Logik vitvaror
Har ni erfarenhet av eller känner till märket Logik?
Det är så att jag ska byta både kyl, frys och spis, så det är lite rörigt i huvet och jag försöker så klart spara pengar.
Den här frysen har rimligt pris och storleken är perfekt för mig. Den skulle passa som handsken där den ska stå. Men jag har aldrig hört talas om Logik, men de verkar ha en hel del produkter från det märket på giganten. Är det ett pålitligt märke eller skräp?
Whirlpool som jag har nu och som har varit jättebra skulle bli dubbelt så dyrt. Frysen funkar faktiskt fortfarande utmärkt (köpt 2006 eller 2007). Men jag är tvungen att byta spis och kyl så tänkte att det är lika bra att byta frysen också, då allt köptes samtidigt. Och så kanske man kan snacka till sig ett paketpris. 😉
- Redigerat 2025-07-27 09:39 av hemul
Jaha. Det är Elgigantens eget märke. Så nu vet jag det. Men är det ett OK märke?
Dom flesta verkar tycka att det är ok för vad man betalar. Men att kvalitet är ganska dålig och energiklass är hög.
Så vill du köpa billigt tre gånger, eller dyrt en gång, är nog frågan du får ställa dig.
Speciellt för en kyl och frys som är på dygnet runt, hade jag inte snålat när det kommer till energiklass. Över tid blir ökad energiförbrukning märkbar och äter upp eventuellt billigt inköpspris.
Såg en ganska rolig recension som skrev att det borde stå i uppackning-instruktionen att maskinen skulle flyttas direkt från kartong till återvinningscentral.
Min tolkning, helt utan egen erfarenhet, är att det är ett klassiskt ”man får vad man betalar för”.
Mvh // Johan
Men du har inga erfarenheter?
Jag hittade nästan enbart positiva kompentarer. Vet inte med andra vitvaror, men frysen har energiklass E och det har nästan alla från fina märken också, så just det bekymrar mig inte. E är fortfarande ganska bra just på frysar.
Mer orolig för hållbarheten med tanke på vattenskador som kan uppstå vid kollaps ifall man är bortrest.
- Redigerat 2025-07-27 12:28 av hemul
Nej, inga egna erfarenheter specifikt om Logik.
Bara generell erfarenhet av att det finns anledningar till att priser skiljer. Visst kan det i vissa fall bero på att ett varumärke i sig är premium, utan att produkten riktigt förtjänar det. Men ju tråkigare och mer konkurrensutsatt kategorin är, desto mer tycker jag priset brukar reflektera kvalitet och funktioner.
När det kommer till funktioner, så kanske man som konsument helt struntar i dessa och är nöjd med hur en produkt fungerade för 10 år sedan och utvecklingen nu gjort det billigt. (Jämför t ex hur elektriska fönsterhissar i bilar var en lyx-funktion förr, men nu inte ens räknas som en funktion värd att nämna för den är så självklar)
Elgiganten kan säkert har skäl att sälja sina vitvaror med ingen eller minimal vinstmarginal, för att locka dit dig som kund. Så det kan säkert finnas bra argument till att deras produkter både är bra och billiga.
Mvh // Johan
Tack för det. Hade jag aldrig kunnat räkna ut själv. 😉
Men nu var det specifikt erferenhet och/eller kunskap om Logik jag hoppades att någon skulle sitta inne med. Tror det t.o.m. var det jag skrev. Det är lite bråttom i värmen.
Killen i butiken övertygade mig faktiskt att ta Logik, fast jag på vägen dit nästan bestämt mig för dubbelt så dyra Whirlpool. Tur det, gick ändå löst på nästan 30 papp.
Så det blev Logik frys, LG kyl, och Electorlux spis. Men jag måste vänta en vecka till på leveransen. Går rätt bra utan kyl faktiskt. Det är sån där lyx som vispad grädde och egengjort chokladmjölk (som det grädde i) jag börjar sakna. Och fil! Smöret står sig bra i rumstemparatur. Ost också, om man inte har så stor bit framme och fryser resten. Mjölk funkar. Insåg att man kan ta fram en fryst mjölk och när lagom mängd har smält häller man av den och lägger tillbaks tetran i frysen. Grädde till sås har jag fryst i islåda. Lärorikt detta faktiskt. 😀
- Redigerat 2025-08-05 05:59 av hemul