Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 5237 ggr
AktieTrader
0

Badrumsgolv

Idag skulle jag knacka bort flytspackel för att lägga ny golvvärme. Tyvärr var där inget flytspackel utan den gamla värmekabeln var ingjuten i betong. Så det blev ett himla hackande.

När betongen är borthackad så har jag 6 cm från husets platta till höjden av det gamla golvet. Jag ska lägga klinkers och golvvärme+flytspackel. Det bygger 1+1,5cm.

Jag vill gärna ha 2 cm cellplastisolering till plattan då återstår bara 1,5 cm. Är 1,5 cm betong för lite att lägga flytspackel på som underlag för klinkersen?

Hur bör man göra? Höja golvnivån 1cm och ha 2,5cm betong. Göra på något annat vis. Eller behålla nolvnivån?

Tom
0

Om jag fattade det rätt har du en betongplatta under? Då borde den vara så pass stum att ett 15 mm betonglager skulle räcka som grund för flytspacklet. Flytspacklet ger ju äver det en del stadga.

Tom

AktieTrader
0

Tom, jag var nog lite otydlig. Ja jag har betongplatta under. Så man kan räcka att lägga bara 1,5 på 2cm cellplast?

Jag hittade en annan produkt idag som verkar bättre i alla avseenden. EPS-cement det är cement blandat med cellplastkulor. Minsta tjocklek är 5cm inlusive flytspackel. Isolerar bra, 1cm motsvarar 0,6cm cellplast. Med 4 cm tjockt lager så motsvarar det 2,4 cm cellplast. Men behöver bara kort torktid, allt vatten man blandar i förbrukas vid härdningen. Redan efter 12 timmar kan man flytspackla. Om man ska gjuta vanligt så måste man vänta flera veckor på torkningen.