Annons:
Etikettövrigt
Läst 1130 ggr
S.L
11/29/19, 9:43 AM

Förråd som är fd uthus/stall

Tyckte inte det fanns bra kategori för min fråga så valde bara en. Så här är det. Vi ska flytta till liten 200 år gammalt hus med lägenheter. Vi läntar till mer mysig lägenhet än den vi bor i idag. Men nu en fundering. Förrådet är ett troligen fd stall inte tätt utan lite springer här å där. Vi har rätt mycket jackor då funderar jag på hur löser man bäst med säker förvaring mot fukt och möss? Plastlådor med lock eller vakuumpåsar som hängs upp? Vi kommer ha lina och hyllor så man kan hänga /lägga upp. Tänkte om man sätter upp som tvättlinor så tätt att man kan lägga upp vakummpåsar kan det funka ? Vi har rensat en massa så vi har endast julsaker i el i plastlådor. Tips och idéer tar jag gärna.

Annons:
Sindri
11/29/19, 11:41 AM
#1

En vakuumpåse kan råttor och möss lätt bita igenom, det är bra förvaring, men inte mot möss. Jag skulle lägga vakuumpåsar med rödcederklossar i, i täta plastlådor.

Kan ni hitta en tät garderob är det ett alternativ till tvättlinor. Kan man kanske hitta billigt på Blocket. Men den måste vara absolut tät, möss behöver bara några millimeter för att ta sig in.  
Ett inte så trevligt alternativ är ju råttfällor. Men det kan ge er en idé om det finns möss och råttor och hur mycket i så fall.

Se till att ni en hemförsäkring som inkluderar skadedjursbekämpning, så tar Anticimex hand om en del problem, och kan ge er bra tips för att skydda er mot skadedjur.

S.L
12/2/19, 10:21 AM
#2

1 hemförsäkring menar du då om möss skadar saker? Anticimex har hyresvärden kontrakt med så fällor läggs ut gift vägrar vi pga det skadar andra djur som kan äta den förgiftade musen. Vi har 2 hemförsäkringar genom faket vi har olika jobbfack. Plastlådor biter gnagare igenom men visst tar det lite längre tid för dom. Nu förvisso luktar väl inte jackor mat så det finns inget som lockar dom på ätbart finns i lådan. Jag tänker på fukt så vakuumpåse är ett måste oavsett. Jag har fått frågan om jag vill ha stora tunnor med lock så det komner finnas 3 st dessa kommer få bli förvaring till jackor och kanske lite annat. Plastlådor med lock kommer vi köpa. Linor tänkte jag mer på var lite svårare för mössen att ta sig upp på men dom är ju duktiga på klättra. Tack för tipset rödcederklossar. Fällor ja det kan vi sätta ut för se om det kommer in några.

Sindri
12/2/19, 11:58 AM
#3

Nej, jag menade just att få hjälp av Anticimex med skadedjursbekämpning och även råd om hur man skyddar sig från angrepp.
Om er hyresvärd har det kanske ni också omfattas av det. Kolla hur det gäller i ert privata förråd.

För eventuella skador borde er vanliga hemförsäkring gälla, men då antagligen förutsatt att ni verkligen ansträngt er för att förebygga skador.
Möss och råttor är inte bara intresserade av mat, de letar också ständigt bomaterial så där är ju era jackor intressanta. Ni får helt enkelt ta för vana att titta till sakerna då och då för att upptäcka eventuella angrepp. Det måste ta ett tag att gnaga igenom en plastlåda.

Mot fuktskador har jag använt ris i tunna tygpåsar. Blandat med hela kryddnejlikor har det hållit kläder fräscha under lång tid i fuktigt klimat.

Caeli
12/6/19, 7:43 PM
#4

Det finns musskrämmor som ger ifrån sig ljud som möss/råttor avskyr. Har en kompis som använder en sådan i husbilen under vinterförvaringen och det funkar klockrent!

S.L
12/8/19, 9:08 PM
#5

4 Jag har tänkt på dessa funkar såna på batteri ? Och dom stör inte katter? Har nämligen en katt som vägrar inse att innekatt 😬

Caeli
12/8/19, 9:36 PM
#6

#5 Tror att det finns sådana som går på batteri. Om det stör katter vet jag inte. Men oavsett så ska väl inte katten vara i förrådet?

Annons:
S.L
12/12/19, 2:35 PM
#7

6 nä katten kmr inte vara där, vi har ingen ström i förrådet så slipper tänka på skrämmor ☺

Upp till toppen
Annons: