Annons:
Etikettövrigt
Läst 753 ggr
Chinesecrestedlover
2020-07-10 14:19

Luftavfuktare/avfuktare - tips?

Hej!

Jag har ett mycket litet "rum" (egentligen är det nog ett skafferi) som jag har mina akvarie-/terrariedjur i och kommer skaffa flera i framtiden. Vet inte exakt storlek men skulle gissa att det är på max ca 2,5-3 kvadrat eller så (golvyta…men man kan ju få in en del ändå på höjden, haha).

Jag har diverse fuktkrävande djur i terrarier samt såklart så är det fukt i akvarierna, haha.

Jag har en liten "damm"…eller snarare jag håller på att göra i ordning en liten "damm" (en stor plastbalja) på ca 200 liter, runt 80x60 cm (yta) och det kommer ju att vara "öppet vatten" (alltså inget täckglas, ska vara till en mycket liten hona av arten: reeves kärrsköldpadda).

Alltså mycket fukt men på en liten yta. Dörren är stängd konstant…eller ja, inte när jag ska in där såklart, haha. Jag har nyfikna hundar och frigående odågor (kaniner alltså…varav den ena redan lyckats bita sönder slangen till min tryckspruta…som jag precis monterat och aldrig använt…glömde stänga dörren…).

Alltså väldigt mycket fukt och ganska instängt…även om det är en (för stor enligt mig…med tanke på om någonting…ehm…min fågelspindel, skulle lyckas rymma) glipa under dörren. Funderar på att "sätta igen" den på något sätt…för att förhindra olyckor med de små djuren och ev. möten med nyfikna hundar (om de skulle rymma).

Hursomhelst, med detta babblande vill jag få fram att jag funderar på att skaffa en avfuktare att ha där inne.

* Den bör ju (med tanke på bristen på utrymme) inte vara allt för otymplig

* Måste ändå (trots storlek) kunna hålla en del vatten i vattentanken, med tanke på att jag gissar att det lär bli en del vatten/dygn.

* Får inte på något sätt vara skadlig att ha där (för djuren eller så alltså, har fåglar hemma= väldigt känsliga för diverse ämnen…inte för att jag vet om avfuktare någonsin avger något skadligt men skriver det just in case).

* Gärna inte vara alltför dyr

* Gå att beställa med hemleverans helst, saknar körkort nämligen…men får väl lösa det på något sätt, om den bara skulle finnas att köpa i fysiska butiker.

* Gärna inte alltför högljudd…den lär behöva vara på i det närmaste dygnet runt och bor i lägenhet = sover inte sådär galet långt i från "akvarie-/terrarierummet". Dock ska kanske tilläggas att jag inte är sådär vidare ljudkänslig…har ju papegojor, haha.

Någon som har några tips på en bra luftavfuktare/avfuktare som skulle kunna tänkas fungera i mitt lilla "rum"?

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Caeli
2020-07-10 14:38
#1

Vi har just köpt en avfuktare från Woods. Ganska stor då den används i källaren. Mycket nöjda så här långt. Möjligen minus för att den låter en del men för oss spelar det inte så stor roll.

oh-la
2020-07-12 08:56
#2

Vi har också en Woods,fast till källaren. Den står i vår tvättstuga, där vi för tillfället även duschar, så en del fukt. Vi har den inte kopplad till avlopp, utan använder behållaren. I det rummet tömmer vi kanske tre ggr i veckan. Tänker att det blir ganska högt fukttryck i ditt rum, med ganska dålig ventilation. Satsa därför på en bra avfuktare med god kvalitet. Inte kul om du får mögelangrepp i lägenheten, eller fuktskador. Ett tips är ju också att investera i en fuktmätare som du hänger in i rummet, så får du lite koll på hur fuktigt det är. Finns ganska billiga som du kopplar till telefonen och får all info direkt dit. Då får du ju också koll på fukten i luften över tid och kan ta reda på om du behöver investera i en avfuktare.

ThisIsMyKitchen
2020-07-12 10:46
#3

Jag såg att de hade många att välja på hos https://midal.se/

Niklas
2020-07-13 11:20
#4

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

S.L
2020-07-13 21:13
#5

Till litet rum är det du vill ha till och inte en hel källare?har jag fattat rätt ts? Vi har en från håll i er jula funkar fint gör tvätten torr och vi slipper fuktig tvättstuga 😃 vi bor i lägenhet få som tvättar vi punta själva för denna och den gör jobbet.

Upp till toppen
Annons: