Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 1630 ggr
sarae
0

Hantverkarstrul

Jag har sedan i juni väntat på att få mitt katastrofala badrum renoverat, ett badrum som knappt går att duscha i. Hade en Nisse här i Juni som tittade på det, och jag konstaterade att det var akut. hansa att han kunde göra det tidigast i augusti. helt ok för mig. Augusti kom, men jag såg inte röken av honom. I september hörde han av sig, och vi bestämde Oktober. Sen hörde han av sig igen, och det vlev framflyttat till november. Jag bör tillägga att denne man INTE ringer, utan bara dyker upp när han vill nått.

Igår skulle han ha börjat, men i söndags ringde han faktiskt (!!) för att fråga om jag kollat golv prover… ehh prover? ja, då har han  vart hemma hos mig på lördag och lämnat prover i brevlådan..vem kollar brevlådan på helgen?? hursomhelst flyttade han fram det hela tills idag, onsdag.

Döm om min förvåning när jag blir väckt av en man som står i min hall och säger hallå igår morse!!! Jag vet fortfarande inte hur han kom in. Men han konstaterade att han ville börja tidigare. Inte en chans. Eftersom det hela blivit framflyttat så had ejag inte tömt mitt badrum, alltså kunde han inte komma åt.

Så imorse går jag upp vid 7, och konstigt nog dyker han upp vd halv 8 som utlovat. Bra tänker jag

efter 3 minuter så börjar han svära och undrar var min rörläggare är,… ehhh?? VA??? vaddå rörläggare?

"ja det tror jag ja sa till dig?" Nope.. inte ett pip har han sagt om en rörläggare. Han får alltså inte flytta WC eller något annat själv. han fortsätter muttra och svära. Och jag fortsätter hävda att han inte sagt ett ljud. Och det har han verkligen inte. Då konstaterar han att vi får flytta fram det tills efter jul. Inte en chans konstaterar jag. Isåfall anlitar jag någon annan. snacka om att vara vansinnig. så han åker iväg.. och kommer tillbaka och har tydligen fixat någon som kommer imorgon.

jätte bra.. bara det att han ingår ju inte i den priskalkyl jag redan fått. Och han kan heller inte svara på vad han kan komma att kosta.

Sen komme rnästa chock när vi går igenom vad som ska göras… jag ska inte kakla hela badrummet, bara vissa delar. resten ska målas. När man anlitar någon för att renovera ens badrum helt och hållet, förväntar man sig inte då att de också ska renovera hela? Nejdå, inte här i skara. Jag måste tydligen måla väggarna själv!!! och i badrum e det inte bara att kladda färg på väggen direkt, utan det kräver lite mer avancerad teknink. Något jag kommer att klanta till rejält. Så just nu e jag rejält upprörd.

Han kommer inte ens att sätta upp duschväggar eller något annat. Så just nu e jag rejält fundersam över vad som egentligen ingår i den summa med många nollor han kräver.

Jag har alltså fått en offert i sommras. och innan dess gick vi noga igenom vad jag ville att han skulle göra. ör mig ingick självklart sådant som att måla de delar av väggen som inte skulle kaklas.

Är det jag eller han som är fel ute?

I offerten står visserligen inte specat att väggarna ska målas, men det står ju inte heller specat att väggarna ska kaklas, eller glvet läggas om…

Antar att det inte finns så mycket jag kan göra här, än att le och se glad ut. Mend et känns bittert. Särskilt när man har blivit rekommenderad just honom utav flera i bostadsrättsföreningen.

Hur svårt/dyrt är det att måla väggarna i badrummet? Vad behövs Våtrumssystem har jag fattat… men det säger mig inte mycket. Har allmänt tummen mitt i tassen.

Mvh

En besviken Sara

Halvdansken
0

Vad för sorts hantverkare är Nisse? Snickare eller murare låter det som.

Vi har renoverat 2 badrum och det skulle ta 5 veckor, men innan de var klara hade det gått 5 månader…nu var det bara det sista pilleriet som tog tid, och en måttbeställd bordplatta som var felgjuten, och målaren som fick komma tillbaka och göra om fuskjobb och…

Pust.

MEN!!

Ta alltid in mer än en offert.

Skriv ner på ett papper EXAKT vad som ska göras. Allt. (Avloppet ska flyttas, ny el ovanför spegeln, målas, kakel i duschen osv osv). Säg till att du vill ha det på entrepenad, dvs EN person/firma tar hand om att ko-ordinera och ordna det som behövs. Det är ett heltidsjobb annars.

Allt ni kommit överens om ska stå specificerat på offerten så att du kan se att man kommit ihåg allt. Tex att det som inte ska kaklas ska målas. Specificera också vem som köper ny inredning, och hur det levereras. Köper och hämtar ni eller Nisse? Ingår bortförande av avfall?

Man kan också skriva in böter om förseningen är mer än si och så många dagar. Men det gjorde inte vi.

TA ALLT PÅ FAST PRIS!! Fasta priser är alltid lite dyrare i starten, men det lönar sig i längden. Jag har aldrig varit med om att allting gått som smort, utan felleveranser förseningar osv.

Men fast att vi är gamla rävar i detta missade vi elen i våra badrum. Det fanns givetvis el, problemet var att vi rev ner en bastu och där var det starkström (380 v), så det måste en elektriker pilla ner. Så där blev första förseningen… 

Men om jag hade varit du hade jag aldrig i livet väntat på Nisse, jag hade kallat in nån annan. Det ska du inte ha dåligt samvete för.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

sarae
0

"Nisse" är Golvläggare tror jag. Men enligt dem i Bfr:n så har han renoverat ett flertal badrum i området, och gjort ett bra jobb.

Jag förklarade tidigare att jag är helidiot på det här området, och inte haft någon kontakt me hantverkare innan. Ordförand ei bostadsrättsföreningen kände dne här mannen och rekomenderade honom. När han kom hit så förklarade jag exakt vad jag ville ha gjort, inklusive hur det skulle kaklas, samt vart det skulle målas. Där anser jag att han hade ett gyllene tillfälle att säga att han inte målade. Jag får dessutom inte enligt brf:n måla elelr göra något själv i badrummet. Jag bad om en helrenovering av adrummet och var tydlig med vad jag ville ha. Hade jag velat ha ett "gör det själv paket" så had ejag bett om det. Är så innerligt besviken, och vet inte vad jag ska göra. När han blir klar (om han nånsin blir det) så kommer det vara ett halvfärdigt bygge, som jag själv måste färdigställa, och att renovera är helt nytt för mig. har knåpat ihop ett par väggar här hemma, med mottot hellre än bra, och det känns inte som att det räcker till ett badrum.

Brde nte det framgåvid offerten att jag själv måste ta dit en rörlägare samt en målare?

När han dessutom dyker upp när han känner för det för att påbörja arbetet så undrar jag när han tänkte att rörläggaren skulle göra sitt jobb? i och med att han inte ens kan informera om när han verkligen tänker komma. skulle jag bett en rörmockare ta bort toaletten i oktober för att vara säker?

suck… jag blir så förvirrad.

Halvdansken
0

Vad står det i offerten? I våra är det specificerat vad vvs, murare, snickare osv ska göra och vad det kostar.

Tänk på att det är DU som godkänner offerten, är du inte nöjd så säger du till. Det är bara ett förslag, inget kontrakt.

Sen är det faktiskt tillåtet för vem som helst att skifta toastol. Det kan du göra själv om du vill. Så att han inte kan ta bort den är rent skitsnack från hans sida. Han får däremot inte börja pilla med kloakeringen.

sarae
0

#3 börjar tro att mer och mer från hans sida är skitsnack. T.ex enligt honom skulle det inte gå att lägga klinkers utan jag måste lägga matta. Tror helt enkelt att han har för många jobb, och ont om tid, så han försöker fuska sig till det helt enkelt.

Har nu pratat med en ny nisse, som inte tyckte det lät klokt. han har erbjudit sig att komma och titta imorgon, och sen dra igång på måndag, till samma pris som den förre. Men tillkillnad fårn honom, så verkar den här killen intreserad av att vilja göra det jag själv vill med badrummet. Vilket inte den förre var.

Så nu blir det spännande att se hur mycket den andre tänker faktura mig för de 45 minuters jobb han lade ner…

Halvdansken
0

Få nu ett pris av honom, och gå igenom (och skriv ner) vad som ska göras!!

ROBBAN68
0

Hej på er. Ett par ord från "andra" sidan kan väl inte skada tycker jag. Jag är jobbar med just badrumsrenoveringar- inte yrkesmässigt längre, utan jag tar ett jobb då och då åt vänner och bekanta.

Vad som är viktigt är att komma ihåg att man ska kunna vara vänner även efter att det är klart. Som Halvdanske skrev är det bästa att EN person håller i alla trådar med el, rör, kakel, golv och måleri. Men för att komma till saken. I många fall är det väldigt mycket jobb med ett badrum- och det är det man får utgå ifrån, och då får man sätta priset efter det. jag råkade ut för det i somras- det blev tio tusen billigare än vad som bestämdes. Detta för att golv och väggmatta ville jag ta bort. när jag kollade fukthalten visade det sej att allt var torrt och fint, inget limsläpp, fin golvbrunn och täta skarvar. Det var bara att lägga värmeslingorna direkt på mattan och sen flytspackla direkt. att sen sätta upp ett lager gips till och lägga på tätskiktet tog bara två dagar- ett jobb jag tänkt skulle ta en vecka minst. det sparade mycket pengar för kunden.

Men tyvärr vet jag att hantverkare håller över lag en nonchalant inställning till både jobbet och kunderna. Det är bara ni beställare som kan ändra på det- klaga och gnäll för full hals- om det är befogat- håll inne med slutbetalningen, först då får vi en bättre hantverkarkår. för så länge vi hantverkare kan håva in stålar på snabba och dåliga jobb utan att behöva stå till svars för det kommer eländet att fortsätta.

MVH Robert Carlsson.

Niklas
0

Tyvärr låter det som om du borde ha bytt hantverkare redan när det började krångla. Hoppas att det löser sig till slut.

Vänligahälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
0

Sarae, betala inte ett öre till den där "hantverkaren"!

Jag arbetar själv i branschen och har sett allt för många klåpare som ger oss andra ett dåligt rykte.

Skriv ner ALLA turer som varit med hantverkaren så att du har ett bra underlag om det skulle bli problem. Gör klart för honom att du tänker fakturera honom för allt extra arbete som det har medfört att han har förhalat hela projektet. Kontrollera om han har våtrumsbehörighet (Kräv att få se hans giltiga certifiering).

Lycka till!

Tom