Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 5129 ggr
Tilda-T
0

Måla huset

I sommar ska vi spöna om huset och kan då välja ny typ av färg och kulör på kåken. Det är ju kul men jag är mycket kluven vad gäller färgval och typen av färg, skulle vilja ha synpunkter och gärna anekdoter om färg som folk själva har upplevt.

Hur är det med den vanligaste typen av Falurött den som är som en slamma, vilka fördelar resp. nackdelar har den färgen?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

AlbaStiffler
0

Slamfärg är vad jag förstått supersmidigt. Slamfärg finns ju numer i vilken kulör du vill ha den i, du kan välja kulör och få den bruten i den färgen, det har vi gjort. Vårt är grått (skiftar åt blåa hållet) med röda foder. Allt i slamfärg. Smidigt och lättmålad färg. Du behöver knappt täcka saker för du behöver bara lite vatten för att lösa upp ev kladd.

Men sen har jag inte koll på om du kan byta färg hur som helst om du använt annan innan. Spöna, menar du att ni ska byta panel? Isf är det ju inget problem. Se till att panelen bara inte är grundbehandlad med någon konstig olja eller liknande, för då är det inte säkert att man kan måla med vilken färg som helst.

parsley
0

Frågar jag "min" snickare som är i 70 års åldern så säger han "lasyr", eftersom det är ekonomiskt, lätt att underhålla och huset smälter fint in i omgivningen. Frågar du mig så säger jag slamfärg. Kolla bara så du väljer rätt typ av trä, så slamfärgen fäster. Gysinge har även slamfärg i andra färger än den traditionellt röda.

Tilda-T
0

Huset ska få ny panel så vi ska så att säga börja om.

Om man målar med slamfärg , och måste måla på nytt om några år då behöver man inte skrapa innan man målar nästa gång , är det så?

AlbaStiffler
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jepp… ev måste man sopa av panelen (typ med piasavakvast), för att sopa bort partiklar och ev mossa och sånt. Men man måste inte skrapa! Supersmidigt. vad jag förstått…

Här är vårt hus målat i lite ovanliga slamfärger. Både panelen OCH fodret runt fönster och hörn är i slamfärger. Tycker speciellt att den röda är cool, iom att den är så stark och otypisk för slamfärg.

AlbaStiffler
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Närbild på fönsten, det snöar lite på fotona… :(

Tilda-T
0

Den blåa kulören var ursnygg! Är den färgsatta slamfärgen mycket dyrare än vanlig faluröd?

AlbaStiffler
0

Hmmm, minns inte. Antagligen är den dyrare, men jag har för mig att den var i klass med annan färg… Falu rödfärg är ju i regel rätt billigt.

Det lustiga är att den blåa färgen faktiskt är grå. Huset är bara målat en gång och jag antar att den bryts i lite blåare ton mot det gula underlaget eller något. Men kollar man på teststickan (när den är målat på vitt underlag) så ska den vara grå… Men men… vi blev rätt nöjda ändå över den rätt ovanliga grå-blåa tonen. Antagligen blir den lite gråare när vi målar den en andra gång nu i vår.

Just nu kommer jag faktiskt inte ens ihåg vad fabrikanten hette, men det var inte Gysinge färg. Eftersom de stora färgaffärerna strulade och inte ville ta hem bruten slamfärg av någon anledning (har gör mig att det berodde på något avtalsmässigt om att deras maskiner var gjoda för att blanda annan färg av annat märke,sjukt nog) så gick vi direkt till återförsäljaren. Därmed fick vi åxå en rejäl rabatt, typ 30 % om jag inte minns fel…

Som sagt, många färgaffärer (alla i Uppsala) har inte bruten slamfärg. Och de få som har det har dålig kvalité och dåliga recensioner (mögelpåväxt snabbt). Så innan ni köper ett märke, se till att kolla upp vad som står om färgen i färgtester och på nätet.