Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 2707 ggr
Oskar
2005-10-25 12:02
0

Kakel och trä

Vi ska renovera ett badrum i en sommarstuga. Rummet är från början inte alls tänkt som badrum, dvs jag börjar inse att det kanske kan bli problem att skydda det mot fuktskador.

Tex är innertaket gjort av mjuka träplattor. Knappast bra skydd mot fukt antar jag. Hur skyddar man bäst taket? Finns det någon skyddande färg man kan använda?

Och sedan hade vi endast tänkt att kakla halva golvet, dvs det blir en skarv mellan trägolvet och det nya kaklade golvet. Hur fixar man till den skarven smidigast/snyggast så att det inte rinner ut vatten på trägolvet?

OOOskar

Niklas
2005-10-25 12:54
0

Det där låter lite vanskligt om ni tänker ha vatten på kakeldelen av golvet. Risken är att det rinner över kanten. Det kan vara bra att fråga vad försäkringsbolaget säger om det.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Oskar
2005-10-25 20:11
0

#1 Jo…det är nog lite vanskligt. Man kanske kan ha en liten kant, typ en cm hög?

Oskar

Niklas
2005-10-25 22:56
0

#2: Det går nog bra när allt funkar som det är tänkt. Det är det oförutsedda jag är mer orolig för. Frostskador som gör att det läcker ut vatten samtidigt som det är igenfruset i avloppet eller något sånt. Är det bara sommarvatten kanske den risken inte finns.

Kan ni inte ha klinkers över hela golvet och en bit upp på vägen?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
2005-10-26 01:49
0

Det beror lite på hur rummet ska användas. Om man inte duschar direkt på golvet utan har en duschkabin är det nog ganska lugnt.

Tom

Oskar
2005-10-27 14:53
0

#3 Ja frostskador kan det kanske bli…ett sommarhus som är ouppvärmt på vintern. Klinkers på hela golvet är absolut ett alternativ.

#4 Tror inte det blir en hel duschkabin…en typ glasvägg och resten duschdrapperi.

Oskar

Kaj
2005-10-27 21:44
0

Gå till Bygg keramik Rådet

Där får man all information om hur våtrumsbehandlingar går till. Detta har min kompis Matte sagt mig som har egen firma i branschen

Pelle
2005-10-31 17:05
0

Jag tänkte på en typ av material som tydligen kallas multiboard eller luxskiva när jag såg din fråga. Det är armerad frigolit som man kan använda för att bygga en liten klack för vattenutrymmet som man sedan kaklar in. Fast det blir ju lite mer en 1 cm antagligen.

/Pelle

Oskar
2005-11-01 11:21
0

#6, #7 Ok! Armerad frigolit kan säkert vara intressant. Vi kommer nu antagliten att anlita snickare så jag får väl tipsa honom om det. :)

Oskar

Tom
2005-11-28 13:26
0

#7, Den armerade frigoliten du skriver om fungerar men är ett onödigt dyrt alternativ. Man kan lika gärna använda till exempel lecablock och cement till byggen i badrum. Lite mer jobb men mycket billigare.

Tom