Annons:
Etikettövrigt
Läst 1016 ggr
HopeForTheo
4/2/20, 1:45 PM

Skölja madrass efter klorin?

Hejsan! Hittade inget bättre forum än detta. Jag har hållt på hela dagen idag med att skrubba överdraget till vår gamla bäddmadrass, där svettfläckar, blodfläckar, snusfläckar och en och annan dreggelfläck finns. Fick den "geniala" idén att testa utspädd klorin på alla fläckar, det stod på förpackningen nämligen att man kunde använda det på tyg men det stod inte HUR, och det var helt omöjligt att skrubba bort dom med alla "snälla" medel jag testade. Sagt och gjort, och fläckarna bara smälter bort! Men sen kom jag på kruxet att få bort klorinet från överdraget.. det är ett väldigt stort överdrag och det får inte plats i en tvättmaskin över huvud taget, badkar har vi enbart en sån där badbalja i plast (vet inte om klorinet hade missfärgat den). Jag har uppenbarligen inte mycket erfarenhet av att använda klorin och nu i efterhand kanske det inte var den smartaste idén jag haft. Men hur bör jag efterbehandla överdraget? Försvinner all klorin efter ett par dagar på tork utomhus? Eller MÅSTE det tvättas på något sätt? Annars får jag väl köra igång duschen och stå där inne och skölja allt grundligt.

Annons:
MonicaLagerquist
4/2/20, 2:11 PM
#1

Har du ingen stpr balja så är nog duschen ett bra alternativ för att skölja bort klorinet. Använd INTE varmt vatten. Max 40 grader.

Hoppas att du inte har katter. De älskar klorindoften och många katter triggas att kissa där det doftar klorin.

Stolt ägare till fem La permer

HopeForTheo
4/2/20, 2:13 PM
#2

#2 har en katt, men hon har hållt sig lååångt borta från badrummet nu när jag hållt på 😅 hittils har hon bara rynkat på näsan och sprungit när hon känt lukten, får väl hoppas att det håller i sig. Jag har ju en stor balja men är rädd för att klorinet kommer missfärga plasten?

Maria
4/2/20, 3:26 PM
#3

Kan det inte vara värt att lämna in den för tvätt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

HopeForTheo
4/2/20, 6:44 PM
#4

Jo, det hade ju vart det egentligen. Det började bara att jag skulle kolla, sen testa lite och sen eskalerade det till att jag stod med ett klorindränkt överdrag och ingen aning vad jag skulle göra 🥴 Men nu är det ordentligt avsköljt och hänger på tork!

S.L
4/5/20, 9:20 PM
#5

Hur har det gått ts fick du även bort klorin doften?

Upp till toppen
Annons: