Trafikfrågor
Trevligt med lite trafikvettsfrågor!
Jag hakar på med några fler.
Jag har sett att det sitter nya svarta hastighetsskyltar vid vägarbeten. Är det bara rekommendationer eller har de samma funktion som vanliga hastihetsbegränsningsskyltar?
Om det inte sitter en 110-skylt när man kör på en motorväg, är det alltid 110 km/h i alla fall?

Svarta hastighets skyltar vid vägarbeten är "bara" rekommendationer, jag hade helst sett att det var vanliga runda skyltar med hastighets begränsning på så att folk följer dom. Meningen är ju att man SKA sänka hastigheten vid vägarbeten för att skydda arbetarna.
Motorvägs skylten innebär 110 km/h om ingen annan hastighet anges. Hastigheten kan ex sänkas vid vinter väglag på vissa motorvägs delar.
Tack, då vet jag. Det förvånar mig att det endast är rekommenderad hastighet vid vägbyggen.

De kanske inte vill sänka farten dygnet runt samliga dagar i veckan? Pågår inte arbete så kanske man kan passera i högre hastighet än om de arbetas på platsen? En tanke bara.

Parsley har en poäng där. Har också funderat på varför det bara är en rekommendation. Men det var en bra tanke. Men folk använder inte sitt sunda förnuft som de borde när det faktiskt arbetas. De kör förbi gärna lite fortare än vanligt på en del ställen…

På många vägbyggen tas rekommendations skyltarna bort på kvällar och helger då det inte arbetas lika aktivt som övriga dagar i veckan. Men egentligen hade det kunna kvittat totalt eftersom hastigheten bara är rekommenderad och man kör efter den ordinarie ändå. Vägverket bara rekommenderar folk att inte köra ihjäl andra….
Jag återkommer i detta ärende när jag har mer tid att svara (Simpsons på Tv6!)
Trafikläraren!
Marcus
Skyllten kom 2002 om jag inte minns fel och var inte tänkt att användas som "rekomenderad" hastighet förbi vägarbeten utan är i första hand för ljusskyltar, sådana som kan tändas tillfälligt, som skulle användas när trafiksituationen så krävdes, ex vid dåligt väder vissa årstider, genom tunnlar och vägar med rusningstrafik. Jag anser också att sätta upp rekomenderad hastighet vid vägarbeten är urkasst. Så länge som det är påbud på rekomenderad hastighet, så kommer det alltid finnas de som kör i bibehållen tillåten hastighet. Men… Ser man till vad lagen säger så skulle något hända och det visar sig att du haft för hög hastighet (inte fartkontroll), då torskar du hårdare för då räknas rekomenderad hastighet som "högsta" tillåtna hastighet. Konstigt va? Samma gäller vid Lågfartsväg (max 30 km/h).
Sen finns det vissa skylltar som ex motorväg betyder 110 km/h om inget annat anges, tätortsskyllt betyder 50 km/h om inget annat anges och gårdsgata betyder gånghastighet (som enligt vägverket är 7 km/h!)
//marcus
Men skulle dem inte höja till 120 km/h på motorväg?
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#8, Det är redan höjt till 120 km/h på vissa vägar. E18 in mot stan är 120 km/h till exempel.
Tom

#7 Men har inte det att göra med att du SKA hinna stanna vid fara/olycka? Du ska köra såpass fort/sakta att du ska ska hinna reagera o avstyra en eventuell olycka. Är det inte därför lagen är så när det väl hänt nåt? Eller är jag ute o cyklar?

Har en ny trafikfråga:
Jag brukar varje morgon få stanna vid ett stopljus vid en T-korsning. Framför stopskylten korsar ett övergångsställe samt en cykelbana innan själva huvudvägen kommer. För att se bra i korsningen är det många trafikanter som först stannar vid stopljuset, sedan glider fram över övergångställe och nästan fram till huvudvägen. Övergångsställe och cykelbana används knappt då det är i utkanten av stan. Man måste nämligen vara lite med och vara lite snabb då denna väg är rätt trafikerad och sikten är bättre om man glider fram. Följden blir att bil nr2 som ska ut på vägen därmed kan glida fram till Stoplinjen/stopskylten medans bilen framför fortfarande väntar på att kunna köra ut.
Nu till frågan, när väl en lucka kommer, så kör ju bil nr1 ut på huvudvägen, men får då bil nr 2 också köra vid samma tillfälle då den ju redan står vid sin stopskylt vid linjen. Rent tekniskt sett har ju bil nr1 gjort fel som lämnat linjen, men det är ju så man gör speciellt i denna korsning. Och iom att bil nr1 lämnat linjen så måste ju bil nr2 få åka så fort den kan (dvs när bilen framför åker). Dvs, hur skulle farbror polisen döma om Bil nr2 åker direkt efter bil nr1 som glidit över sin linje med flera meter? "Moraliskt" set bör man ju vänta några sek ungefär som om man precis stannat vid Stop-skylten, men vad gäller rent lagligt?
Lite knepigt va? :-)
#9 Aha okej. Men ska de ändras på alla motorvägar?:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
# 10 Du ska alltid hinna stanna vid fara/risk för olycka
. Men det är fel att "rekomendera" hastighetssänkningar, för det kommer alltid att finnas stolpskott som kör med bibehållen hastighet. Men det är som du säger skylten är till för att säga att du bör köra i en viss hastighet med tanke på trafiksituationen. Men du är inte ute och cyklar, lagen är så att kör du över rekomenderad hastighet och det händer något så blir du straffad hårdare! Sen har vi trafikens "grundregel" 2 kap § 1 i trafikförordningen: "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna."
# 11 Tågåkning vid stopp har varit förbjuden länge. Det som är rätt i fallet är att du kör fram till stopplinjen. Stannar och krypkör sedan ut och åker när du "får en lucka". Du får i detta fall stanna på övergångstället/cykelöverfarten om trafiksituationen så kräver. Har nu bil nr 2 stannat vid stopplinjen och har så god sikt att han kan följa efter så är det inget hinder. Men har du stannat och sen smygit sig ut mot korsningen och bil 2 struntar i att stanna vid stoplinjen utan kör ut på vägen efter dig - då är det lagbrott! Bil nummer 1 gör inget fel som lämmnar stopplinjen och sen får krypa ut mot vägen för att få bättre sikt. Men varför göra stopplikt och lägga linjen så dumt? Vitsen är givetvis att hindra folk att köra rakt ut - men varför inte anpassa linjen så att du har god sikt där den är?
# 8 Vägverket har på prov under 1 årstid provat hastighetsgränser med steg om 10 km/h i vissa städer och vägar, i stället för 20 km/h som förr. Man har nu beslutat att från 15 september kommer man att införa detta successivt på vissa vägar. Men skylten motorväg betyder fortfarande 110 km/h, sen kan man med hastighetsskylt öka hastigeheten till 120 km/h likväl som man kan sänka den. Det vägverket vill ha fram är att man ska kunna få ett smidigare system för hastighetsanpassning. Så tänk er för att titta på hastighetsskylten på vägar ni åker ofta. En 50 väg kan ha blivit en 40 väg! Länsman kommer nog tjäna grova pengar på bilister som kör av "gammal vana".
Kanske dags att starta en "trafikfrågor.ifokus" snart med tanke på detta stora intresse över trafikfrågor!!!
//Marcus
Tack för dina svar marcus! Du är en levande guldgruva för oss som har haft körkortet så länge att nästan inga regler är desamma längre :-)

#13 Jo, det vet jag. Men jag menade att de kanske utgår ifrån den "rekommenderade" hastigheten när det väl hänt nåt just för att man ska hålla den hastigheten. Det är ju större risk för olyckor just vid vägarbeten. Men jag förstår hur du menade =) Är man dessutom yrkeschaufför så åker man troligen på ännu hårdare straff.

#13> Tack, bra svar på min fråga. Var ungefär så jag gissat att det var…