Annons:
Etikettövrigt
Läst 4641 ggr
akvarium123
6/6/19, 7:22 PM

Portabel AC

Hej!

Jag tänkte köpa en AC till sovrummet som ska vara portabel. Så att jag kan ställa  in den på vintern sedan. Men nu står det att man kan köpa en produkt med en vattentank. Är det normalt eller hur fungerar en AC? Sorry för denna frågan men jag vet ju vad en AC gör men inte så mycket mer. Så frågan är bara ifall man kan använda en AC med vattentank/kylklampar eller om det är det jag skulle kallat "bullshit".

Exempelvis denna?

https://cdon.se/accessoarer/ravanson-kr-1011-air-cooler-p46952631

Annons:
LBB
6/6/19, 8:20 PM
#2

Du behöver 2 saker.

1 enegri att driva pumpen som cirkulerar kylvätskan/gasen + fläkten som driver luften genom kylagregatet+ en fläkt som blåser ut den uppvärmda luften från kylagregatet (låter konstigt men är så)

2 en slang som den varma luften blåser ut från rummet med.

Pris o model ngt liknande

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/luftkonditionering-och-kylare/kylaggregat-och-luftkylare/portabel-aircondition-mundoclima-mupo-09-h6/p-902359

starhawk
6/6/19, 8:42 PM
#3

Vi har tre stycken AC alla mobila men bara två har vattentank. Vattentanken tömmer man när den blir full eller när man skall flytta ACn. ACn måste givetvis ha ett fönster eller nån ventilationsanordning på den gamla och den nya platsen. 

Dom AC som "inte har vattentank" har egentligen en tank men evakuerar det mesta av vattnet via utloppsluften, men skall man flytta på dom så behöver man ibland tömma den tanken. Dom är försedda med ett dränage eller en bottenplugg av den anledningen. Står dom huvudsakligen still behöver man inte bry sig om vattnet. Fördelen är att man kan ha dom på dygnet runt utan tillsyn. 

En AC med vattentank däremot behöver en viss tillsyn eftersom den går över till att vara enbart en fläkt när tanken är full. När det är fuktigt i luften kan man behöva tömma den upp till två gånger om dan, detta  är emellertid lätt fixat eftersom tanken sitter lätt åtkomlig och är lätt att tömma.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/7/19, 12:06 PM
#5

#4: Skulle kanske fungera, men det är inte en AC, det är en fläkt som blåser genom en vattenridå så till skillnad från en AC som sänker luftfuktigheten så kommer den att öka luftfuktigheten, inte så lyckat på lång sikt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

akvarium123
6/7/19, 12:10 PM
#6

#5 Okej! 

Men den bör ge ut kyla eller tänker jag helt fel då?

Annons:
LBB
6/7/19, 4:48 PM
#7

den fungerar, så tillvida att den sänker lufttemperaturen genom att ta värme från den luft som blåses genom en fuktig duk. värmen krävs då vattnet i duken avdunstar.  Den högre luftfuktigheten är egentligen bara angenäm att andas och kan ju vädras ut dagen därpå. Men vad som är viktigt är renligheten, så att ingen mögelbildning kommer till stånd. Hade en luftkylare på en entreprenadmaskin en gång, funkade bra. Tillsatte saften från ett par citroner i vattenbehållaren varje dag.  luktade friskt och höll möglet borta

akvarium123
6/8/19, 11:13 PM
#8

#7 Toppen! Ska vara försiktig med möglet🙂 Det vill jag absolut inte ha!!!🤮

[Forest]
6/10/19, 1:58 PM
#9

Jag tror inte att den du visar ts är bättre än en vanlig borrdsfläkt med en isklampa framför. 😉 Nä jag tror inte på dessa små alls då vi har större rum än 4kvm som typen av denna kyler i kvm. Kollar man bilderna så är alla väldigt nära den tror inte det är så bra o ligga så nära en fläkt 😒☺ Om du köper den så får du gärna skriva om den var bra lr inte.

starhawk
6/11/19, 7:30 AM
#10

Som så ofta får man vad man betalar för, den där grejen är inte en AC, den är bättre än en fläkt men det är allt! 

Hade en liknande grej en gång och okey den producerar lite svalare luft men jämfört med en AC är den blaha blaha

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

akvarium123
6/11/19, 1:44 PM
#11

#9 #10 Okej då kanske den inte är något att satsa på. Får vänta tills lönen kommit in och försöka köpa en lite dyrare AC🙂

Meta4
6/18/19, 6:54 AM
#12

Köp en Dyson👍🏻👍🏻👏🏻

Bjallstal
6/18/19, 3:18 PM
#13

Vi har en AC från Hace vi leder ut genom fönstret. Räddade oss förra sommaren och vi använder den då och då nu med

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
akvarium123
6/18/19, 4:31 PM
#14

Det blir nog en liten billigare mot dom ni säger då ekonomin sätter stopp🙂

Upp till toppen
Annons: