Skaffa sambo?
Vet inte om detta är rätt forum för frågan men jag chansar! Jag har en hyresrätt, vill nu bli sambo. 1. Behöver jag hyresvärdens tillåtelse att låta någon flytta in? Min stora fundering är… Om han vill skriva sig på min adress, kan han då göra det trots att det i pappren är jag som är ensam hyresgäst? Kan vi bo tillsammans utan att ändra avtal? Eller behöver vi båda stå som hyresgäster hos värden?
Mvh Ellenfyrkant
Nej då han kan skriva sig hos dig och sätta upp en lapp på dörren med sitt namn. Han räknas då som inneboende hos dig, men om ni ska vara i ett varaktigt förhållande kan det vara bra om han också står på kontraktet om ni gör slut för att han också ska kunna ta del av lägenheten. Kommer ni så klart överens om gemensamt 🙂
Regler finns om max 3 personer i en etta, 4 personer i en tvåa osv. Om man däremot bor i en studentlägenhet kan det vara bra att kolla med hyresvärden först.
Varma Hälsningar Helene Andreasson 

Behöver man ha hyresvärds godkännande om inneboende när jag hyr i 1:a hand? Varför skulle det vara bra att han står på kontraktet om det tar slut? Det är ju inte till min fördel att han då har rätt till en del av lägenheten.
Mvh Ellenfyrkant
Nej man behöver inget godkännade så länge man själv bor kvar i lägenheten och har s.k. inneboenden. Bor man inte själv i lägenheten behövs tillstånd för andra hands uthyrning.
För hans del är det bra om han säger upp sin lägenhet nu och det är svårt att få bostad vid en ev. separation. Då är han lite mer tryggad. För dig blir det så klart ingen fördel, men ni har ju ändå valt att bo tillsammans så då får man ju komma överens om hur man gör vid en ev. separation. Om han inte står på kontraktet blir han ju i värsta fall helt bostadslös och vad gör han då?
Varma Hälsningar Helene Andreasson 
Men de är ju en hyresrätt :p de enda han har tillgång till ifall han står me på avtalet är ju hälften av möblerna ? eller är ja helt ute å cyklar nu :o
Han kan ju fortfarande stå kvar som bostadssökande och samla köpoäng även om han är inneboende hos dig. Det kanske kan vara till fördel om ni vill flytta till annat boende. Lika så kan ju du också söka annat boende och samla köpoäng beroende på vart du bor.