Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 820 ggr
strobii
2019-09-26 23:56

mjuka påslakan?

jag har länge försökt hitta riktiga mjuka sängkläder, som känns lite sådär slitna, men det verkar rent ut sagt omöjligt. 
hittade en gammal tråd där en person beskriver precis min situation och vad jag är ute efter (men som inte fick så mycket hjälp i svaren tyvärr) : 

_(lexie82: Hur får man sängkläder så där mjuka och lena som bara gamla urtvättade sängkläder verkar va? Samma sak varje gång jag köper nya sängkläder. De verkar lena tills efter första tvätten. Vad gör jag för fel?
_

Jag har nu mest gamla påslakan och örngott som jag snott av mamma, för det är bara de som är sådär mjuka och lena som jag vill ha dem, men de börjar bli jäkligt utslitna. Så, hur gör jag för att få lena och mjuka sängkläder utan att behöva köpa begagnat?)

jag vill helst kunna köpa nytt men som redan är mjuka på det där sättet. (gillar dock inte satin.) så undrar ifall det är nån här som har tips? ikeas påslakan gillar jag inte alls, och hemtex tycker jag också är för stela på något vis. samma sak med rustas.

Annons:
Vixxen
2019-09-27 02:05
#1

Finns ju lakan iflanell, men det är inte riktigt samma sak ändå.

Niklas
2019-09-27 09:59
#2

Har du provat att köra dem i torktumlare? Det sliter mycket på tyget men gör dem också mjukare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

strobii
2019-09-27 11:32
#3

#1 nej precis, det är inte riktigt vad jag är ute efter ändå :/ 

#2 jag har tyvärr ingen torktumlare :/ men tack för tipset ändå.

Record
2019-09-27 11:43
#4

En analys av tvättade plagg visar sig att det är sköljning med mjukgörare som är felet. De medlen består av plastemulsion för att plaggen inte skall torka helt, vattnet hindras att avdunsta.

Finns det något som är mjukt från början? Jo Merlino-ull från Får. Fåren klagar inte på sin päls, tvätten sköter naturen om.

Köp ett komplett set sängkläder, tyvärr lite dyra ca 10000.--kr. lätta att tvätta med Lanolinsåpa bara hänga upp och torkar snabbt. 

Ingen som kommit i min säng har klagat, aldrig för varmt på sommaren och lagom på vintern.

Att använda de vanliga tvättmedel förstör ullbäddarna !

Sindri
2019-09-28 17:16
#5

#4 av: Record
Menar du att det finns lakan i merinoull? Aldrig hört talas om. Jag är frusen och sover i flanellakan på vintrarna, men merino är ju något att överväga.  Var köper man sånt?

kattöga
2019-09-28 18:21
#6

Förr i tiden, framför allt för länge sedan… manglade man ofta lakan. Detta gjorde att lakanen (och örngott o d) blev nästan "silkeslena".

Gemensamma tvättstugor brukar fortfarande ha manglar. Nu bor jag i eget hus och har tyvärr ingen mangel, önskar jag hade det.  För det blir något speciellt med manglade sängkläder.

Jag tror också att materialen man använder idag är långt ifrån desamma som man använde förr.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Record
2019-09-29 09:29
#7

#5 Sindri

Här får du en av alla som säljer, här köpte jag, mitt pris var det överstrukna.

Lika fina i dag som för 10 år sedan. Men undvik maskintvätt o trumling. Passar även in i påslakan till måtten.

Kanske de har en resa med buss och mat gratis/i priset?

https://svenskadagsresor.se/

Sindri
2019-09-29 10:10
#8

Aha, jag trodde vi pratade lakan i ull. Jag känner inte så mycket för det där konceptet, det skulle inte fungera för oss. Använder mycket ull i kläder och gillar det verkligen, men vill kunna tvätta lakanen. Sidentäcke på sommaren och duntäcke på vintern funkar fint för oss. Maken är varm av sig, men jag kör med flanellakan när de tär kallt.

Förr var jag mycket frusen och sov direkt på en yogamadrass i ull och det var verkligen toppen just då.

Maria
2019-09-29 18:00
#9

Jag gillar när lakanen är lite stela när de är nytvättade.

Vet att jag av misstag i början när vi hade torktumlare tumlade lakanen och de blev mjuka och kändes som gamla slitna otvättade lakan. Jag hade även i sköljmedel så det kanske kan vara nåt?Tumla och sköljmedel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

strobii
2019-09-29 18:24
#10

#9 sköljmedel använder jag redan till all tvätt, men har som sagt ingen torktumlare tyvärr :/

Upp till toppen
Annons: