Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 4344 ggr
Ioma
0

Sovrumsbekymmer....

Hejsan.

Första inlägget för mig här och jag slåt på stort och ber om hjälp direkt *S*

Detta är problemet.

Vi har ett hem med marroccansk/orientalisk stil.
Mycket brunt, väldigt mycket brunt, svart smide och mossgrönt (vardagsrummet)

Vi skulle vilja ha ett sovrum med någorlunda samma stil.
Dock inte massa tingel tangel utan det ska vara cleant men ändock mysigt.

Sovrummet är mycket litet. Ställer vi dubbelsängen absolut mitt i rummet har vi ungefär en meter på varje sida kvar att möblera på (bara för att ni ska förstå storleken på rummet *S*)

Vi har där just nu en dubbelsäng, två madrasser som står på lekablock. *suck* Trist som attan.

Ett sk toalettbord som vi nu har vid huvudändan på sängen med svarta smidesljusstakar och aromalampor på.
Här ser ni toalettbordet Det är färgen mellanbrun vi har http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80106502

Sen har vi just nu ett stort gammaldags skåp som jag har som pysselskåp med alla mina sterlingsilverpärlor o sånt i. Skppet är ganska brett ca 120cm
På det skåpet har vi TVn som ska kopplas in så fort vi möblerat klart.

Vi har även ett 1 meter högt skåp med tre lådor längst upp som är ganska brett det oxå. Ungefär samma bredd.

Har ni något BUDGETtips på hur man kan göra för att mysa till det lite?

Vi får tyvärr inte måla om och väggarna är vita.

Hur skulle ni möblera med dessa möbler? Svårt att säga säkert men försök. Rummet är helt fyrkantigt så gott som och mitt på ena väggen är det ett litet fönster och på motstående vägg är det dörren ut till hallen lite förskjutet till höger och bakom dörren en trist vit vanlig garderob.

Jag tar gärna emot enkla gör-det-själ-tips oxå.

Ha det gutt!

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

mariatingsund
0

I inlägget "hjälp! gardiner!" finns ett  klokt tips om att man kan montera skenor på taket (även runt hörn) och rynka gardiner hela vägen, då man inte får/kan tapetsera om. Det är praktiskt för att det sväljer ljud, och snyggt, mjukar upp stämningen, samt du får välja vilket tyg du än önskar. Tv-n vill ni väl titta på från sängen, så det är nästan givet var den ska stå. Tyvärr utan ritning är det svårt att ge fler tips.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Ioma
0

Ja jag har länge funderat på det där med tyget men maken gillar inte ideen tyvärr.

ska se om jag kan göra en ritning framöver ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Ioma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ritning med de möbler som ska finnas kvar i sovrummet.

Det är som det är möblerat just nu.

Har redan haft sängen på den tomma väggen så vi funderar på att ställa sängen under fönstret för den får inte plats bredvid garderoben :-(

Mvh
Marika "Ioma"

mellylove
0

om det hade vart mitt sovrum och jag hade dessa möbler hade jag gjort såhär: jag hade stält sängen mot väggen till höger (om man kommer in i s-rummet från hallen) pga att det inte är smidigt att ha säng under fönster när det ska rengöras och bytas gardiner…sen hade jag haft tv:n på väggen där garderoben är för då slpper du massa ljus från fönstret på tv:n…sen hade jag plaserat "toabänken" till vänster om den nya platsen för sängen eller nere vid fotändan.

sen till det där med inredning och gör det själv saker tycker jag är svårare. jag är mycket för ljus och plast blommor mm. man kan trolla mycket med att bara lägga in lite färg i rummet. eftersom du/ni har vita väggar och mycket bruna möbler och så skulle jag våga mg på lite mer färg. kanske någon grön,plommonlila eller turkos? det brukar passa bra med mörkt trä. sen tänkte jag lite på det med att ni inte får måla om väggarna så kanske detta skulle funkar…jag gjorde en säng gavel själv en gång en STOR säng gavel som täckte nästan hela väggen. jag tog bara ett väldigt snyggt tyg i ett snyggt mönster å färger som passade mina gardiner , prydnadeskuddar mm och fäste på en playwood skiva och stälde bakom sängen på golvet…det blir snyggt och du kan byta ut tyget på platwood skivan om du vill byta färg på inredningen utan att det kostar mulltum :) det funkade för mig men alla är ju olika :)

mvh linda

Ioma
0

Tack för tipsen!

Plastblommor och sådant kommer inte in i vårt hem *S* Jag vägrar hihi

Det där med sänggaveln lät mycket intressant, den går ju att stoppa med tunn såndär bommulsfiltig sak så får man den mjuk när man kanske vill sitta och läsa!

Funderade på om man kan göra något kul med en sån sänggavel typ sätta en gardinstång som man fäster två fina kuddar på som man kan luta sig mot när man läser? Hummm nuuuu började min fantasi komma igång.
Då slipper man ju göra något med väggarna plus att man kan byta tyget som du säger. Dock kommer vi köra samma färger hela tiden på sådana grejjer och bara ändra kuddfärger osv.

Vi älskar naturfäger, det ska se naturligt ut, som om man är i en skog. Så har vi i vardagsrummet och vi älskar det.

Kom på det att om man ställer sängen på den väggen du tycker så skulle man ju kunna ha toabordet nedanför fönstret.

På det sättet får man in lite ljus på bänken och kan ställa fler växter där.

Älskar gröna växter och vill ha överallt *S* Hoyor förståss. hehe

Mvh
Marika "Ioma"

parsley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man ha sängen så fotändan kommer i höjd med dörren till rummet? Toalettbänken kan stå antingen bakom huvudändan eller vid fotändan. Kan en stolp- eller himmelssäng vara något? Bifogar ett exempel från IKEA. Överkast och ev prydnadskuddar gör mycket för helhetsintrycket i ett sovrum, samt gardinerna förstås.

Vi i villa har en beskrivning på hur man gör en sänggavel (kan tyvärr inte länka)

http://www.viivilla.se/ovrig-interior/gor-din-egen-sanggavel.aspx

Ioma
0

Rummet är för litet för att fotändan bara ska komma i höljd med dörren tyvärr.

Har försökt att rita upp ritningen så skalenlig som möjligt men sängen är lite större än det är på ritningen.

Vi har nu toalettbordet vid huvudändan och vill inte ha det längre då kuddarna åker ner hihi

Ska i framtiden bygga en liten hylla med en lucka där men det är som sagt för framtiden *S*

Jag är dammellergiker så vi kan inte ha någon sänghimmel om vi inte ska behöver ta ner och tvätta den varje vecka och det känns som att vi inte har lust med det. Annars tycker jag det är otroligt mysigt med sänghimmel.

Mvh
Marika "Ioma"

mellylove
0

okej du gillar också naturella färger :) det är bra om man gillar sånna färger för det är lätt att matcha :) ja visst e det smart med sån säng gavel som jag sa :P det kan alla använda eftersom man väljer tyg å så helt själv :P kan nte bli mer personligt :) ja abolut kan man göra somdu sa att sätta stång över gaveln så man kan hänga kuddar att luta sig mot! det va jag på g att göra men hann inte så långt :)

ja alltså så som jag sa att jag skulle möblerat rummet tycker jag värkar mest logiskt och snyggt :p och absolut kan du sätta bänken under fönstret! det va ngen dum idè..jag älskar också växter fast jag har katter som också älskar växter men på ett annat sätt dom äter dom :( så plastblommer har nästan blivt ett måste tyvärr…utan murgröna det funkar ,den e tydligen inte go :P det jag skulle tänka på i ditt fall är att inte sätta förstora saker framför fönstret bara eftersom det är ända fönstret du har  sovrummet så det borde få mycket fokus på sig och att det är otympligt vd städning mm :D

Ioma
0

Hihi japp så naturliga färger som möjligt gäller för oss.

När vi köper nya möbler köper vi vita eller annat och så målar vi om dem i en chokladbrun färg. HIHI
O så mossgröna soffor o lite sånt har vi.

Våra 4 katter bryr sig inte om våra växter och vi har växter typ överallt. hihi.

Jag har gjort lite plats för dem här och var vid typ balkongdörren så de kan se ut utan att klättra bland växterna.

Skönt det.

Ja jag har nog ångrat mig när det gäller placeringen för sängen, det är nog absolut bäst som du säger.

Det tråkiga är att vi redan haft sängen mot den väggen men det kan nog bli bra ändå.

vi har alltid nerdraget där inne nu för vi vill inte se skiten typ. haha

Mvh
Marika "Ioma"

mellylove
0

okej :) okej va skönt att ni nte har kattbekymmer ;)  okej :P jag kan knappt ha växter i fönstret då mina  e riktiga vildar så jag kan ha 2 krukor i fönstet å det så långt imellan dem som möjligt så dom inte rvs ner.

jo jag tror också det blr bäst så :) även om det är tråkgt att ha det lka dant igen så verkar det bli bäst så :)

hehe okej den stlen körde jag med ett tag med innan jag fick som jag vlle :P