Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 5381 ggr
Sindri
2019-05-11 16:25

Tvättställsskåp/kommod för golvavlopp

Så var det dags att byta ut handfat, kranar och avlopp i badrummet. Jag har länge önskat mig en kommod för att kunna plocka undan saker. Vi har dock ett golvavlopp som sitter en bra bit från väggen. Jag söker på nätet kommoder med golvavlopp och får massa träffar, men alla skåp som visas slutar långt upp på väggen. Det blir ju inte så snyggt med ett avloppsrör som sticker ut därunder.

Dessutom måste ju lådorna i skåpet vara utsågade för avloppsröret.

Någon som har tips?

Annons:
Niklas
2019-05-11 19:03
#1

#0: Tänk på två saker: 1. Det stänker ofta i badrum. Eftersom kommoder ofta är gjorda av träbaserade material undviker man att de vattenskadas genom att de inte når ner till golvet. 2. Om inte badrummet är väldigt stort kommer du inte så långt ifrån kommoden att avloppsröret syns under den.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Surpan
2019-05-11 20:19
#2

Så hade vi det i den lägenhet jag precis flyttade ifrån och jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara konstigt. Det enda jag reagerade på var att det var störigt att inte vågen fick plats under skåpet. :) Som Niklas säger så ser man det inte.

/Surpan

Sindri
2019-05-11 20:22
#3

Jag har tänkt att det skall stå på ben. Sedan kan man sätta socklar i plast runt, som  i IKEAs kök. De är också lätta att ta bort när man vill städa under skåpet.

Niklas
2019-05-11 23:00
#4

Varför föredrar du ben framför att det hänger på väggen? Det är enkelt att städa utan ben.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
2019-05-12 10:22
#5

Som jag skrev tidigare. Jag vill inte ha avloppet komma ut mitt under skåpet.

Det skall hänga på väggen, benen är bara till för att fästa sockeln på. Man behöver inte städa under kommoden varje vecka om man har sockel runt. Det blir som i ett kök.

Niklas
2019-05-13 10:40
#6

Okej. Du kanske får använda ett skåp som inte är byggt för badrum då. Alla moderna badrumskommoder jag har sett är den modell du beskriver. Jag kan tänka mig att tillverkarna är rädda för reklamationer om de bygger modeller som går ner till golvet och blir vattenskadade.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Sindri
2019-05-13 11:31
#7

Det är ju inte skåpet som skall gå ner till golvet. Men de flesta slutar en halvmeter ovanför och det blir ju lite långbent. 🙂
Vill bara ha ett lite längre skåp som man kan montera stödben på för att kunna snäppa fast socklar i plast, de kan jag köpa själv på IKEA.

Niklas
2019-05-13 11:47
#8

Ikea har golvstående kommoder. Här är en som är 92 centimeter hög till exempel. Om den uppfyller dina krav i övrigt vet jag inte.

» LILLÅNGEN Tvättställsskåp med 2 dörrar - rostfritt stål, vit, 61x41x92 cm - IKEA


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
2019-05-13 13:18
#9

Tack, men tyvärr, det är bara lådor som är aktuellt, därför är det viktigt att lådorna är utformade för rör i mitten också.

Niklas
2019-05-13 14:59
#10

Det var ett exempel. Ikea har kommoder med lådor också. Den här har ett speciellt vattenlås som medföljer.

» HEMNES / ODENSVIK Kommod med 2 lådor - vit - IKEA


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
2019-05-13 15:08
#11

Där har du problemet med lådor som inte lämnar plats för avloppsröret i mitten. Just IKEAs kommoder har jag nog kollat på allihop. Men tack.

Niklas
2019-05-14 10:40
#12

Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

S.L
2019-07-22 19:37
#13

Ska ni byta allt så kanske där ni väljer köpa handfat kranar mm hjälpa er med kommod ☺ Vi ska köpa billig på ikea kmr inte köpa något dyrt då vi hyr lägenheten annars hade jag helst vilja större handfat med skåp 😋

Annons:
Upp till toppen
Annons: