grovarbete som brukar "lösa sig"…Flört

/Maria

mariatingsund
2009-06-16 21:46
0

Självklart kan man göra en hel del med mekanisk rengöring, men det finns bakterier också i avloppet, och de dör inte av lite borstning.

Maria
2009-06-16 21:49
0

Alla bakterier kan man inte döda och ska heller inte döda för paradoxalt nog så blir vi sjuka om allt vore bakteriefritt.

/Maria

mariatingsund
2009-06-18 12:13
0

Ja du, jag vill gärna klara mig utan bakterier just från avloppet. Jag nöjer mig med dem som man får annanstans ifrån.