Elförbrukning
Har du koll på hur mycket el du gör av med?
Stolt ägare till tre La permer
Det visar väl räkningen varje månad?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jo, det ser jag ju på räkningen. Den här årstiden alldeles för mycket kan jag tycka.
Min man har koll😉
Nu har vi bara hushållselen att ha koll på.
/Maria
Ja. Önskar jag kunde se mer i detalj vad som drar mest el, men har skaplig koll. Att värma vatten till duschande och värme till huset är absolut största delen.
Med appen Greenly är det enkelt att se och jämföra sina förbrukning på tim-nivå och se hur man ligger till jämfört med liknande hushåll.
Mvh // Johan

Jag går in på vattenfalls mina sidor ocj kollar.
Kul att su hur det skiljer år från år.Igår var det exakt lika stor förbrukning som samma dag förra året.Fast då var det 6 plusgarer ute och igår var det minusgrader.
Använt eons app i några år nu. Kollar dagligen hur mycket el det går.
Jag har solceller. Eftersom man sommartid producerar så mycket mer än man då gör av med och säljer tillbaka den elen till elbolaget, så får man kredit på kommande fakturor. Det leder till att de enda månaderna jag faktiskt betalar för el brukar vara halva januari och februari.
Så här har vår förbrukning och produktion sett ut 2020. Jag bor i ett radhus på ca 125 kvm söder om Stockholm. Vi har elbil som uteslutande laddas hemma.
Första bilden är produktion, andra förbrukning.
Mvh // Johan
- Redigerat 2021-01-07 11:04 av johan

#7 Vi har funderat på solceller.Problemet är att om vi ska investera i det bör vi fixa taket först.
#8 Jo, det är ju en fördel om taket håller.
#8: I så fall skulle jag satsa på att byta till tak med integrerad solpaneler. Då får du ett tak med solceller som ser ut som ett helt vanligt tak. Teslas är kanske snyggast, men förmodligen svårt att få i Sverige än så länge.
Ett sådant exempel är Svea Solars PowerRoof. Jag har utanpåliggande solpaneler, men det var Svea Solar som gjorde installationen och jag var mycket nöjd med dom som installatör.
Mvh // Johan
Vi har solceller på taket som försörjer varmvattenberedaren. Vi har inte så vi kan sälja överskottet men när vi installerade detta så sjönk elräkningen rejält.
#11: Har ni tittat något på solfångarna som specifikt används för att värma vatten? Jag vet så lite om sådana, men tycker idéen är spännande eftersom just det är vår största enskilda kostnad.
Jag tänker att dom borde ju också bli lite av ett "varmvatten-batteri" så det kommer finnas vatten i den även när solen skiner mindre på kvällen.
Mvh // Johan
Vi har som Johan, men bor ett äldre hus så solpanelerna kan inte täcka mer än ungefär halva årsbehovet av el.
När det gäller att välja mellan paneler ovanpå taket eller paneler integrerade i taket är jag inte lika övertygad om att välja integrerade. Att göra det innebär att man måste lägga om taket den dag det blir dags att byta ut panelerna. Om taket är bra i övrigt känns det onödigt. Utöver det är jag inte säker på kvaliten på ett solpanelstak jämfört med ett modernt plåttak. Jag räknar med att vårt nylagda plåttak ska hålla i hundra år innan det behöver läggas om.
- Redigerat 2021-01-07 12:35 av Niklas
#12: Den här är just för vattenvärmning och är kopplad till varmvattenberedaren.
Sverigesolen heter den och den installerade vi för 5 år sedan.
Allvärmeteknik i Valdemarsvik köpte vi av.
Det är inte sådana där platta fångare utan vakuumrör som sitter i en hållare. I vårt fall två stora sådana.
Det kan börja ge värme redan i februari vid fina soliga dagar.
#14: Ja det var nog precis sådana jag var nyfiken på. Smart produkt.
Mvh // Johan

Grannarna som har lika gamla hus som oss har börjat byta tak.Huset är byggt 1982.
#17: Vad är det för typ av tak? Tegel? Betongplattor? Plåt?
Nej det ingår i hyran så vet inte :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tegel
Nej. Det ingår i våran hyra.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

#21 Gör du av med så mycket el du vill eller håller du igen?
#22 Vi varken slösar eller håller igen. Försöker att tvätta och så dagtid, när solpanelerna ger el.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#23: Jag försöker också anpassa min förbrukning efter dygnet mer. Om det är sol mer dagtid. På vintern när sen kväll när elen är som billigast och man minst belastar elnätet.
Laddar t ex bara bilen när det är sol på sommaren, men bara vid 3 -tiden på natten vintertid.
Mvh // Johan
Drar ner värmen på elementen under natten, sen ökar jag på morgonen.
Jag har samma pris dygnet runt.
#20: Då kan det nog vara dags. Särskilt om ni har träd nära huset eller om det växer mossa och lavar på taket.

#20 Vi har inga stora träd nära huset.Det fanns tidigare en tall som vi nu har fått kommunen att såga ner.
Ingen mossa/lava på huset men på garaget.
#28: Beväxning på panntak kan i oturliga fall leda in vatten eller fukt till underlagspappen. Den ska tåla det ett tag, men det bör åtgärdas.
Ni kan lyfta på några pannor där det är som mest mossa och titta hur det ser ut. Ser det bra ut kanske ni klarar er med mossutrotningsmedel som man vattnar över mossan och som får den att dö inom några timmar. Vill ni rengöra mer noggrant kan ni spola bort mossan med högtryckstvätt.

just nu vet vi inte. det är första månaden med bergvärme istället för pellets. vi har väl ett hum om vart vi borde hamna, så vi får hoppas att vi har rätt.
Jag försöker hålla nere kostnaden. Den här är till viss hjälp. Motion för mig också.
#31: Hunden? Värme och motion. 😉
Kaminen behöver ved och den finns i vedboden innan den kommer in i vedlåren och det är jag som får hämta den. 😁
#33: Aha, det låter som hos oss. Här är det också frun som hämtar in veden. 😀
Synd att det inte går att dressera hunden till att hämta den, men det blir ju problem med nyckeln och hur hon ska öppna dörren till vedboden. 😄
Värme vill hon ju ha,