Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 680 ggr
Lona
2019-08-26 08:58

Köpa ny säng

Jag ska så småningom köpa en ny säng men är totalt lost bland sängbottnar, ribbottnar, madrasser och annat. Vilken kombination är både ekonomisk och bekväm? Kontinentalsäng har jag uteslutit, främst pga priset. Förmodligen kommer jag att köpa sängen på Ikea, sängstomme spelar inte så stor roll men behövs om man satsar på ribbotten. Jag väger rätt mycket vilket jag förmodar har betydelse för vad jag bör välja? Är det smartare att köpa en lite billigare säng och byta efter ~10 år eller satsa på en dyrare och hoppas att den håller längre? (Min nuvarande är en i mellanprisklass från Ikea, med drygt 20 år på nacken börjar den kännas lite nerlegad. Har annars varit jättenöjd med den.) Hilfe!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Sindri
2019-08-26 09:56
#1

Det viktigaste för mig när jag tittar på säng är att det är så lite syntet som möjligt.
Ikeas bottnar är bra, men deras bäddmadrasser och madrasskydd innehåller alldeles för mycket syntet för min smak. På Jysk har jag hittat både bäddmadrasser och madrasskydd som är i naturfiber. Har aldrig provat deras sängbottnar, men de kanske är bra.
Man köper endera en ribbotten med en resårmadrass (vanligast på kontinenten), de brukar vara vändbara och då behöver man ingen bäddmadrass, men måste ha madrasskydd och lakan som går runt hela den höga madrassen. Dra-på-lakan är väldigt praktiskt då.

Annars köper man en resårbotten som är uppbyggd på en träram. Man kan endera sätta ben på ramen, eller lägga botten i en sängram. Då behöver man en bäddmadrass eftersom man inte kan fästa lakan bra  runt en resår.

Har man ont om förvaring så har ju IKEA många smarta lösningar med lådor under sängen.
Men det bästa med IKEA är i alla fall att du kan ångra val av sängbotten, du kan alltså byta själva botten, upp till ett år efter inköpet tror jag det är.

Nu är det ju inte det enklaste att frakta sängar hit och dit, så att man tar gott om tid på sig och provar hårdhetsgrad är ju viktigt.

Lona
2019-08-26 16:14
#2

Aha, tack! Nu klarnade det lite mer. 👍🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vixxen
2019-09-07 08:16
#3

#1 Bra tips!

Upp till toppen
Annons: