Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 778 ggr
Wizbot
2020-03-08 05:57

Pellets panna kostnader

Jag håller på att titta på hus just nu och ett jag är intresserad av har vattenburet system med elpatron och oljepanna och tidigare ägare har kört mest på elen. Med elkostnader på 26000/år som följd. Vilket förvisso inte är hysteriskt men för min hälsa är det viktigt att ha det varmt och skönt inne så vill inte behöva snåla med värmen. Vad kan en duglig pelletspanna kosta? Installation står min bror för. Huset är enplans med inredd källare 70+70. 50-talsvilla med orginalfönster men nytt tak. Vad har ni med liknande förutsättningar för uppvärmningskostnader med pellets? Luftvärmepump känns som att det kan bli dyrare eftersom jag vill ha källaren varm också.

Annons:
oh-la
2020-03-09 10:59
#1

Jag tror våra hus är ganska jämförbara. Vårt är byggt 64, 100 kvm boarea med lika stor källare. Tidigare oljepanna konvertera till pellets. Nya fönster i hela huset utom källaren. Vi snittar ungefär 2000/månad utslaget på hela året. De kallare månaderna något mer, sommarmånaderna nästan ingenting. Hos oss är pellets pannan konverterad från en gammal oljepanna med ny brännare. Antar att det är det du planerar också. Köper man en ny pelletspanna går det nog på ett ut mot luft/vattenpump. Är det vattenburen värme är det ju ingen skillnad på uppvärmningen mellan panna och pump i så fall. Byter du bara till ny brännare kommer man ju billigare undan. Vi ska byta pannan. Den är gammal och ineffektiv. Pellets är tungt och skitigt. Vi funderar på luft/vatten istället, alternativt bergvärme som ju blir betydligt dyrare. Nytt tak gör ingen större skillnad mer än om man samtidigt isolerat om.

Wizbot
2020-03-09 12:27
#2

Tack för svar oh-la! Ja jag överväger att i sådana fall byta ut hela pannan på en gång då jag tänker att med en 70 år gammal panna s borde det vara mer ekonomiskt i längden att byta ut hela skiten? Med dina pelletskostnader blir det ju i princip lika dyrt som hela tidigare ägares elräkning varit. Dock har de väl säkert kört på 18 grader medan jag behöver mer åt 22… Men du tänker att luftvattenpumpar skulle vara smartare i sådana fall? För mig är det ju också en fördel att slippa släpa pelletssäckar. Hur mycket behöver man köra på elpatronen med en sådan om man bor i mildare klimat, typ västra Götaland? Bergvärme känns smart men så jäkla dyrt, känns som att det ger mer att lägga de pengarna på nya fönster?

oh-la
2020-03-09 15:08
#3

#2 vår panna är nog lika gammal och konverterade med bara en ny brännare. Det funkar, men vi kommer behöva byta uppvärmning. Konverterar du kommer du inte behöva betala mer än runt 25000 totalt med matning och förvaringskärl. Mindre ändå om du köper en begag ad brännare. Finns mängder av dom på blocket. Sedan behöver man ju inte köpa pellets på säck. Man kan göra ett stort förvaringskärl så kommer pelletsleverantören och sprutar in löst istället. Vi använder inte elpatroner alls utan värmer enbart med pellets så där kan jag inte svara alls. Ser inte vad man skulle vinna på elpatroner alls om man installerar pellets eller luft/vatten. Kan ju förstå det om alternativet är att elda olja… Det lär ju bli dyrt… Vi kommer inte använda elpatroner när vi byter system heller. Vi bor också på västkusten. I norra Halland så vår förbrukning lär ju matcha mot uteklimatet i alla fall 😊 Nya fönster kan ju vara en idé om de gamla har gjort sitt så att säga. Våra hade gjort det när vi bytte till treglas. Problemet är att hus i den här ålderskategorin läcker värme i princip överallt. Du kan sätta in fönster med kanombra u-värde, det läcker genom väggarna istället 😂 men visst, något spar man nog på nya fönster. Jag tror nog dock att vårt system är så ineffektivt att det hade varit bättre med luft/vatten hellre än en ny pelletspanna. Då ska man däremot vara medveten om att man förstör mycket av det gamla husets självdrag, som går genom skorstenen. Så länge man eldar cirkulerar luften genom skorstenen. Risken finns att om man slutar elda får man titta över ventilationen ordentligt. Jo… Bergvärme är dyrt! Vi har tack och lov nära till berg, och tanken är att vi ska tilläggsisolera huset och byta fasad. Problemet då blir att luft/vatten får stå på utsidan precis framför uppfarten, alltså det första man ser och jag tycker dom är så förbaskat fula! Känns så tråkigt att byta hela fasaden och få en sådan svulst på framsidan som förstör allt 😂

Cragan
2020-03-31 22:57
#4

har lite mindre boarea 60-70kvm böt till pelletsbrännare ist för olje brännaren pannan är ifrån 91. 
har 10-16 000 kr om året på pellets som köps pallvis med små 16kilos säckar så en blir varm 3ggr på dem  först när det ska kånkas ner i garaget i källaren sen när det skall kånkas från garaget till veckoförådet o sist när de bränns upp för varmvattnet😃 
håller 20-22 grader inne i normala fall i år har det dock legat på 24-25 skulle inte pannan varit i så dåligt skick så hade en nog lagt lite energi på att fixa schunten så en kan ställa tempen lite bättre

hade en haft slantar för det så hade en nog bytt till bergsvärme men 160 000+ som det kosta för grannen för ett par år sedan är lite väl saftigt  

vill du ha det billigaste så är det för det mesta vedpanna med ett par 500liters accumulator tankar dock även där man blir varm mest gånger iaf om man inte köper klyvd ved

Upp till toppen
Annons: