Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1624 ggr
MagArne
10/3/19, 2:11 PM

Behandla ledstång i trappan

Tänkte bygga/montera en ledstång i trappen hemma då den är brant och jag ramlat och slagit mig i den flertalet gånger.

Tänkte köpa ett gäng billigare ledstångskrokar i metall samt 43mm rundstav i obehandlad furu och skruva fast i pärlsponten som väggen i trappen är beklädd med. Har ingen lust att lägga flera tusen på ett trappräcke i ek eller liknande.

Till huvudfrågan. Vad ytbehandlar jag lämpligast rundstaven med så ledstången blir fin och håller sig fräsch? Väggen är ljusgrå och trappstegen tror jag är obehandlad furu modell sliten 1900-tal

Eller gör jag inget alls så räcket till slut får samma patina som trappstegen? ;-)

Annons:
Sindri
10/3/19, 3:53 PM
#1

Rundstav i obehandlad furu  låter som något man kan få stickor av, och det är ju inte trevligt. Vi har en svartlackerad stång till ektrappa och gråvita väggar.
Annars tycker jag mycket om vaxat trä. Det ger en mjuk och behaglig känsla och man behöver aldrig skrapa om man skall måla/lacka om.

En del bivax och nio delar kokosfett använder jag till alla skärbrädor och träskaft i köket. Blir så fint och lent.

MagArne
10/3/19, 4:16 PM
#2

Rundstaven är ju slät och fin men inte behandlad med någon färg, olja eller lack. Tack för tipset om vax

Niklas
10/9/19, 1:50 PM
#3

Det finns mycket som kan bli fint på rundstav. Olja, färg eller lack till exempel. Det viktiga är nog hur mycket arbete du lägger på att polera ytan. Det är det som avgör slutresultatet. Beroende på hur lång trappan är kanske det finns något ”roligare” och hårdare träslag än furu. Byggmax har en ledstång i ek som säkert kan bli fin om du väljer att lacka eller olja den.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: