Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 4987 ggr
Flaeder
7/14/19, 1:35 PM

Optimal vinkel/höjd/läge för avloppsslang

Hur bör en avloppsslang vara dragen? Frågan gäller en tvättmaskin installerad i kök. Jag gör uppenbarligen något fel vad det gäller läget på slangen, för maskinen e helt ny så det är omöjligt att den är igenpluggad med skit. Maskinen visar felkod som pekar på avloppsslangem. Maskinen stannar mitt i tvättprogrammet och kan inte tömma vattnet när det är dags, men där är alltid några vattendroppar i slangen, så stopp är där inte! Där av e jag hundra på att slangen är i fel vinkel/böj någonstans. Vad ska jag undvika? Hur ska jag få det att funka?

Annons:
Flaeder
7/14/19, 1:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bifogar en bild jag märkt upp med olika färger. Blå prick = Markering för var avloppshålet sitter på baksidan av maskinen Rosa prick = Här är avloppsslangen ansluten till avloppsröret Grön linje = Indikerar exakt hur avloppsslangen är dragen Lila kryss = Buntband som tillverkaren fäst avloppsslangen med. På buntbandet står det att man inte får avlägsna det. (Förmodligen för att detta är den ultimata höjden just där.) Gul pil = Är denna böjen för skarp? Är det detta som är problemet?

Meta4
7/17/19, 12:57 AM
#2

Den bör ligga som ett L, dvs. Följ golvet, sedan upp till avloppsröret.

Flaeder
7/17/19, 5:28 AM
#3

Om den ultimata vinkeln är ett L, och slangen då ska följa golvet hade väl inte tillverkaren valt att fästa slangen ca 60cm ovanför markhöjd och markera fästet med "do not remove"?

Grace2009
7/17/19, 10:37 PM
#4

Nu är jag inte så duktig på sånt här, men jag undrar om det är så att pumpen i tvättmaskinen inte orkar pumpa vattnet högre än till det lila krysset, så eftersom den rosa pricken är högre är det helt enkelt för långt/högt upp för att pumpen ska orka?

oh-la
7/18/19, 9:50 AM
#5

Om jag läser rätt instruktionsbok ska inte avloppsslangen vara högre upp än 1m. Då kan den antingen få problem att pumpa ut, eller inte pumpa ut alls. Har du mätt hur högt avloppsslangen sitter?

Record
7/18/19, 10:10 AM
#6

Bryt strömmen till maskinen ! Enklast o minst besvär är att leta rätt på rensluckan vid utloppsslangen, lossa den och känn efter så att pumpens fläktvingar kan rotera. Troligen sitter det en tandpetare eller del av tvätten, som blockerar.

Var beredd på att det kan forsa ut vatten när rensluckan tas bort.

Annons:
Flaeder
7/18/19, 10:22 AM
#7

#4 Maxhöjden för den rosa pricken, alltså för slangens avloppsände är 1m ovanför golvet. Den rosa pricken är markerad ca 80cm ovanför golvhöjd. Så det ska gå. Det är inte helt ovanligt att slangen är placerad så högt upp ovanför golvet. :) Tack för ditt svar! Jag tänkte dock precis likadant som du innan jag lärde mig detta.

Flaeder
7/18/19, 10:31 AM
#8

#6 Har redan grävt i rensluckan. Tvättmaskinen e helt ny och oanvänd så jag skulle säga att det är omöjligt att något fastnat i den.

Record
7/18/19, 11:00 AM
#9

Har du provat med att ansluta vatten till den? Helt Ny? Inte ovanligt att det fastnat något som gör att pumpmotorn inte går.

oh-la
7/18/19, 11:06 AM
#10

Fast om jag läste rätt ska slangen alls inte vara över 1 meter, alltså inte bara slutet på slangen. Den måste ju klara att pumpa till sin högsta punkt, och eftersom slangänden inte är under pumpen får du ju heller ingen häverteffekt. Har ni testat vad som händer om ni kör maskinen rakt ner i avloppet eller försöker sänka slangen på annat vis?

Flaeder
7/18/19, 3:12 PM
#11

#9 Givetvis har jag anslutit vatten till maskinen och kontrollerat så att vattnet hamnar i maskinen. Vad skulle ha fastnat menar du, när maskinen är nyköpt och oanvänd? Oanvänd då som i att jag testat att köra maskinen både utan medel och utan tvättgods. Endast tvätt med vatten alltså.

Flaeder
7/18/19, 3:15 PM
#12

#10 Rakt ner i avloppet som i en golvbrunn tänker du? Vi har inte golvbrunn i köket. Annars hade jag gärna testat det. Slangen får lov att vara placerad max 1 m ovanför maskinens fötter. Slangen är placerad under den nivån. Så enligt manualen har jag inte placerat avloppsslangen ände i fel höjd. Diskmaskinens slang är placerad på samma vis, och den fungerar trots att den är fäst så högt upp.

oh-la
7/19/19, 11:58 AM
#13

Då kanske det är läge att ringa servicetekniker tyvärr… så segt bara, men är det fabrikationsfel, vilket det skulle kunna vara då, måste ju dom ut så ni kan få lagat eller reklamerat. Kan ju faktiskt vara något galet med pumpen.

Annons:
Record
7/20/19, 10:16 PM
#14

Finns det något läge på maskinen som gör att den inte skall tömma ut vattnet.?

Går det att känna på pumpens vingar att den går att vrida runt med handen ?

Det behövs inte mycket till för att den skall fastna. Lösa skruvar eller muttrar .

Upp till toppen
Annons: