Annons:
Etiketterövrigthushållsarbetevitvaror-och-husgeråd
Läst 1559 ggr
blåbärspajen
2020-04-03 17:57

tvättmaskinen förstör mina kläder :(

Hej jag har märkt att mina kläder blir förstörda i min tvättmaskin, jag brukar tvätta i 40 grader och torktumla efteråt. 

Jag har nu börjat fundera på att tvätta vissa kläder för hand men blir det helt rent då?  Sen tvättar jag oftast kläderna när jag känner en svettlukt, räcker det med att enbart hand tvätta plagget vid armhålorna eller är det ofräscht?

  • Redigerat 2020-12-08 16:12 av Niklas
Annons:
Carmarino
2020-04-03 18:00
#1

Testa att vädra dem. Kanske det räcker med det, så behöver du inte tvätta så ofta? Naturligtvis måste de tvättas också, men det sliter inte lika mycket om man tvättar mer sällan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2020-04-03 18:02
#2

Det är inte så att torktumlaren är boven i dramat?

På vilket sätt blir kläderna förstörda?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

blåbärspajen
2020-04-03 18:09
#3

#1  jag bor i lägenhet så lite svårt att vädra dom, i alla fall på vintern.. 

Ja det är ju inte ofta kläderna är smutsiga utan det är ju svettlukten jag vill ha bort.

Carmarino
2020-04-03 18:11
#4

#3 Ja då är det ju lite svårare, om du inte har någon balkong.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

blåbärspajen
2020-04-03 18:14
#5

#jo det kan vara torktumlaren kanske.. men alltid när jag har tvättat kläderna så är dom väldigt blöta så känner att jag måste torktumla dom..  

ja dom är väldigt noppriga och ser slitna ut, även sömmarna har börjat se slitna ut på kläder som inte alls är gamla..

[Devya]
2020-04-03 18:32
#6

Antingen köper du kläder som har dålig kvalitet eller så ligger felet på tvättmaskinen. Jag använder både tvättmaskin och torktumlare till mina kläder och mina kläder ser bra ut och inte slitna. Vissa billiga kläder kan se slitna ut efter ett par tvättar men då ligger felet hos kläderna jag har köpt. Jag brukar annars vara noga med att köpa slitstarka kläder.

Annons:
Elsevin
2020-04-03 19:01
#7

Jag brukar bara torktumla sängkläder och handdukar för att de är så otympliga att lufttorka. Har alltid hört att det sliter på kläder att tumla dem så det har jag aldrig vågat om det inte varit något jag akut behövt få torrt. Fast det kanske bara är en myt?

blåbärspajen
2020-04-03 19:13
#8

#6 jag köper mest kläder på H&M, så kanske inte den bästa kvalitén..

CasaRamon
2020-04-05 09:46
#9

Jag torktumlar bara lakan och handdukar. Aldrig kläder. Det sliter(torkar ut) mycket .  Kör hellre en extra centrifug, ifall kläderna känns blöta.

S.L
2020-04-05 20:17
#10

Jag tvättar i regel allt "utåin" avsidan just för att vara lite mer rädd om tryck. Här hängs mycket upp på torkställning. Tvättar med flytande tvättmedel då det är snällare mot kläder och maskinen. Torktummlar strumpor,handdukar,sängkläder samt vardagstrosor åker in 😉

S.L
2020-05-13 23:08
#11

Kom på en sak till. På tidigare tvättmaskiner (bor i lägenhet och flyttat) så har man kunnat öka centufugeringen kör man snabb tvätt så vart det normalt 800 v/minuten men öka till 1200. Nu kan vi inte det så får köra ett längre pogram 😣

Wizbot
2020-05-25 05:31
#12

Några tips: - Tvätta allting ut och in - Stäng ALLTID alla dragkedjor då de skaver på övriga plagg - Använd tvättpåsar till ömtåligare plagg eller helst till allt, inte bara BH's - Torktumla inte kläder (hemmakläder kanske spelar mindre roll) - Sänk centrifugeringen på tvättmaskinen - Testa andra tvättmedel - Använd inte sköljmedel då detta gör plaggen om tåligare - Fyll inte maskinen för mycket - Tvätta aldrig kläder på högre temperatur än angivet, max 40

Sindri
2020-06-04 20:20
#13

Torktumlare sliter väldigt hårt på kläder. Jag tumlar bara någon halv minut för att värma kläder och få bort skrynklor. Handdukar och lakan blir inte fräscha i tumlare. 
Skaffa en torkställning och häng kläderna. Det finns många som är hopfällbara och kan rymma mycket när man fäller ut dem.

Annons:
blåbärspajen
2020-08-24 16:40
#14

#13 Hur får du handdukar sådär mjuka som man bara brukar få om man torktumlar dom?

Sindri
2020-08-24 17:23
#15

Vi (familjen) avskyr mjuka handdukar. Tycker inte att de suger upp vatten alls, känns bara konstigt. Jag själv använder bara linnehanddukar, resten har frotté eller våfflad bomull.

Maria
2020-08-24 17:25
#16

#15 Jag håller med. Man blir ju inte ens torr😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2020-08-24 17:27
#17

Så vi är inte helt konstiga alltså 😉

blåbärspajen
2020-08-27 10:16
#18

#6 var köper du dina kläder?

[Devya]
2020-08-28 14:28
#19

#18 Lite överallt faktiskt. Du kan även finna kläder som har bra kvalitet på H&M. Jag har tröjor och toppar därifrån som har hållts i bra skick i många år. Jag tittar noga på materialet innan jag köper något och har via erfarenhet lärt mig vad som är bra kvalitet och vad som är dåligt. De kläder som har hållt bäst är faktiskt sådant jag hittat i secondhandbutiker. :)

S.L
2020-09-01 19:39
#20

15 andvänder du sköljmedel till handukar? Det gör annars att dom inte suger åt sig luka bra. Vi tummlar handukar för det gillar mannen och dottern jag gillar gärna ha dom mindre mer riviga är så skönt att torka ansiktet med dom tycker jag 😉 Sängkläder ska dock vara lite mer stela helst hängt ute men går inte här tyvärr 😖

Annons:
Sindri
2020-09-01 21:37
#21

Sköljmedel kommer inte över vår tröskel. Onödig miljöförstöring.

Pyttelite
2020-11-11 20:04
#22

Något som sliter på kläder är centrifugen.

Kolla varvtalet på dina program - själv brukar jag dra ner till 800.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: