Annons:
Etiketterproblemlösning-och-frågorradon-mögel-ohyra-buller-störningarstädning-tvätt-rengöring
Läst 5436 ggr
Tinisblom
2020-04-05 00:53

Vad är det som växer i min toalett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag började få problem med min toalett för ca 3 veckor sen. Det var som att det bildades ett "slemlager" i vattenlåset i min toalett. Jag skrubba bort det, men efter ca 3 dagar kom det tillbaka. Jag gjorde en felanmälan på det till min hyresvärd och det kom en kille och kolla på det. Han sa att han aldrig sett något liknande och fick återkomma. Han kom tillbaka, gjorde rent i tanken. Ingen skillnad. Jag har rensat alla avlopp på toaletten för den avgör en viss… doft. Men det kommer från toan.
Han bad mig göra rent med en flaskborste där vattnet kommer ifrån, ingen skillnad. Toaletten är bytt i fjol dessutom.

Bilderna jag bifogar är efter att inte ha skrubbat toaletten på 1,5 vecka. Ju mer dagarna går, desto längre blir "stråna".

Är det någon som vet vad detta är eller vad det beror på??
Jag bor i en hyresrätt.

  • Redigerat 2022-05-03 09:22 av Niklas
Annons:
Niklas
2020-04-05 17:09
#1

Jag har aldrig sett eller hört talas om något liknande. Prova att hälla i klorin över natten och se om det dödar det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

S.L
2020-04-05 20:09
#2

Åh detta var skumt aldrig heller hört talas om det innan lr aldrig sett. Min fundering är dessa. Är det något i själva vattenrören? Vatten prov kanske bra att ta? Eller är det bara i toaletten vattentanken som 1 beskriver klorin för att se samt klorin i toan. Låt stå lver natten om du orkar med lukten.

S.L
2020-04-05 20:12
#3

Efter googlat hitta jag detta på ett annat "forum" https://www.flashback.org/p56740009

Tinisblom
2020-04-05 22:49
#4

Ja, alltså. Det är jättemärkligt. "Vaktmästaren" frågade ifall han fick fota för han inte varit med om det förr. Jag tänker att jag chillar lite med klorinet just nu. Ringer dom imorgon och frågar ifall han kan ta ett vattenprov, sen testa med klorin.

Tack för tipsen! Fortsättning följer :)

MonicaLagerquist
2020-04-06 07:52
#5

Vad mysko.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
2020-04-06 12:18
#6

Aldrig sett nåt liknande. Jättekonstigt!

Annons:
Tinisblom
2020-05-08 17:05
#7

Jag har testat att hälla klorit i toaletten över en natt och spola. Den försvann, i några dagar. Testade igen att bara låta det ligga i nån få timme, och det försvann, men kom tillbaka igen. Jag har en katt med väldigt mycket "fel" och ett av dom är att hon alltid spyr. Flera gånger i veckan. Har varit med henne till veterinären men dom hittar inget fel på henne så hon har inte fått någon diagnos. Jag har haft problemet med toaletten sen i början av mars ungefär. Ibland börjar jag må akut illa från ingenstans och måste spy. Och idag spydde min andra katt för första gången. Börjar tro det är något seriöst fel på vårat inkommande vatten då ingen verkar ha haft det här problemet, ingen har sett det tidigare. Och jag misstänker vattnet nu eftersom att jag har börjat mosa ihop deras kattmat med vatten eftersom att dom lämnar maten och vägrar äta den om den torkar lite. Med att mosa det med vatten har dom ätit upp all mat och jag har inte behövt slänga nå.

MonicaLagerquist
2020-05-09 07:12
#8

Har det tagits vatten prov på ditt vatten?

Stolt ägare till fem La permer

Tinisblom
2020-05-09 23:47
#9

Nä, inte än. Jag ska ringa dom på måndag då det inte är jourtid.

Niklas
2020-05-11 10:45
#10

Vad obehagligt om det är det inkommande vattnet. Det hade jag inte misstänkt. Drick vatten som du hämtar någon annanstans eller köp rent vatten tills du vet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JMW
2020-05-11 13:41
#11

Det där är ju en sak för hyresvärden. Du ska inte behöva trixa med flaskborstar och annat. Konstigt att du inte fått ordning på detta för det är över en månad sedan du gjorde inlägget.

S.L
2020-05-12 20:27
#12

Hur har grannarna det med tanken på att det lär vara samna vattenrör 😐

Tinisblom
2020-05-18 08:13
#13

Han har inte vetat vad det har varit för nå. Men han tog med sig en ny karl i veckan och han sa att han kanskd kunde veta vad det berodde på, och att jag inte skulle behöva ha det så här så mycket längre. Men han sa aldrig tilö mig vad det var han trodde det var.

Annons:
Wizbot
2020-05-25 05:35
#14

Har du testat att hälla upp vatten från kranen i en skål och låta den stå för att se om det börjar växa även där? Tills vidare skulle jag antingen hämta vatten hos en bekant som inte bor för nära för att ni och katterna ska dricka och om det inte är en möjlighet så köpa flaskvatten. Eller fråga hyresvärden om ni kan få fylla dunkar med dricksvatten på något ställe de har. Jag skulle verkligen inte dricka kranvattnet när toaletten blir så där trots de åtgärder ni tagit till.

MonicaLagerquist
2020-06-03 12:29
#15

Hur har det gått?

Stolt ägare till fem La permer

[Devya]
2020-06-03 14:48
#16

Alltså det ser ju ut som någon sorts mask som växer och frodas i din toalett. Om din katt spyr och har sig och även du mår dåligt så kanske ni har någon sorts parasit? Jag skulle åtminstone gissa på att det är någon sorts parasit. =/

Tom
2020-06-06 15:35
#17

Men usch vad obehagligt! Berätta gärna om du får veta något mer. Bor du nära någon kemisk fabrik eller nåt?

S.L
2020-06-07 11:10
#18

Inget svar än vad detta beror på och varför det växer i din toalett? Har du kollat i golvbrunnen i durschen växer det där med ? Nyfiken på svar vad detta beror på 😉

FataMorgana
2020-06-10 15:32
#19

Ser att tråden är lite äldre men vill ändå skriva det här i fall att problemet inte ännu är löst, att det skulle kunna handla om  biofilm / biofouling. 

https://www.ramblingsaboutdisinfection.com/biofilms-what-you-should-know/

http://www.biofilm.montana.edu/multimedia/slideshows/index.html

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08927019809378368

https://sv.wikipedia.org/wiki/Biofilm

Tillägg: Biofilm kan även bildas av legionella och kolibakterier som jag läser på den här tyska sidan: http://www.bosy-online.de/Biofouling.htm så jag skulle abslout inte dricka av ledningsvattnet innan vattnet har testats.

S.L
2020-06-10 15:45
#20

19 om man hyr lägenhet bör väl detta även drabba grannar i samma trapphus eller vad tror du ?

Annons:
FataMorgana
2020-06-10 16:13
#21

#20  

Jag vet inte, det är inte rikigt mitt ämne och jag vet inte vilka andra förutsättningar som krävs för att den här biofilmen ska bildas. Men vad jag har läst så passar det i allafall in på biofilm, huvudinlägget alltså. På en tysk sida läste jag att biofilmer bildar slemmiga ytor på fuktiga ytor och att dom koloniserar både vattenrör och medicinsk utrustning och är därför till ett stort problem på sjukhus där dom står för en stor del av infektionerna. 

Men ja, vem som kan tyska kan läsa mer här: https://www.welt.de/gesundheit/article2143446/Gefaehrliche-schleimige-Belaege-in-Bad-und-Natur.html

Tom
2020-09-19 21:14
#22

Hur har et gått? Nog inte bara jag som är nyfiken…

MonicaLagerquist
2020-09-28 16:21
#23

Här är en till som är nyfiken.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2020-11-04 08:28
#24

Fortfarande nyfiken.

Stolt ägare till fem La permer

Niklas
2020-11-04 17:52
#25

Tinisblom verkar inte ha varit inloggad efter lansering av nya plattformen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonicaLagerquist
2020-12-15 09:09
#26

Vill ju veta hur det gick.

Stolt ägare till fem La permer

Niklas
2020-12-15 12:45
#27

Vi får hoppas att det löste sig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
K
2021-11-13 13:29
#28

#0: Har fått exakt samma problem, började för någon vecka sen..toastolen är 2 år..vad är det ??

J
2021-12-03 18:10
#29

Intressant att andra har det. Det är lite äckligt. Jag bor i en drygt trettio år gammal lgh. Flyttade in för drygt fem år sedan. Märkte att skålen i toastolen var "etsad" som om ngn hade hällt syra i skålen eller skrubbat med Svinto. Jag tror att detta gör att algerna eller svampen 🍄 får fäste och växer. Jag måste skrubba med toaborsten varje eller varannan dag för att de inte ska få fäste. Jag ska försöka med Klorin efter jag nu precis läst här. Tänk om hen rubbade 🍄/alg stabiliteten och toaskålen blev som vanligt. Dock med ett dödsbringande utrotningsmedel. Klorin. När NaClO kommit i kontakt med en organism och dödat hen blir Klorin lugn. Då har hen uppfyllt sitt syfte. ☠️

Maria
2021-12-03 21:09
#30

Till slut skrubbar man väl bort den blanka emaljytan tänker jag och då kan väl allt möjligt få mer fäste.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

J
2021-12-04 01:24
#31

#30: 😆

J
2023-02-21 09:56
#32

#0: Hej. Jag har också problem med "slem" i min toastol..Vet inte hur jag skall få bort det.Provat klorin och flera bra rengörningsmedel.Slemmet försvinner.men efter några dagar är det tillbaka.I vår andra toastol är det inga problem.Den är ren å fin.Vi har gjort ett stambyte i vår Brf förening för ca 2 år sedan.Och toastolen var ren å fin i många månader.Sedan uppstod detta med slembildningen.Har även fått själva toastolen utbytt,men slemmet kommer tillbaka på några dagar.
Är det någon som vet svaret på detta problemet.
Mvh
Gôbben som grunner

hemul
2023-02-23 13:28
#33

Lämna in vattenprov (från kranen). Och koka vattnet om ni måste använda det. Är det lägenhen kontakta värd eller BRF.

Fy sasiken vad det ser slajmigt ut på bilderna i första inlägget!

Upp till toppen
Annons: