bygga ut?
sitter i byggnadstankar när det gäller mitt stall och hade några funderingar.
först om mina planer:
hade tänkt att bygga ut ca 10 kvm på baksidan av stallet. gjuta en platta och isolera ordentligt, träväggar och plåttak. detta ska bli min sadel och foderkammare.
frågor:
vad måste man göra när man gjuter nytt golv? kan man göra något som underlättar jobbet? vad ska jag tänka på?
behöver man bygglov för ca 10 kvm? vi bor inte i stadsplanerat område.
övrigt som jag bör tänka på när jag håller på?
Angående bygglovet är det enklast att ringa till din kommun och fråga. De kan svara direkt vad som gäller.
Ska du gjuta och bygga själv? Om du inte har gjort det förut råder jag dig att ta hjälp av någon som kan. Det kommer att spara dig massor av arbete (och onödiga fel).
Tom

jupps, göra allt själv. med hjälp av sambon tänkte jag :D
Lägg en bädd av grus och packa den hårt.
Isolera med cellplast och gjut en platta ovanpå. Använd armeringsnät i betongen.
Glöm inte att betongen måste torka ur ordentligt innan du lägger på någonting på den.
För att få golvet rakt kan man bygga en ram som är i våg och dra med en planka tvärs över. Vill man ha det superslätt ska man glätta betongen när den är precis så hård att du kan gå på den utan att sjunka ner. Arbeta i cirkulära rörelser.
(Glätta betyder att man använder en 'stålplatta' med ett handtag och jobbar upp den fina betongen utan porer till ytan. Det ger en yta som är slät och mycket enklare att hålla ren.)
Fråga gärna mer om någonting är oklart. Det är alltid svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på när man ska förklara någonting eftersom jag inte vet vad ni redan kan.
Lycka till!
Tom

Glöm inte att se till att det inte torkar för snabbt, då spricker betongen och det är inte skojigt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars