Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 4853 ggr
Torreador
14

Gratis inomhuspool!!

Skrev ett inlägg på bloggen nyss som jag tänkte dela med mig av… Kanske någon mer som vill ha inomhuspool?

GRATIS INOMHUSPOOL. ELLER: HUR MYCKET VATTEN FÅR DET PLATS PÅ ETT BADRUMSGOLV?

Nu har jag ett sådant där fantastiskt bra tips till er som länge velat ha pool hemma men som inte har råd att köpa en. Man kan fixa en helt gratis inomhuspool hur jäkla enkelt som hest!

Steg 1: Införskaffa 3 st långhåriga tonårsdöttar! Färgen på håret har mindre betydelse.

Steg 2: Gör inte rent golvbrunnen i duschen. Inte ens när det börjar rinna lite sakta. Tänk att "jag tar det i morgon" och låt dagarna gå.

Steg 3: Ställ in en av de mest långduschande döttrarna, tex en som heter Vanish om ni har någon, annars kan ni få låna min.

Steg 4: Sätt dig lungt tillrätta i fårskinnsfåtöljen (en soffa kan också gå bra om du inte har någon fårskinnsfåtölj) och vänta tills den långhåriga och långduschande tonårsdottern har tvagat sig klart och kliver ut ur duschen och skriker.

- HJÄLP!!!! CHARLOTTE, KOM OCH HJÄLP!!!! (Om ni nu inte heter Charlotte så kommer hon ju troligen att skrika något annat namn, men det funkar lika bra det också och påverkar inte resultatet nämnvärt).

När ni kommer in till toaletten så kommer ni upptäcka att ni nu är stolt ägare till en fantastisk inomhuspool! Här kan man plaska runt och fånga upp kringflytande shampoflaskor, kattsand och annat skräp som flutit fram från gömmorna under skåpen.

Helt fantastiskt!

Svaret på frågan i rubriken är att på ett badrumsgolv får det plats en FÖRFÄRLIG massa vatten!!! Har man tur och det är HELT stopp i brunnen så märkte jag att vattnet på golvet stiger till ca 5 cm höjd och täcker precis hela golvytan som är ca 4x4 meter.

Ni som kan räkna kan ju roa er med att se hur många liter det blir…

Kram på er

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

beem
0

Tack för dagens skratt.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Torreador
0

Haha, varsågod :)

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Halvdansken
0

Sådär en 800 liter får det tydligen plats på ditt golv.

(400 cm x 400 cm = 160.000 cm (ytan) x 5 cm (höjden) = 800.000 kubikcm.
1 liter = 1000 kubikcm. = 800 liter.)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Torreador
0

FY FABIAN!!!!!

Helt sjukt ju :-O

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Niklas
0

:-D

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

mariatingsund
1

hahaha, det var roligt, bara för att du tog det så bra :D

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Torreador
0

:-)

Det måste man ju göra :-)

Kram 

Bondmoran

www.bondmoran.nu

Tom
0

Huga var trist! Men tack för skrattet! :-) Halvdansken, borde det inte bli 200 liter vatten? Om det hade varit en decimeter vatten över fyra kvadratmeter skulle det bli 400 liter men här är det "bara" en halv decimeter vilket borde bli 200 liter. Tom

MagArne
7

#8 Badrummet är inte 4 kvadratmeter utan 16 kvadratmeter.
Ytan på badrummet är 4x4m=16kvm

Hade badrummet varit 2x2m eller 4x1m hade det blivit 4kvm
Så 800 liter stämmer

En fd. jobbarkompis till mig började fylla sitt inkaklade badkar på fyllan och somnade ifrån. Han vaknade på morgonen med inomhuspool även i vardagsrummet och trapphuset och hos grannen under…
Hans pool blev dock inte gratis

Fridaybrew
7

800 liter för en dusch!!!!!!!!!!!!!!!! vilket slöseri.

Tycker det är riktigt tråkigt att det blev översvämning, hoppas att inget skadades.

Dock skulle jag ta mig ett riktigt snack med ungdomarna i huset om att det är slut på 800 liter duschar. 

Installera en egen varmvattenberedare för barnens duschrum med liten kapacitet. så kommer de att reda ut det där själva rätt snabbt annars. Sparar snabbt in investeringen.

EDIT: räknade vad dushen kostade baserat på 800 liter.

Elkostnad för uppvärmning av vattnet = 30 kr

Vatten kostnad (kallt) = 10-30kr

Så den där duschen kostar 40-60 kr i bara vatten och el. Sen tillkommer tillbehören. Ta det att de duschar varje dag 3 ungdommar

blir det 22 000 - 33 000 kr per år. Så som sagt spar in den där mindre varmvattenberedaren riktigt snabbt.

Om det bara är ett barn blir det ändå lönsamt 7 200 kr per barn och år för varannan dag dusch för en person 800 l per gång.

Går ju att prata med barnen iom att det är viktigt detta med att vara energismart. Det är bra för plånboken OCH miljön.

kan man få ner det till vad en normal dusch: Dusch 5 minuter kostar ca 700:-/år så har man sparat in till en semester på ett år.

Källor: http://www.overkalix.se/Kommunal-service/Energi-och-klimatradgivning/Energispartips/

http://www.vattenfall.se/sv/vad-kostar-en-droppande-kran.htm

http://www.energysmart.se/sv/vision-mission/vattenanvandning.aspx

/Fridaybrew

MagArne
4

#10 Mattematik är underbart ibland 👍

Fridaybrew
5

Blev lite nyfiken på vad varmvattenbereddare för långduschareläxa skulle kosta.

15 liter 990:

http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/varme-ventilation/varmvattenberedare/tesy-4278700017

30 liter 799 kr:

http://www.harald-nyborg.se/varmvattenberedare-30-carlsbad.html

är det 3 ungdomar så kan de samsas med en 50 liter:

50 liter 950 kr:

http://www.harald-nyborg.se/varmvattenberedare-50-carlsbad.html

Lol sparar in detta på 20 duschar det trodde jag faktiskt inte.

Dvs varannan dag duschare tar det 2 veckor för EN långduschare att spara in det. om dom är TRE så är insparat inköpet på 5 dagar.

/Fridaybrew

MagArne
3

Ett normalstort badkar rymmer ungefär 200 liter vatten. Jämfört med ett duschflöde på 12 liter/minut så går det åt lika mycket vatten att duscha i ca 15 minuter som att fylla ett badkar.

Alltså duschar ni i en timme? Om inte annat är det läge att montera en strypbricka i duschmunstycket om ni förbrukar 800 liter på en halvtimme.

Niklas
0

#12: Sannolikt duschar de inte med 800 liter. Så stora varmvattenberedare är inte vanliga annat än i flerfamiljshus och kallar man sig bondmoran tror jag inte man bor i ett sånt. 🙂

Fridaybrew
3

Läst tråden Niklas??????

Jag antar ingenting jag utgår från enbart informationen som givits.

Men ponera 400 liter så är det fortfarande brutalt för lång dusch.

200 liter är riktig lång dusch

30 liter är inte en utmaning men funkar.

Sedan hoppas jag för allas hälsas skull att man har 75 grader i varmvattenberedaren så man inte får legionellabakterier i vattnet. Såpass hög temperatur gör att man sällan duschar på 100% rent varmvatten. därmed räcker det med 1/3 varmvatten 2/3 10 gradigt vatten vilket då för en 30 liter varmvatten bereddare ger utrymme för ca 100 liters dusch dvs räcker gått och väl. Sedan fylls den på och nytt varmvatten kommer värmas upp.

Att spekulera i huruvida stort litet TS beredare är är tämligen onödigt. flera saker är säkra. barnen bör lära sig ta bort hår ur avloppet, samt ta kortare duschar. 1 timmes dusch är rent resurslöseri.

Tycker förövrigt att det är uselt att vatten ingår i hyran för många, detta gör i förlängningen att många inte lär sig att hushålla med naturens resurser, och blir helt omedvetna om vad den verkliga kostnaden för vattnet är.

/Fridaybrew

Niklas
0

#15: Kostar det alltså 30 kronor att värma 800 liter till lagom duschtemperatur?

MagArne
3

Det går åt 1,16 wattimmar/liter och grad för att värma vatten

Så nu räknar vi :-)

Lagom duschtemperatur säger vi är 40 grader och inkommande kallvatten är 10 grader. Så vi ska alltså värma vattnet 30 grader.

1,16x30x800=27840Wh =27840/1000=27,84kWh

Vad kostar en kilowattimme med moms och skatt o tull och fasta avgifter och fan o hans moster? Drygt en krona?

Så ja, 30kr är nog inte orimligt?

Fridaybrew
3

Läser du inläggen överhuvudtaget niklas?

Jag angav källor till där du hittar all information. Bättre kan du niklas.

Det är bara elkostnaden för vattnet sen tillkommer kostnaden för vattnet.

Se källorna i tidigare inlägg

/Fridaybrew

Fridaybrew
3

#17 du har räknat på 100% verkningsgrad? för det ligger på ca 95% i verkningsgrad så då kommer man än högre i kostnad.

/Fridaybrew

Tom
0

#9, jamen så klart! :-)

MagArne
3

Ja, jag har inte räknat på några förluster vid direktverkande el.

Används någon form av värmepump så blir ju kostnaderna lägre men det är fortfarande inte ekonomiskt försvarbart att duscha 800 liter dagligen.

Niklas
0

#17: Där ser man. Tur att vi inte gör av med så mycket då. 🙂

[Forest]
0

Hahaha 

👍