Vatten luktar skunk, hjälp!
Vi har en borrad brunn med vatten som är testat och godkänt tidigare. Men nu har vattnet börjat lukta illa. Det har luktat ungefär som sumpmark. Det har varit otrevligt men uthärdligt.
Nu har lukten gått över till en stank som är så illa att vi inte kan använda det längre. Det luktar ungefär som svavel/vulkan?
Varmvattnet luktar värre än kallvattnet.
Vad ska vi göra? Hjälp!
Tom
PS. Vi vill inte borra ny brunn eller liknande eftersom vi får kommunalt vatten om drygt ett år.

Skicka vattnet på analys. Det finns rätt många, bra analysfirmor.
Prata med miljökontoret i kommunen. De har koll på hur marken är beskaffad och kan ge råd.
Tack modmaker. Jag har redan skickat vattnet på analys och de sa att det var ofarligt. Då luktade det i och för sig inte som det gör nu men det luktade.
Jag ringer till mlíljökontoret och frågar.
Tom
Det kan inte vara så att det har kommit in något dött djur i brunnen? Mina föräldrar råkade ut för det på landet, tror det var en död liten grävling som ställde till det. Fast då smakar det riktigt illa också.
#3 Nej det är inte alls den typen av lukt. Men tack för tipset.
Jag har varit i kontakt med kommunen men de hade inte några nya idéer att komma med. Vi tömde varmvattenberedaren en gång till och höjde värmen till max och det har blivit lite bättre.
Tom

Låter som sumpgas. Luktar illa (metan, svavelväte=ruttet ägg). Duscha, borsta tänderna, koka potatis ok. Men jag hade vänt mig till närmsta granne för dricksvatten. Ingen idé att fixa nåt om det bara gäller 1 år.
#5, Tack, det är precis så det luktar. Nu har vi spoplat i flera timmar och fått bort den värsta lukten så nu är det uthärdligt. Vi har aldrig druckit vattnet utan använder alltid mineralvatten.
Tom
Tom Det här låter mindre trevligt. Har ni rengjort brunnen någon gång?
Kommer ihåg när dom "blåste" ur min morbrors brunn senast. Dom pumpade ner massor med luft i borrhålet - vet inte riktigt hur dom gör - men av trycket for vattnet nästan lika högt som flaggstången. Anlitade en brunsborrningsfirma och så var min bror med och hjälpte till.
Törs väl knappast berätta hur slangen och pumpen såg ut när dom drog upp den. Tja, den som vet hur en halvsmält mjölkchokladkaka ser ut, så vet. Och av det där vattnet hade man druckit, men det var inget fel på det.
Fast om ni får kommunalt om ett år så kanske det inte är värt det. Kostar ju en liten slant.
Släng i några reningstabletter. Finns på apoteket.
Vänliga hälsningar
Niklas

Reningstabletter? Varför inte ett par rör med sådana där brusande c-vitamintabletter? :)
Oskar
#7, Det låter som ett roligt projekt. Jag undrar vad grannarna skulle tycka om att få deras hur nersprayade med brun gegga? ;-)
#8, Bra idé. Ska kolla det.
#9, Man kanske ska hälla ner alla mediciner vi kan få tag på så slipper vi alla sjukdomar i framtiden ;-)
Tom