Ta hem mäklare
På måndag kommer en mäklare och skall titta på vårt hus.
Det känns som inför en examen eller tentamensprov, inte kul alls.
Hur mycket skall man fixa och dona innan denna första titt?
Vad händer och vad tittar de på i första hand?
Vi har rätt mycket "ogjort" och vet inte om vi skall göra en rusch i helgen eller inte…
Numer pensionär i Nynäshamn
Det beror väl på vad som menas med "ogjort"… Halvfärdigt tror jag ingen blir glad för, så att sätta upp lister där det saknas och liknande är nog mycket resultat för lite arbete.
Även om man tänker sig att göra om ett hus man köper tycker jag att man ska känna att det går att flytta rätt in om man vill det. Det kan vara OK att saker är gamla och slitna, men allt ska fungera.
Det gör ett oerhört trist intryck med en spis som inte fungerar på två plattor, en tvättpelare där tumlaren är ur funktion och liknande.

Första intrycket är otroligt viktigt. Det är väl investerade timmar/pengar att fixa skabbiga köksluckor tex. Eller bara en sådan sak som att se till att hallen inte är överfylld av jackor, skor och liknande. Är gardinerna, slitna, skaffa nya! Köp några nya växter. Fyll på med läckra kuddar i soffan. Nytt duschdrapperi. Ja allt sånt tror jag lönar sig många gånger om.
Oskar
Ok, då har jag nog tänkt lite rätt ändå.
Alla maskiner fungerar och alla lampor lyser.
Det är lite skavanker i målarfärgen här och där och jag har dörrar som skulle målats om.
Duschdraperiet är nytt och vi har rätt mycket nytt när det gäller gardiner (fyllde 50 ifjol och då gjorde vi ett race…)
Plocka undan har jag förstått är bra men VAR gör man av alltihop?

Plocka ned i kartonger och hyr ett förråd kanske? Om det är mycket alltså.
Oskar
Jo, till visningen för "kunderna" får man väl göra så, men måste man göra det redan när mäklaren kommer första gången?
Det är det som känns lite pirrigt…
Räknar med en del råd av henne om hur mycket vi skall ta bort sen, men man vill ju göra ett gott intryck redan när hon kommer.
Margareta, ha inte för stor tilltro till en mäklare!
Hur många mäklare ska ni ta in för offerter? Minst tre hoppas jag.
Tänk på att det är ni som är kunder och att mäklarna slåss om att få sälja er bostad. Det är ni som är attraktiva, inte mäklarna.
Tom
Tack för tips Tom.
Den mäklaren som kommer är den som här är vida känd för att "producera". Hon säljer mer än de flesta och flera oberoende har sagt till oss att hon säljer allt och med större vinst än de flesta.

#5 Ah, ja jag menade nog mest till visningen för spekulanterna. För mäklaren vet jag inte…skulle inte tro att man behöver fixa så mycket för mäklaren skull.
Jag skulle sätta mig in i prisläget själv innan jag tar dit mäklaren. Leta upp alla liknande fastigheter som sålts i ert område den senaste tiden och kolla vad de sålts för.
Oskar
Absolut mer än en mäklare!
Jga har vid två tillfällen sålt villa och haft minst tre mäklare på besök båda gångerna. Första gången sade en mäklare att det var omöjligt att begära över 1,1 miljon. Vi valde en annan och sålde för 1,3… Nästa gång - ett helt annat hus… - hade vi återigen en som värderade till 1,1. En annan mäklare värderade till 1,7 och sålde för 1,4.
Ett tips kan vara att använda Villavärdet för att få ett "eget" värde och jämföra med mäklarens värdering. Så gjorde jag vid andra försäljningen vilket gjorde det lätt att sålla bort mäklare no 1.
När vi sålde vår lägenhet för ett år sedan skulle en mäklare komma och "titta" på den. Vi hade inte en aning om att han samtidigt skulle ta foton som skulle ligga på nätet och publiceras i tidningen. Hade vi vetat det så hade vi piffat lika mycket som inför visningen.
Vad fräckt…. här kommer mäklaren två gånger. Första gången för att värdera och tipsa om förändringar och sen en gång till för fotografering och ytterligare tips på förberedelser inför visning.
Vi klarade oss bra, eftersom vi slapp fotografering och annonser i media. Vi hade en kund och mäklaren en och de bjöd mot varandra.
Jag lät inte mäklaren få en chans. Tog egna foton och mailade till mäklaren - som la ut rubbet!
#13, Jag har oxå fotat själv. Jag vet att jag har mer tid att få till en bra bild än mäklaren.
En av mina bilder, som visade hela bostadsrättshuset, såg jag senare på ett reklamblad som skickades ut i kommunen…
Tom