Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 758 ggr
Sindri
2/4/20, 1:31 PM

Hjälp med spis, häll, ugn.....Villrådig!

Ojoj, långt och trassligt inlägg!
Nu har vi haft vårt nya kök i över två år. Bygget blev i princip en katastrof. Köket är snyggt, har massor med utrymme och funkar bra, men listan på fel är lång…..

Nå, nu börjar jag så smått ge upp med spisen. Den verkade verkligen vara min drömspis, otroligt snygg, svart med mässingsdetaljer. Jag ville absolut ha en hel spis, med riktiga vred, inga touchgrejer på hällen.

Trots att det var en väldigt dyr italiensk spis, är jag tveksam till kvalitén. Vi hade servicekillar här flera gånger för att bl a byta luckan till den undre (varmlufts-) ugnen. Fronten lossnade, så det måste varit ett dåligt lim. Det stora problemet är dock att när ugnarna är på så driver kylfläkten ångan mot framsidan på spisen. Den kommer ut genom ugnsluckan - och rinner ner på golvet. Parkettgolvet! Än har det inte lyckats blivit förstört, men jag är trött på att ha en trasa liggande under spisen. Vi trodde såklart att det var fel någonstans, det finns ett ventilationsgaller baktill på spisen, självklart att ångan skall komma ut där. Men, nejdå fick jag förklarat för mig, efter att vi hade bytt ut hela spisen (ja, efter att först ha bytt lucka och fläkt), det skall komma ut på framsidan. 

Nu har framstycket på den undre luckan lossnat även på denna spis och vi väntar på en ny. Men jag är snart färdig att ge upp hela spisen. Problemet är att det är den absolut enda spisen i 70 bredd som har två lika breda ugnar och induktionshäll. Det finns 90-spisar, det finns någon spis som har olika breda ugnar, men ingen som är det jag behöver.
Det skulle, med mycket extra jobb och kostnader, gå att lägga en häll där spisen står, offra avställningsyta och lådor bredvid spisen och montera två ugnar där. Det blir två fula skarvar i bänkskivan, om jag nu lyckas få tag på likadan skiva, företaget som levererade skivorna gjorde katastrofala fel så de vill vi inte ha att göra med.

Nu har jag så smått börjat kolla på hällar och ugnar, men gamla, trogna Prisjakt verkar ha fått fnatt och funkar inte alls som förut och dessutom finns knappt några recensioner där och inga tester alls. Usch, vad jag känner mig lost.

Är så tacksam för all input. Är jag ute och cyklar som funderar på att ge upp spisen?Finns någon annan smartare lösning? Kan man "bygga" sin egen spis av en häll och två lösa ugnar monterade på varandra under hällen? (Jo, det har vi ju i fritidshuset, (Ikea) men två ugnar?)

Vilka märken är bra när det gäller hällar och ugnar?

Annons:
Meta4
2/4/20, 8:02 PM
#1

Är spisen en La Cornue? De är visst jättedåliga och omöjliga att få delar till.

Ring tillverkaren om och om igen, spisen måste ju vara på garanti.  Skriv i tidningen/TV /twitter om dina problem. Spistillverkaren vill inte ha dålig reklam.  Ropa hjälp högt…

Sindri
2/4/20, 8:21 PM
#2

Det är inte de som är problemet, vi får delar, de kommer och reparerar, har t.o.m. bytt ut den första spisen som jag skrev. Den här spisen har nog kostat dem jättemycket.  Servicen är det absolut inget fel på, de har varit väldigt vänliga och tillmötesgående.
Det är inget egentligt fel på just vårt (våra) ex. Spisen är bara lite idiotiskt konstruerad, men den fungerar som konstruktörerna tänkt. Men som vanligt lagar de antagligen inte så mycket mat……

Mitt dilemma nu är om jag skall kasta in handduken och försöka få till en annan lösning. 70-spisar med induktion och två ugnar finns bara inte, så jag måste i så fall laborera med lösa ugnar och häll.

Niklas
2/5/20, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Om du vill ha normal bänkhöjd tror jag det blir svårt att rymma två lösa ugnar under en häll. När man har en ugn under brukar det bara bli ett litet utrymme kvar för en låda. Har du inte möjlighet att placera två ugnar på varandra i ett högre skåp? Då har du chans att få dem i bättre arbetshöjd. Jag skulle föredra ugn i brösthöjd framför att ha den under höfthöjd.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
2/5/20, 1:20 PM
#4

Som jag skrev i starten så är köket nyrenoverat för dyra pengar, hade det funnits plats för högskåp där hade vi valt det från början.

Niklas
2/7/20, 10:05 AM
#5

Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: