inte husdjur
Eftersom vi hade en tråd om "husdjur" och eftersom jag tror inte denna bild skulle passa i en annan avdelning (heller) därför undrar jag: har någon av er någonsin har sett något liknande? Om det är humla, bagge, fluga eller vad? Han kalasade sig proppmätt i min pion.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
har ingen aning om vad det är men vilket underbart foto!

Ja, han var helt "guldig" av all nektar! Vilket liv i Paradiset! Här kommer en bild framifrån också, kanske någon känner igen den?

Vet inte vad det är men välldigt fina kort 

Roligt att ni tycker om bilderna. Nu har jag skickat in till tidningen, få se om någon kan. Han kanske var bara ett fyllo till hybrid som dränkte sin ensamhet. 

Hmm? Har heller ingen aning ?? Men fotot var toppen-fint
Hmm vore intressant och höra vad det är för sort. =) du får gärna berätta när du eventuellt får reda på det.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Närmaste jag kunde komma var en hybrid mellan en humla och en dödgrävare. Jag frågade lite varstans, men fick inget svar någonstans ifrån.
trist att du inte fått något svar. är ju intressant och veta och som sagt ett svar är väl inte för mycket begärt.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Det kanske är en ny ras, och blir uppkallad efter mig? 

Tingsund baggelitos humledumlus… ;-)
Tom

Det hade varit bra, Tom! Men jag fick svar från svenskadjur, och här kommer det. Så nu kan jag sova lugnt på nätterna (skratt)
Hej Maria Du hade nästan rätt med bagge-humla:-) Arten heter nämligen Humlebagge, trichius fasciatus. De vuxna livnär sig på pollen medan larven lever av murken lövved. Man har även funnit larver och puppor i myrstackar. Den är allmän från Skåne till Torne lappmark i norra Sverige. Vi har tyvärr inte beskrivit denna art på svenska-djur.se än, men den kommer kanske längre fram.
Det var i alla fall en kul bagge, omåttlig, han låg kvar i blomman på morgonen, helt utslagen med baksmälla.

Oj, vad intressant! Kan du inte presentera den på svensk natur här på iFokus? Kanske som en frågetävling :-). Söt var den lilla pollinisten i varje fall, och bilderna enormt fint tagna. Inspirerande. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.