Diskbänksfråga
Vi har satt in ett nytt kök MEN ångrar nu valet av diskbänk! (Den är tyvärr redan insatt… En inbyggd diskbänk, vi har en massiv ekskiva som bänkskiva.) Den blev helt klart för liten och vi vantrivs med den. Vi planerar att byta till en heltäckande diskbänk istället, men hur beter man sig då? Som det är nu satte vi in den nuvarande diskbänken själva och det är alltså ett hål i bänkskivan som är ca 90x50 cm. Hur monterar man en heltäckande bänkskiva- ska den ligga på bänkskivan eller sågar man av bänkskivan där diskbänken börjar/slutar?

diskbänk i rostfritt brukar ligga direkt på stommen, utan bänkskiva. Men ni kanske behöver höja den för att passa höjdnivån. Men ni kan också hitta en större diskho som ni kan såga plats för i ekskivan. Det finns massor av fina varianter nyförtiden.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Tack för svar!
Problemet är att hoarna (hon) måste få plats i ett skåp som bara är 60 cm brett… Vi har tittat på diskbänk på K-Rauta idag, och hittade en som vi tyckte skulle passa bra, en liten ho och en större samt 60 cm:s avställningsyta för 2300 kr. Men så råkade vi säga att köksbänken är 38 mm och då steg priset plötsligt till över 5000 kr.
Detta eftersom standarden är 3 cm och vi var tvungna att ha 4 cm:s tjocklek. *suck* SÅ mycket känner vi inte att vi vill byta att det är värt de pengarna. Håller på att fnula på en lösning där vi kan använda en diskbänk med 3 cm:s tjocklek trots allt, får se vad vi kommer fram till…
Beroende på hur det ser ut med lådor och annat under diskbänken kan det vara möjligt att såga ur i själva stomen så att ni kan få plats med en större ho.
Jag skulle lösa höjdproblemet med en trädistans under och sedan gå till en svetsverkstad som kan svetsa rostfritt och be dem att de förlänger underkanten fram med en centimeter.
Ett annat alternativ kan vara att göra framsidan på trädistansen i samma material och färg som den övrliga bänkskivan så att det bara ser ut som en designlösning.
Tom
Det går inte att såga ur i stommen, för på ena sidan står diskmaskinen och på den andra en 80 cm bred lådhurts med tre lådor- två djupa nedtill och en "normaldjup" upptill. Men problemet är egentligen att det är träbänk framför/bakom diskbänken och det är irriterande varenda gång det skvätter vatten som hamnar på träet… *hrm* Och dels att avställningsytan bredvid diskhon bara är 30 cm. Fattar inte att vi inte såg det innan, får skylla på tidsbrist och småbarn när vi diskuterade köksbeställningen;)
Ditt förslag med en trädistans låter bra, och något som vi är inne på. Vi har olika förslag: mannen vill (inte säker på att jag kan förklara bra) såga ur i köksbänken där diskbänken ska vara, förutom kanske 3 cm framtill. Den lilla "regeln" tänker han fräsa ned till 1 cm:s tjocklek, så när man lägger på diskbänken så blir det 3 cm diskbänkssarg och 1 cm ekträ längst ned. Fattar någon?
Mitt förslag är att "helt enkelt" såga av bänkskivan där diskbänken ska ligga, och så lägga på trädistanser på kortsidorna samt baktill. Framtill låta tillverka en U-formad list i rostfri plåt som är 1 cm hög och 120 cm lång, och inuti U:et lägga en liten träregel. Den limmas fast inuti plåtlisten, då kan man försänka skruvhål och skruva fast listen underifrån i framkanten på diskbänken. Jag tycker en hel plåtframkant skulle vara snyggast, men mannen är inte lika säker:)
Det var bland annat din mans förslag som jag kom med men med andra ord. Inte så lätt att förklara med ord :-)
Jag tror att båda varianterna kan bli bra.
Tom
Det behöver inte vara något större problem att det skvätter vatten på en träbänk, om den bara är ordentligt inoljad. Ek suger inte särskilt mycket, och man måste använda en tunn olja för att den ska suga in alls. Jag använder rå linolja för att impregnera trä, och när det har sugit in ordentligt behöver man dra på lite olja någon gång då och då. Varje gång det har skvätt vatten så torkar man bara av det med exempelvis en mikrofiberduk, papper eller en trasa.
Man behöver olja lite varje dag i flera veckor för att mätta ytan, och sedan lite då och då medan oljan härdar. Det tar gott och väl ett halvår innan man får en riktigt stabil ogenomtränglig yta med olja som har härdat.
Om man inte vill använda rå linolja, finns en produkt som heter Owatrol och som brukar användas på båtar, till däcket och till träytor som annars brukar lackas. Den ger mer lyster och finns i dels en matt, dels en blank variant. Om man använder den enligt bruksanvisningen blir träet praktiskt taget okänsligt för vatten.
Det är viktigt att man hanterar oljedränkta trasor riktigt, de kan självantända, så man måste lägga dem i plåtkärl.
Man lägger ju livsmedel, grönsaker, frukt osv på träbänken- är osäker på hur nyttigt sådant man oljar in båtdäck är till en köksbänk? Jag förstår dock hur du menar, och säkert är det egentligen dumt att oroa sig över träet. Största problemet är dock den minimala diskbänken med bara 30 cm:s avställningsyta när man är två vuxna och två småbarn i familjen= ibland fantastiska mängder disk. (Var kommer det ifrån?!) Jag brukar använda kokt linolja att olja in oljemålningar (tavlor alltså) med som ett sista ytskikt, eftersom det visst ska torka snabbare än rå linolja. Stämmer det? Fick rådet av min gamla morfar, som var konstnär när han levde.
Olivolja är ju inte precis giftig och lukten försvinner snabbt. Annars använder man paraffinolja för köksbänkar och skärbrädor.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
magma, Margareta brukar använda kokosolja till sina bänkskivor. Jag har också lite vask och det är jobbigt ibland men jag har vant mig.
Jag har värmt kokosfett till flytande och haft på idag, det blev jättebra!
Kokosoljan är ju naturlig och inte farlig att använda. Kul att det blev bra.
Linoljan har egenskapen att den härdar till seg konsistens som håller tätt bra. Kokt linolja är tjockare än rå och tränger inte in lika bra utan lägger sig på ytan. Rå linolja är inte giftig, den finns att köpa i livsmedelsbutiken i en halvlitersflaska för omkring 25-30 kr avsedd för konsumtion.
Meningen är att den ska härda, och att det tar flera månader är inte något stort problem, man stryker på lite tunt då och då under tiden för att underhålla tätheten i skiktet, att den tränger ner i alla sprickor och porer.
Kokt härdar alltså snabbare, men har inte lika bra förmåga att tränga in.
Aha, tack för informationen!