Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 4152 ggr
Pia-69
6/3/20, 7:50 PM

Ikea vitvaror.

Är det någon här som har erfarenhet av Ikeas vitvaror(ugnar,hällar och kylar)? Hur är kvalitén, håller dom länge, mkt krångel och fel?🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

  • Redigerat 9/26/20, 11:47 AM av Niklas
Annons:
Sindri
6/3/20, 8:29 PM
#1

Vi har inte haft våra så länge, men jag är klart nöjd. Har en lyxig, dyr spis hemma (den enda som hade 2 ugnar och 70 bredd) som jag inte är riktigt nöjd med, men IKEA ugnen och hällen är helt ok. Tycker ugnen funkar jättebra, även om vi inte lärt oss alla funktioner än. Det negativa med hällar i allmänhet är ju touchkontrollen. Tar yta  från hällen och man kan inte ställa något där.
Diskmaskinen är super, den öppnar sig själv när den är klar, man behöver inte passa den, allt torrt på morgonen.

Vi har inte IKEAs kyl och frys däremot, men jag har kollat på dem och de verkar väldigt bra inredda.

Pia-69
6/4/20, 10:07 AM
#2

#1 Okej! Vilken spis är det du inte är nöjd med?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Niklas
6/4/20, 10:47 AM
#3

Det är inte Ikea-specifikt, men en nackdel med många hällar generellt är att de kräver flera handgrepp för att starta och ändra temperaturen. Det finns så klart fördelar också med det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pia-69
6/4/20, 3:19 PM
#4

#3 Ja, okej. Men nu är det främst kvalitets aspekten jämfört med erkända vitvarumärken som jag undrar över.☺


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Niklas
6/4/20, 6:28 PM
#5

Det brukar finnas tester i exempelvis Råd & Rön. Ikea är ofta med i urvalet. Inte i topp och inte i botten vanligtvis.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pia-69
6/4/20, 9:13 PM
#6

#5 Tack för tipset, ska kolla på råd o rön!👍☺


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Woodland
6/6/20, 9:00 AM
#7

Många vitvaror som finns att köpa (förutom de riktigt dyra) kan vara tillverkade i samma fabrik, ha ett annat utseende och namn men är egentligen samma vara  under skalet. Vi satte in ett IKEA kök med deras vitvaror  (förutom kyl/frys) mars 2019.  Vitvarorna vi har är tillverkade av Whirlpool och Electrolux för IKEA.

De har inte krånglat och vi hittar inga fel. Jag gillar touchkontroll men min man ville hellre haft vridknoppar särskilt på mikron. Allt är inbyggt: häll, kombimikro/ugn och ugn. De fungerar bra och ugnarna är rätt avancerade med olika inställningar för rätter och assisterande funktioner.  Vi tycker de är prisvärda och mycket snygga. 

Idealet är att ha klart för sig vilka funktioner man vill ha innan man köper nya varor men även när man har undersökt och bestämt sig är det oftast så att man måste vänja sig med dem.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Pia-69
6/6/20, 10:36 AM
#8

#7 Okej! Det låter ju bra att det är erkända märken som står bakom Ikeas vitvaror. Vi ska bygga om ett kök med lite lägre budget, så jag tror vi ska prova Ikeas vitvaror då det är en avsevärd prisskillnad. 😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Tom
6/6/20, 3:39 PM
#9

Som Woodland skriver är det oftast stora märken som ligger bakom Ikeas vitavor som man kan lugnt köpa dem. Dessutom brukar Ikea lämna längre garanti på sina vitvaror än andra och det kan vara värt en hel del.

Sindri
6/6/20, 3:46 PM
#10

Vår diskmaskin från IKEA som vi verkligen gillar är gjord av Electrolux.

MonicaLagerquist
6/6/20, 4:32 PM
#11

Om jag inte misstar mig helt så är det Whirlpool som tillverkar IKEAs ugnar.Vi har häll,micro och ugn från IKEA har haft det i 1 ½ år och är nöjda. Det som jag har upptäckt är att ugnen säger 225 grader men det upplevs som att den är svalare snarare runt 200 grader.Men det fixar man ju lätt till.

Stolt ägare till fem La permer

Pia-69
6/6/20, 11:28 PM
#12

Tack allihopa för bra input! 👍Då vågar jag köra på vitvaror från Ikea.🌞Ska försöka komma ihåg att återkomma när vi provat maskinerna.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: