Hemförsäkring
Dags att fixa ny hemförsäkring men det är banne mig inte lätt att veta vilket bolag man ska välja. Det är iofs inte så viktigt, det är bara inventarier och ingen fastighet som skall försäkras. Men är det något särskilt man skall titta efter?
Tidigare har jag tagit det försäkringsbolag där jag har övriga försäkringar.
Jag blev dessutom uppringd av Compricer, finns det någon hake med att använda en sådan tjänst? Något måste de ju tjäna på sin rådgivning, även om jag inte betalar till dem direkt?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Compricer får provision på att förmedla försäljningen. Jag har ingen aning om dom kan få olika betalt för olika bolag och att det riskerar påverka vad dom rekommenderar. Risken är nog relativt stor för det.
Vilket bolag som är bäst vågar jag inte ge mig in i. Tyvärr märker man inte vad som är bra bolag förrän något dåligt händer.
Jag har dock fått bra hjälp från Folksam två gånger när kylskåp läcks undertill och förstört golvet. Utan krångel skickade dom hantverkare som fixade till allt riktigt snyggt.
Mvh // Johan
Vi var nöjda med Trygg Hansa i många år.
Kolla att du får sånt som drulleförsäkring. Vi brukar ta den hemförsäkring som är bäst hos det bolag vi väljer. När något händer vill man inte höra att ”du skulle ha haft xyz-tillägget för då hade vi givit ersättning för…”.
Vi har använt Compriser en gång. Det sparade oss hälften av pengarna jämfört med vårt gamla försäkringsbolag. För mig spelar det ingen roll om jag får absolut lägsta pris. Bästa försäkringen till bästa priset duger. 🙂
Har precis använt vår Hemförsäkring fullt ut. Trygg Hansa är helt suveräna att ha att göra med! ❤️
Är glada att vi lever! 👍
Tack för era svar! Det blev Icas försäkring, tyckte att det var ok villkor och inte snordyrt. "Bäst försäkring" får det bli när det gäller hundarna, hemförsäkringen är ärligt talat inte lika viktig. 😐
Men drulle samt ersättning för annan bostad vid tex brand ingår - det har ju varit aktuellt på många håll i år.
#4: Vad hände? ❤️
#6: Storbrand…
- Redigerat 2021-11-30 23:25 av Vixxen
#5: Jag visste inte ens att Ica har försäkringar. 🙂 👍🏻
#7: Åh, fy tusan! Ja, man får väl vara tacksam att alla är ok även om grejerna bokstavligt gått upp i rök. 💕
#8: Ica har försäkringar, någon form av bank och en del såna saker. 👍 🙂
#10: Bank visste jag däremot. 🙂
Vi har Folksam.
/Maria
Jag har hem- och bilförsäkring hos Länsförsäkringar sen många år tillbaka. Vi bodde halvårsvis i Spanien, då måste man ha tilläggsförsäkring för utlandsvistelse över 3 månader. Dom hade lägsta pris.

#7 Oj det har jag missat.Hoppas att ni alla mår bra.
Stolt ägare till tre La permer
#14: Vi och alla katterna överlevde tack och lov! 😻

#15 Skönt att läsa.
#16: När vi kom ut från lägenheten vid 9.00 hade vi bara fått med oss en i transportbur. De andra två hade stuckit och gömt sig. Vi sa adjö till dem då. 😭😭
Efter många om och men fick min man hämta livsavgörande mediciner åt oss vid 12.30. Då hittade han en annan katt .
Vid 17 fick vi möjlighet; eftersom det var fler mediciner vi saknade, att gå in igen. Då fann vi den tredje vid liv!

En sånn fasa att måsta lämna katterna kvar i ett brinnande hus.
#18: Ja, det var inte roligt alls.
#17: Det råkade min dotter ut för för några år sen. Det var katterna som råkade sätta igång spisen. Jag kan tänka mig vad ni går igenom.
Åh shit, vilken mardröm! Är katterna ok?❤
Måste vara fruktansvärt för er att gå igenom, att förlora sitt hem är väl illa nog men att dessutom drabbas av att djuren inte klarar sig…jag kan knappt tänka tanken.
Om ni skulle behöva hjälp med något (möbler, husgeråd, kläder, andra prylar, bostad, nånstans för katterna att vara tills det ordnar sig, skjuts nånstans eller liknande) så lägg ut en tråd på lämplig/a sajt/er, jag tror säkert att många på iFokus ställer upp på olika sätt!🌹
#17 Så gräsligt.
Vår gamle katt lyckades sätta på spisen en gång men vi upptäckte det i tid.
Numera har vi gasspis och där ska man trycka in knappen samtidigt som man vrider och det lyckas inte katter med😉
/Maria
#21: Tack för omtanken! ❤️
Alla våra katter överlevde tack och lov! Och vi lever! Tillfällig bostad har vi fått, men nu är huset låst för utredning. Så vi kommer inte åt några av våra saker alls.
På orten där vi bor har det ordnats en insamling av alla saker vi behöver och företagen ställer upp på olika vis.
Vissa boende har förlorat allt. 🥲
- Redigerat 2021-12-06 18:14 av Vixxen
#22: Det var inga djur inblandade i starten av denna brand. Hur det började får utredningen visa.
En hund och nio katter som bodde i husets lägenheter överlevde! En katt hittade de levande efter ett och ett halvt dygn!