Problem med leverantörer.
Läste om problem i tråden "Vi har köpt bostadsrätt!" och mindes genast våra problem med telefonabonnemang.
När det blev klart att man fick välja annan telefonleverantör än Telia, så gjorde vi det. Abonnemang 1.
Sedan dök det upp massor av leverantörer och jag hittade ett som var bättre och bytte en gång till. Abonnemang 2.
Så småningom bytte jag Internetleverantör och beställde samtidigt IP-telefoni, och fick ett nytt telefonnummer. Abonnemang 3.
Så långt var allt solklart.
Fick mina första räkningar från sista leverantören (3) och allt fungerade ok.
Men rätt som det var började det komma räkningar från teleleverantör två. Det abonnemanget där jag inte ens hade kvar telefonnummret.
Efter mycket, mycket och återigen mycket ringande så visade det sig att jag hade TVÅ abonnemang. Ett med det gamla telenummret och ett med det nya. *pust*
Det visade sig att jag inte hade sagt upp mitt första abonnemang, jag trodde att leverantör nr 3 gjorde det. Inte då, det fick jag allt göra själv. Och att få 1.a abonemanget uppsagt var inte det lättaste!!
Nu borde ju problemen vara slut. Ånej, rätt som det är dyker det upp en telefonräkning från en okänd leverantör.
Efter återigen en massa ringande visade det sig att den okända leverantören hade köpt upp telefonbolag nr 1. Jag fanns kvar i deras kundlista och de aktiverade mitt första(och avslutade) telefonnummer. (Hänger ni med?)
Nu satt jag återigen med dubbla telenummer.
Så småning om får jag tag i det uppköpta telefonbolag nr 2. Den räkningen tyckte jag att de kunde bjuda på eftersom de hade gjort fel. Efter mycket besvär för mig så lyckades jag slippa att betala för en tjänst som jag inte hade beställt
Vad skönt nu har jag ett telefonnummer och en telefonleverantör.
Men så lätt skulle jag inte slippa undan!
När jag senar försöke ringa talar en vänlig röst om för mig att telefonen är avstäng p.g.a. obetald faktura och att jag kan ringa för ytterligare information.
Inte 17 är det lätt att ringa när telefonen är avstängd.
För att göra en mycket lång historia kort så hade telefonbolag 2 (som jag aldrig hade haft) stängt av min telefon pga att jag inte hade betalt den faktura som de felaktigt gett mig och lovat att plocka bort.
Hängde ni med?
Undrar om det inte var under den tiden som mina första grå hår började komma?
ja, jag hade blivit vansinnig runt tur nummer två redan tror jag!
Hade problem med vår telefoni på jobbet. Vi var tvugna att sätta in mobilt bredband och blev rekommenderade att även ta telefon via detta. Det skulle vara SÅÅÅÅ mycket bättre och billigare.
Till saken hör att vi är en frisersalong och är verkligen beroende av en fungerande telefon för att våra kunder ska kunna nå oss.
Modemet strulade hela tiden och helt plötsligt kunde man märka…hmmm…har det inte ringt lite lite i telefonen idag….och när man försöker ringa vårt nummer på mobilen så kommer man inte fram. Ringer ett antal gånger till vår teleoperatör och påpekar detta. Oj, de har haft lite störningar på detta området men det är bara att starta om modemet.
Bara och bara, skadan är ju redan skedd. Men vi höll på så ett tag för vi trodde ju ändå att detta skulle vara ett bra sätt. Tills vi tillslut fick nog( undrar hur många kunder och inkomst man gått miste på egentligen)!
En fredag vid stängningsdags så uppstod samma problem igen för jag vet inte vilken tur i ordningen. Men denna gång hjälpte det inte att stänga av modemet. Telefonen var död, och vår operatörs företags avdelning hade stängt för helgen. Lite panik, för vi har även öppet på lördagar och vill ju ha en fungerande telefon. Tänkte att de måste ju kunna hjälpa oss att flytta över telefonnummret till min mobil. Ringer vanliga kundtjänsten för denna operatör .
-Nä, men det får du ta med vår företags avdelning, får jag till svar.
-Ja, men om de nu har stängt så är det väl er jag får ta det med svarar jag.
- Men den tjänsten gör du från din egen telefon, det är inget vi tillhandahåller.
-Mmmm, men om den telefonen inte fungerar?
( nu börjar tålamodet tryta aningens.)
Det var många turer med många olika personer innan jag efter låååång väntan får tag på en vänlig själ som är serviceminded och kopplar om telefonen. Då var det plötsligt inga problem
Egentligen borde man kanske byta operatör efter denna dunderklantiga hantering, men jag tycker sånt här är dödsjobbigt och vill hellst slippa mecka med sånt. Man vet ju dessutom inte om man får sånt strul som du fick Kerstin.
Vi bytte i alla fall till vanlig telefoni, och sedan dess har det funkat perfekt.
Men man blir ju upprörd över hur dålig service ett företag kan ha, när det senare fungerar att göra så som jag först frågade efter.
Jaa, nu har jag oxå fått lufta mina arga åsikter. Roligare kan man ju ha på jobbet än behöva lägga tid på sånt här, och då ska det vara smidigt tycker jag, som jobbar i ett serviceyrke!
Hälsningar Lotta( vanligtvis glad och possitiv
)

Haha, vilken fars, ursäkta men jag kunde inte låta bli skratta. Jag tycker ni ska skriva en insändare i alla möjliga dagblad och nämna företaget vid namn. Så ska det inte gå till.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Hmm, ja jag vågade inte skriva ut namnet här, för jag visste inte riktigt hur det ligger till, vad man får och inte får skriva. Men visst, det känns inte riktigt som att de gått charmkursen de där på supporten… Man skulle ju faktiskt vilja skriva om det så de själva får veta hur de behandlar sina kunder.
Det låter ju helt otroligt när man läser det, och våra två stories kanske skulle bli en bra insändare, vad säger du Kerstin
?
Nä, jag har som sagt lite svårt för sånt där. Jag går och morrar för mig själv istället för att konfrontera.
men det kändes lite skönt att skriva av sig här faktiskt!
Ha en bra lördagskväll allihopa!
Jag skriver alltid ut namn på företag som beter sig illa. Det är ju någonting som har hänt mig och som jag står för. Jag tycker att det är viktigt att andra får veta hur illa företag beter sig.
Tom
Jo, min tanke var bara om man får göra det i ett sådant här forum, när de inte är tillfrågade och har en chans att försvara sig, men å andra sidan, vad är det att försvara? Det var ju faktiskt såhär det gick till! Och jag har ju inte namnen på de enskilda personer det handlar om. Det handlar i alla fall om det det vanligaste förekommande företaget i Sverige(tror jag, om ingen annan gått om dem nu när det är fritt fram för fler företag)
Vi har ett lite omvänt problem. Vi har haft en massa strul med vår telefon och bredbandsleverantör. Nu verkade allting ha fixat till sig, men nu har vi plötsligt fattat att de tar inte betalt för telefonabonnemanget, bara för vad vi ringer. Åtminstone tror vi det är så, fakturan är lite svår att förstå. Men just nu känner vi inte för att ringa och klaga igen.
#5, Det där blir ju ännu värre eftersom oskyldiga bolag kan pekas ut när vi ska spekulera i vilka bolag som avses. Bättre att inte skriva någonting alls än att ge oss ledtrådar som kan lura oss.
Som sagt, jag skriver alltid ut vilket företag det gäller eftersom jag vill att alla ska ha chansen att få veta om ett företag beter sig illa innan de råkar ut för det.
Men herregud…TELIA då. Så var det sagt!
#7 - jag tror inte det, vi har nämligen inte kunnat få IP-telefoni här där vi bor så vi har fast telefoni. Men jag tänker som sagt var inte rota i det :)

Fast de har rätt sedan att skicka en saftig faktura på flera år retroaktivt, så ni ska se upp.
#11 - då måste de först visa att vi inte kan ha varit i god tro.

Telia har figurerat i tidningarna en gång, det gällde samma sak, de glömde fakturera, men tog igen och skickade faktura på ett belopp som ansågs för fattandes två års abonnemang. Mannen kunde inget göra än betala.
#13 - vi får väl se - vi har jurister i familjen som kan sånt här så det blir nog inte så lätt för dem. Men den som lever får se.