Tv-möbel i Furu.
Just idag har jag en tv-möbel som jag börjar tröttna på.
Jag vet vad jag vill göra men jag vet inte vad det heter. Hoppas att någon av er här inne kan hjälpa mig. Jag vill att den ska bli vitare fast man ska ändå se furun. Heter det att lasera???
I så fall. Vad behöver man tänka på när man ska göra sånt? All hjälp uppskattas. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Du kan vitlasera möbeln. Är den lackad ska du slipa ner den så att den inte är blank. Sen är det bara att vitlasera.
Om den inte är lackad tidigare kan du vitlasera direkt. Stryk på rikligt och torka av med en trasa efter ett tag när träet har sugit åt sig. Stryk en gång till om du vill ha den ljusare.
Lycka till!
Tom
Tack så mycket Tom för en bra förklaring.
Den är inte lackerad vad jag ser och känner. (Känns väldigt sträv) Men jag kan ju slipa den lite i alla fall. Det burkar väl fästa bättre. =)
Den kan ha varit oljad också.
Vänliga hälsningar
Niklas
#3 Ok ja det kan den ju vara. Men om den är oljad hur ska jag göra då???
Det brukar vara lite knepigare. Du får nästan ta reda på om den är det först. Är den det kan du fråga i färgaffären.
Vänliga hälsningar
Niklas
Hmm den är köpt på jysk. För några år sen.
#6: Fråga ÅsaF. Hon har jobbat på Jysk. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Japp ska göra det. =)))

Birthe tv-bänken som du har hos dig är lutoljebehandlad vilket gör det lite svårare att lasera den vit. Men omöjligt skall det dock inte vara. Men du måste gå till en riktig färghandel (inget rusta eller något sådant) där de har utbildad personal. Frågar du de som jobbar där och berättar att den är lutoljebehandlad så vet de vad du kan använda utan att trät reser sig för dig.
Hoppas du blev lite hjälpt av detta.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#9 Tack så jättemycket åsa. Det här hjälpte mig jättemycket. Vi har 2 målerifirmor här i Lindesberg så jag får väl pallra mig ner i morgon och höra mig för över hur jag ska göra.
Sen måste jag berätta för sambon att jag ska förnya det. Hoppas bara han går med på den färg jag vill ha. =)
#9: Du är en klippa på Jyskprylar! :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

#11: Tack Niklas. Nu har jag ju slutat där och är i bråk med dem, men jag har en hel del kunskap om deras möbler, vilket faktiskt är nyttigt har jag märkt. Så skoj när man kan hjälpa andra.
Audiatur et altera pars
#12 Tur för mig bland annat att du har sån erfarenhet så du kan säga vad den är inoljad med och så. Perfekt. Hör av mig nästa gång jag har något i från jysk jag vill göra om. =)

#13: Gör det du. ;-) Kan jag hjälpa till så gör jag det.
Audiatur et altera pars