Golvfärg
Jag ska /måste måla om mitt köksgolv. Det är klarlackerad trä. Mina hundar har slitit hårt i det. Nu undrar jag över färgen. Vit är säkert snyggt, men då ser man kanske smutsen för mycket. Grå? Ser det inte för verkstadaktigt ut? Finns någon med erfarenhet här? Har en gammalt torpkök!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Inte för mörkt, då syns varenda hårstrå. (Du har väl hundarna kvar?) och inte för ljust….
2 hundar och 8 katter, men det är hundarna som river sönder golvet med sina klor. Såg en annons med blå golvfärg, men det kanske blir för mörkt? Drömmer om ett vit golv, men då syns väl allt?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag har målat golv med speciell golvfärg och eftersom gamla trägolv oftast inte är helt släta så syns det inte så mycket om det är lite dammigt eftersom strukturen på golvet ändå ger lite nyanser.
Vi har i och för sig inte några djur så jag kan inte svara på om det blir för mycket smuts av dem.
Tom
Vilken färg tog du, några bilder?
Jag bröt egna färger som inte fanns i deras kataloger och mina golv ser inte alls ut som dina så du har nog tyvärr inte så stor nytta av att se mina :-)
Tom
Ingen som har en bild av en målad golv?
Målade golv håller tyvärr inte sig fina de heller. Smuts, repor och vice versa syns ganska bra efter ett tag.
Varför inte slipa om golven och lacka dem på nytt?.
Skulle jag måla dem skulle jag välja en ljus nyans. Grå eller något åt bruten vit. Finns speciell golvfärg som man kan få bruten i stort sätt alla kulörer.
Tack för svaret! Det var inte jag som lar in golvet, fast den var ny när jag flytade in för 4 år sedan. Tror det är väldigt dåligt kvalität på det, för det blev ful nästan direkt. Annars finns det gamalt trägolv här, jättefina, gamla plankor, där syns ingenting.Jag ska nog måla den nu och när jag har råd lägger i ett bättre golv.
Nu har jag målad köksgolvet och är jättenöjd. Gjorde det för kanske 3 veckor sedan och färgen håller fint-trots rivstartar från hundarna. Jag rullade färgen 2 gånger. Fördel var också att den är vattenburen, lätt att göra rent när man målar fel. Sedan var torktiden bara 4 timmar. Lite sur är jag för det ståd att man skulle måla 2 gånger och åtgången 6-8qm/liter. Jag frågade i affären om det gäller en eller 2 stryckningar, de sa en stryckning. Okay, jag köpte 4 liter till 15 qm, men nu har jag över hälften av färgen kvar!! Då gällde beräkningen 2 målningar.
Men som sagt, jag är jättenöjd. Lätt att städa.
Fanns 3 färger att välja på: vit, grå och blå. Jag valde blå, passar bra till de gråa köksluckor och panelen.
Samtidigt gjorde jag också en öppning i väggen mellan hall och kök. Blev mycket ljusare nu.
Nu ska jag bara installera köksjärnspisen. Sedan är jag klar.
Lite färg kan göra susen :-)
Tom
Lite sent att komma med tips då, men om någon annan golvmålare läser så kan jag tipsa om betsning. Då kan man få ett trägolv som fortfarande ser ut som trägolv, men har annan färg. Sedan får man naturligtvis lacka över för att få det hållbart.
Men då hade jag varit tvungen att slipa först och det slapp jag nu.