Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2122 ggr
iken
0

2a hands uthyrning

Jag skrev på ett kontrakt för en hyresrätt i Halmstad förra veckan. Fick 3 dagar senare ett erbjudande om lägenhet i ett attraktivare bostadsområde och tackade Ja till den också, och tänkte mig att hyra ut den första i 2a hand.
Man behöver ha hyresvärdens godkännande för 2a hands uthyrning enl hemsidan. Ringde dem idag och frågade, och de sade nej. Säger jag upp lägenheten gäller 3 månaders uppsägningstid som jag måste betala hyran för. Funderar därför på att hyra ut den i 2a hand utan att fråga hyresvärden om lov. Jag tror detta är ganska vanligt i Sverige och jag ser inte varför det skulle vara olagligt eller kunna föranleda påföljd.
Jag hade tänkt mig annonsera på blocket.
Synpunkter? Tips på tillvägagångssätt?

Tom
0

Risken är väl att du blir vräkt ;-)

iken
0

Blir vräkt gör inget eftersom jag har en annan bostad.
2 frågor återstår: 1.) Tvingas jag betala några eventuella straffavgifter om de kommer på mig och 2.) Kommer min 2a hands-hyresgäst får sitta tiden ut? (jag kommer i princip hyra ut den endast under den 3-4 månaders långa uppsägningstiden).
Begår jag något lagligt brott eller är det som Tom säger, blir vräkt?

SeaHawk
0

#2 Jag har för mej att jag läst nånstans i den tjocka luntan som kallas för jordabalken som då reglerar bostadsmarknaden att om du hyr ut en lägenhet mot hyresvärdens vilja så riskerar du åtal för egenmäktigt förfarande. Du får betala skatt på den summa du får av den andra hyresgästen vilket gör att du måste ta ut mer i hyra än vad du betalar för att det ska gå ihop sej. Skulle du undlåta att betala skatt så kan du istället bli sköntaxerad.

Det är inte att rekomendera om man säger så.

Believer
0

Men kan du inte försöka fixa fram en ny hyresgäst till den första lägenheten då? Det brukar ju de flesta hyresvärdar gå med på. Sen kollar dom upp dena person och om allt är grönt kan den flytta in och du slipper hyran.

Susanne
0

Enligt ny lag får man inte nekas att hyra ut i andra hand. Ska kolla var jag läst det och länka hit så fort jag hinner.
Dock är du som 1:a handkontrakt innehavare skyldig till allt som 2:a hands hyrestagaren gör sig skyldig till.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

iken
0

Det låter spännande.

Vore superschysst om du kunde hitta länken.

Susanne
0

Jag ber om ursäkt, tydligen gäller det bara när man vill hyra ut sin bostadsrätt.

Här kommer dock en läsvärd länk…
http://www.fastighetsagarna.se/_files/_Sv_Vid_Andrahandsuthyrning.pdf

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Monsun
0

# 5 - det är bara ett lagförslag.

Hej! Jag är ny här och har inte hunnit läsa så mycket. Jag arbetar dock med uthyrning av bostäder så jag kan berätta:

Om hyresvärden säger nej, kan du överklaga till Hyresnämnden om du antingen ska jobba eller plugga på annan ort (max tre år) ELLER provbo med pojk/flick vän. Då får du tillstånd för 6 månader i taget, dock max 12 månader.

Om du hyr ut ändå (utan tillstånd) måste värden säga upp dig eller kräva att din andrahnads hyresgäst försvinner. Om du vägrar (eller din hyresgäst vägrar) kan värden ta det till Hyresnämnden. Och du kan bli vräkt.

Jag har aldrig hört talas om något ekonomistkt straff.

Så hyr ut du - chansa!

PS - det finns ett lagförslag som ska göra det mycket lättare att få hyra ut i andra hand än vad det är idag.